Ilmoittiko ystäväsi karsineensa kaikki eläinperäiset tuotteet ruokavaliostaan vai paukauttiko tytär ilmoituksen vegaaniksi ryhtymisestä ruokapöydässä? Ei hätää, listasimme neljä keinoa, jotka auttavat sinut hämmennyksen yli:

1. Älä syyllisty tai tuomitse vegaania

Omasta ruokavaliosta ei tarvitse syyllistyä. Vegaanisen valinnan tehnyt voi olla kokenut voimakkaan herätyksen ja se saattaa tuoda mukanaan halun vaikuttaa muidenkin ruokailutottumuksiin. Jokainen päättää kuitenkin itse, mitä suuhunsa laittaa eikä hyviin tapoihin kuulu tyrkyttää omia ajatuksia väkisin.

Veganismin taustalla voi olla esimerkiksi ekologiset, terveydelliset tai eläinten oikeuksiin liittyvät syyt. Vegaaniksi ryhtyneen valintaa ei kannata väheksyä tai yrittää saada häntä muuttamaan mieltään. Harvemmin lihansyöjänkään tarvitsee perustella omia ruokailutottumuksiaan.

2. Pidä avoin mieli ruokavaliosta huolimatta

Suhtaudu tilanteeseen loistavana haasteena oppia laittamaan uusia ruokia tai valmistamaan vanhoja suosikkeja erilaisilla tavoilla. Vegaaniruokavaliota noudattava neuvoo varmasti mielellään, tai voisitteko valmistaa ruoan yhdessä?

Vegaanin kanssa tehty yhteinen tutkimusmatka ruokakaupan vegaanihyllylle voi olla elämys kummallekin.

3. Syökää yhdessä

Vegaani ja lihansyöjät mahtuvat hyvin saman pöydän ääreen. Sinun ei siis tarvitse luopua perheen yhteisestä ruokahetkestä – eikä nähdä suurta vaivaa monen eri ruoan valmistuksessa.

Keitot toimivat mainiona pohjan ruokavaliosta riippumatta. Jaa vain keitto valmistuksen loppuvaiheessa kahteen kattilaan, toiseen voit lisätä lihan ja toiseen esimerkiksi linssejä proteiinin lähteeksi.

Kokeile esimerkiksi jauheliha-kasviskeittoa. Myös papuja voi liottaa, keittää ja pussittaa pakkaseen valmiiksi. Pavut tekevät pastakastikkeesta ruokaisan. Katso myös kooste, jossa arkinen pasta muuttuu vaihtelemalla aina maukkaaksi herkuksi.

paprdelle pasta

4. Jokaiselle jotakin juhlissakin

Juhlien tarjoilut aiheuttavat monesti stressiä. Yksi tarvitsee kaiken vähälaktoosisena, toinen kärsii keliakiasta ja kolmas ilmoittaa syövänsä vain kasvikunnan tuotteita. Paniikkiin ei ole kuitenkaan aihetta.

Varmista, että kaikille löytyy jotain syötävää. Pöytää ei tarvitse kuorruttaa monella ruokalajilla, kun valmistat yhden useammalle sopivan kakun. Esimerkiksi pähkinä-suklaaruudut ovat gluteeniton, maidoton, munaton ja vegaaninen versio amerikkalaisista brownieista.

Vieraasi arvostavat varmasti vaivannäköäsi, kun otat heidän tarpeensa huomioon. Jos olet järjestämässä juhlia, johon osallistuu vieraita erilaisilla ruokarajoitteilla, etsi sopivat juhlaherkut maidottomille, gluteenittomille ja vegaanisille leivonnaisille. Vaihtoehtoja löydät myös vegaanin trendikkäät juhlaherkut -koosteesta.

Suosi kasviksia ruokavaliossasi ja lue myös jutut:

Kiinnostaako vegaaniruokavalio? Näin aloitat veganismin
Näin lisäät kasviksia ruokavalioosi – 7 helppoa keinoa
Seniorin ruokavalio