Sitrushedelmät ovat parhaimmillaan juuri näin talvisaikaan. Vitamiinipommit piristävät kummasti ja antavat kirpeän raikasta makua myös ruokiin ja leivonnaisiin.

Vitamiinien kannalta sitrushedelmiä tulisi syödä mahdollisimman paljon tuoreina. Ne sisältävät runsaasti etenkin C-vitamiinia, joka tuhoutuu helposti lämpökäsittelyissä. Päivittäinen C-vitamiinin tarve tulee täyteen nauttimalla esimerkiksi kaksi appelsiinia.

C-vitamiinin lisäksi sitrushedelmät sisältävät kuitua. Ne ovat oiva välipala myös painonpudottajalle, sillä kuitupitoinen ruoka pitää pidempään kylläisenä.

Sitrushedelmien aromikas mehu ja kuori sopivat myös erilaisten ruokien maustamiseen. Kun käytät hedelmän kuorta mausteeksi, pese hedelmä ensin kunnolla kuumalla vedellä ja juuresharjalla. Raasta vain kuoren värillinen osa mausteeksi, sillä valkoinen osa on kitkerän makuista.

Appelsiini, greippi, sitruuna, klementiini ja satsuma lienevät tutuimpia sitrushedelmiä. Kokeile rohkeasti myös uusia makuja kuten pomeloa, uglia tai sweetietä, joka on greipin ja pomelon risteytys. Perinteinen limetti sopii monen ruoan ja jälkiruoan mausteeksi, kaffir-limetti puolestaan maustaa thaimaalaisen ruoan.

Appelsiini, sweetie ja kumkvatti säilyvät parhaiten +4-6 asteessa, muut sitrushedelmät noin +10 asteessa.

Kokeile Kotilieden sitrusreseptejä: