Himahella

Ruoka- ja matkailutrendit kulkevat käsikädessä

 

Riika_Raisa-ja-ruokataide

Syyskuussa 2016 ruokatoimittajat tekivät ruokamatkan Riikaan, Latviaan. Riika nostaa koko ajan suosiotaan suomalaisten lähimatkakohteena.

Vuodenvaihde on sitä aikaa, kun katsotaan kristallipalloon ja tehdään erilaisia ennustuksia siitä, miten ihmiset tulevana vuonna käyttäytyvät ja kuluttavat. Trendikatsaukset koskevat usein ns. lifestyle -alueita, joilla liikkuu rahaa miljoonien eurojen arvosta. Listat palvelevat siis markkinavoimia.

Olen joulun välipäivien aikana lukenut jo kymmeniä ennustuksia vuoden 2017 ruokatrendeistä, niin meillä kuin muualla. Listat näyttävät lähes identtisiltä parin vuoden takaisiin. Lähiruoka, luomu, sesongit, vege, eettinen syöminen ja klassikoruoat ovat olleet trendilistoilla jo vuosikymmenen alusta asti, jopa kauemmin.

Totuushan on se, että trendin päätyminen valtavirraksi vaatii aikaa. Joskus jopa vuosikymmenen verran ennen kuin se näkyy tilastollisesti merkittävästi vaikkapa kulutustilastoissa. Kasvissyönnin lisääntyminen tai lähinnä fleksaus eli kasvisten määrän lisääminen ruokavaliossa, näyttää olevan tällainen valtavirraksi vuoden 2016 aikana muuttunut trendi.  Siitä voimme kiittää nyhtökaura- ja Härkishypeä. Kasviproteiineja on käsitelty joka kantilta kaikissa itseänsä arvostavissa medioissa ja se näkyy myös kauppojen myyntitilastoissa. Elokuussa lanseerattua Härkistä myytiin jo marraskuisena mittausviikkona yhtä paljon kuin broilerisuikaleita.

Lue lisää: Fleksaus on vuoden kuumin ravitsemustrendi

Härkis-pakkaus
© Tiina Rantanen

Trendilistoja lukiessa on syytä muistaa, että ne usein pyrkivät ohjaamaan kuluttajaa sen laatijan toivomaan suuntaan. Oli kyse sitten ruoasta tai vaikkapa matkakohteista. Jos matkanjärjestäjä väittää, että Romania on tuleva trendikohde, mietitkö ainakin hetken mitä maasta tiedät ja olisiko se pontetiaali reissukohde? Tai jos kahvipaahtimon teettämä tutkimus hypettää alkuperämaakahvien tsunamin kaltaista maihinnousua, käsi saattaakin kaupassa tarttua singlemaakahviin sen normipaketin asemesta. Kokeilun jälkeen maku ratkaisee, mutta tuote sai mahdollisuutensa. Ainakin minun aivoni toimivat niin.

Tuorekset_thaivok
© Tiina Rantanen

Media ja sosiaalinen media haluavat trendilistojen kautta klikkinsä, eikä siinä ole mitään pahaa. Yleensä ne listat eivät palvele suoraan markkinavoimia, mutta usein lähteenä on kansainvälinen media, Google ja omiin havaintoihin perustuva musta tuntuu -menetelmä. Toimitustyöhän on tiedonvälittämistä ja tiedon muokkaamista, ei tieteellistä tutkimusta. Se täytyy muistaa listoja lukiessa.

Trendeistä kiinnostuneille koosteet tekevät asioiden seuraamisesta helppoa, sillä joku on tehnyt työn lukijan puolesta. Lähdekritiikin lisäksi täytyy muistaa, että vaikkapa jenkkilässä tehty trendikatsaus ei ole sovellettavissa suoraan suomalaisten käyttäytymiseen. (Tämä koskee varsinkin ravitsemustrendejä.) Me olemme kuluttajina jo erilaisia. En esimerkiksi usko jakkihedelmän olevan Suomessa seuraava megatrendi, vaikka se onkin Pinterestin ruokapuolen ykköspinnaus. Yksinkertaisesti siksi, että sitä ei näy meillä hevi-tiskeillä ja säilykkeenäkin se on lähinnä etnokauppakamaa. Mutta tulihan avokadoistakin valtavirtaa yhden pastareseptin myötä. Näitä asioita ei kukaan pysty varmuudella ennustamaan.

Ruoka ja matkustaminen liittyvät yhä enemmän yhteen

Paitsi ruoka, myös matkustaminen on intohimoni. Olen todella monen matkanjärjestäjän postituslistalla ja meilini täyttyy nyt matkustuspuolen trendikatsauksista. Ruokaihmisenä kohdemaan ruokakulttuuri näyttelee tärkeää osaa reissussani, enkä näytä olevan ainoa. Niinpä on luonnollista, että ruoka- ja matkailutrendit kulkevat käsikädessä.

Tjäreborgin tiedote kertoo, että klassikkokohteet pitävät edelleen pintansa. Nykyisin kuitenkin ns. omatoimi-matkoina. Niinpä todennäköisesti luemme ensi vuonnakin juttuja katalonialaisesta keittiöstä tai pariisilaisesta bistroruoasta. Unohtamatta Firenzen kauppahallia tai Veneton viinialueita. Kuten monina vuosikymmeninä jo ennen tätä.

”Yhä useammat lentoyhtiöt ovat aloittaneet liikennöinnin Suomesta ja tätä kautta tarjolla on enemmän lentoreittejä eksoottisiin kaukokohteisiin kuten Malediiveille, Mauritiukselle, Balille ja Sri Lankaan. Finnair avaa kesällä uuden suoran reitin San Franciscoon, ja myös Kalifornian matkojen kysyntä on selvästi noussut”, kertoo saamani tiedote. Tarvitseeko olla edes ennustaja, että tämä näkyy myös ruokajutuissa ja blogipostauksissa?

Ruokatrendit näkyvät jo hotellivalinnoissa. ”Hotelli, jossa tarjotaan lähiruokaa, on monen trenditietoisen matkaajan valinta. Lifestyle-hotellit kiinnostavat yhä enemmän. Hyvänä esimerkkinä voi mainita Casa Cook -hotellin, joka avattiin viime kesänä Rodokselle. Hotellin täysin uudenlainen konsepti painottuu luonnon läheisyyteen turistialueiden ulkopuolella, trendikkääseen designiin, rentoon oleiluun ja rauhaan ylellisessä, mutta hillityssä ympäristössä,” kertoo Tjäreborgin tiedote. Että näin.

mikkeli-ruispuuro2
© Tiina Rantanen

Vuosi sitten ennustettiin kotimaan matkailun kasvua. Omalla kohdallani se on myös näkynyt vuonna 2016 matkapäivinä ja Himahellan maakuntamatka-postauksina.

Blonditiina maakuntamatkailee: Kooste ruokamatkoista Suomessa 2016 

Kun Suomi viettää 2017 juhlavuottaan, haluaisin ennustaa trendin jatkuvan ja muuttuvan valtavirraksi. Meillä on hieno maa ja upea ruokakulttuuri. Nautitaan myös siitä! Puhumattakaan trendin taloudellisista vaikutuksista: eurot jäävät silloin kotimaahan ja työllistävät suomalaisia.

Trenditerveisin

Blonditiina

 

 

 

 

 


    Olen Tiina Rantanen,  monissa liemissä keitetty ruoka- ja viinitoimittaja, 7 kirjaa kirjoittanut tietokirjailija, kotitalousopettaja, purkkiblondi sekä ylpeä äiti. Olen aina ollut ruokaihminen henkeen ja vereen. Ruokafilosofiani on urani alusta asti ollut: ”Herkkuja helposti”, eikä blogini kotikeittiöön suunnitellut ruokaohjeet tee siitä poikkeusta. Ruoan lisäksi rakastan matkustamista ja maailman katsomista kamerani linssin läpi. Toimittajana otan postauksissani kantaa myös ruokamaailman kuumiin puheenaiheisiin.

Yhteydenotot: tiinajrantanen@gmail.com  

Kommentoi

Kommentoi juttua: Ruoka- ja matkailutrendit kulkevat käsikädessä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *