Lumoava chiapuuro tarjoaa ravitsevan herkkuhetken kiireisen päivän keskellä. Pikkuruiset chia-siemenet turvotetaan makeuttamattomassa kookosjuomassa mielellään yön yli, mutta jo 15 minuuttia saa ihmeitä aikaan. Kookosjuoman aromikkuuden ansiosta herkku ei juuri maustamista kaipaa, mutta vaniljasokeri- ja suolaripaukset ovat silti paikallaan. Valmis chiapuuro nautitaan gojimarjojen sekä tuoreiden hedelmien kera.

179027-banaanipirtelo.jpg

Helppotekoinen banaanipirtelö maistuu pitkän koulupäivän jälkeen. Ensin rasvaton maito vaahdotetaan kuohkeaksi sauvasekoittimella, sitten joukkoon lisätään banaaniviipaleita ja hunajaa. Pirtelön makua on helppo muunnella esimerkiksi kanelin ja kardemumman avulla, jolloin sen makuun ei pääse kyllästymään. Nautiskelija lisää joukkoon myös jäätelönokareen täyteläisen lopputuloksen aikaansaamiseksi.

Gluteeniton_patonki

Uunituore gluteeniton kaurapatonki on mitä mainioin välipala, sillä se tarjoaa pitkäkestoista energiaa iltapäivän haasteisiin. Herkkuleivässä yhdistyvät kaurahiutaleet ja -jauhot sekä gluteeniton jauhoseos. Muistathan, että keliaakikolle sopivien kauratuotteiden tulee olla niin kutsuttua puhdaskauraa, jolloin se ei ole missään käsittelyn vaiheessa ollut kosketuksissa gluteenipitoisten viljojen kanssa. Näin keliaakikko voi huoletta nauttia patonginpalan jos toisenkin nälän yllättäessä.

Patonkisiivu saa ylleen samettista herne-avokadolevitettä, jossa nimikkoainekset saavat rinnalleen kuullotettua sipulia ja raikasta sitruunamehua. Ainekset pyöräytetään tahnaksi tehosekoittimessa – ja nopeatekoinen levite on valmis.

191129-porkkanakeksit.jpg

Gluteenittomat porkkanakeksit on helppo pakata mukaan ja napostella päivän mittaan. Suolaiset keksit ovat oikeaa terveysruokaa, sillä niissä yhdistyvät erilaiset siemenet, pähkinät ja mantelit. Porkkanan mehevyys ja luontainen makeus tuovat oman lisänsä makupaloihin. Pellillisestä keksejä riittää naposteltavaa pitkäksi aikaa.

185234-marjarahka.jpg

Mikäli kaipaat makeaa evästä, on kevyt marjarahka juuri sinulle sopiva vaihtoehto. Maitorahka saa seurakseen kananmunan valkuaisen ja piimää, jolloin proteiinin saanti on taattu. Herkullisen maun takaavat puolestaan tuoreet tai pakastetut marjat, jotka voi lisätä joukkoon kokonaisina tai survoksena. Pieni ripaus vaniljasokeria sekä lusikallinen hunajaa viimeistelevät makunautinnon.

190309-vihanneksia_dippi.jpg

Rouskuva välipala syntyy vihanneksista ja herne-jogurttidipistä. Kasviksiksi voi valita omia suosikkejaan, kuten kirsikkatomaatteja, porkkanoita ja retiisejä. Paloitellut vihannekset asetellaan joko kauniisti tarjoiluastioihin tai pakataan mukaan eväsrasiaan kiireistä päivää varten. Raikas dippi syntyy näppärästi turkkilaisesta jogurtista, pakasteherneistä ja mintunlehdistä. Maukas pikkunaposteltava soveltuu mainiosti myös terveelliseksi leffaherkuksi.

196221-voimapuuro.jpg

Tuhti tattaripuuro on loistava energianlähde ennen iltapäivän liikuntaharrastuksia. Helppotekoinen tuorepuuro valmistuu tattarisuurimoista sekä auringonkukan- ja pellavansiemenistä. Luontaista makeutta ja ihanaa makua tarjoavat kuivatut viikunat. Yön yli muhineen puuron joukkoon lisätään banaania ja komeus soseutetaan sauvasekoittimella. Päivän C-vitamiinitarpeen täyttämiseksi puuron pinnalle ripotellaan kirpeitä tyrnimarjoja.

Gluteenittomia suolaisia ja makeita leivonnaisia:
Gluteeniton suolainen piirakka x 3
Gluteeniton leipä x 8
Gluteeniton täytekakku x 5
Ruoka.fi: Gluteenittomat leivonnaiset