Hyvä päivä alkaa maukkaalla ja terveellisellä aamiaisella. Se antaa energiaa aivoille sekä lihaksille ja katkaisee nukkumisen aiheuttaman paastotilan.

On todettu, että aamiainen vaikuttaa myönteisesti terveyteen, mielialaan ja jaksamiseen. Tutkimusten mukaan aamiainen säätelee ruokahalua koko loppupäivän, minkä vuoksi sillä voidaan myös ehkäistä ylipainoa.

Aamiaisen väliin jättämisellä on yhteys korkeaan kolesterolitasoon ja liian suureen päivittäiseen energiansaantiin.

Monipuolinen aamiainen koostuu täysjyväviljasta, maitotuotteista, kasviksista ja hedelmistä tai marjoista.

Kuidut pitävät kunnossa

Täysjyväviljasta saat laadukkaita hiilihydraatteja, jotka ovat aivojemme tärkein polttoaine. Ne vauhdittavat ruoansulatusta ja pitävät kolesterolin kurissa.

Puhdistamattomassa täysjyväviljassa ovat mukana jyvän kuorikerrosten hyvät aineet. Niiden hiilihydraatit imeytyvät hitaasti ja pitävät olon kylläisenä pidempään kuin puhdistettujen viljatuotteiden, kuten vaalean vehnäleivän hiilihydraatit.

Aamupuuroon saa vaihtelua kokeilemalla eri viljalaatuja sekä marjoja ja hedelmiä. Täysjyväleivän päälle voi sipaista rasvaseoksen sijaan porkkanalevitettä tai avokadotahnaa ja rasvaiset leikkeleet ja juustot voi korvata tuoreella tomaatilla, kurkulla ja salaatilla.

Vitamiineja hedelmistä ja marjoista

Kun syöt aamiaisella hedelmiä tai marjoja, saat runsaasti C-vitamiinia ja ruoansulatusta edistäviä kuituja. C-vitamiinin tärkein tehtävä on edistää raudan imeytymistä. Rauta puolestaan auttaa jaksamaan.

Suosi kesällä kotimaisia marjoja ja talvella tuoreita sitrushedelmiä, kuten appelsiinia ja greippiä sekä kiiviä, joka on todellinen vitamiinipommi. Siinä on runsaasti C-vitamiinia, kivennäisaineita, kaliumia ja magnesiumia.

Kahvia ja teetä

Kahvia tai teetä voi nauttia päivittäin hyvällä omallatunnolla. Ravitsemuksen ja terveyden kannalta kannattaa suosia suodatinkahvia, koska se ei nosta veren kolesterolia.

Kahviin lisätty sokeri ja rasvainen maito tai kerma lisäävät kahvin energiamäärää. Siksi niitä ja energiapitoisia erikoiskahveja kannattaa siemailla vain satunnaisesti.

Kokeile Kotilieden terveellisiä aamiaisruokia:

Värikäs kaurapuuro
Kauralesepuuro
Ruis-puolukkapuuro
Omenapuuro
Mustikkaohrapuuro
Vadelmainen tuorepuuro
Mustikkakeitto
Punainen marjakeitto
Ruis-muromysli
Kauramurot
Hedelmäjogurtti
Hedelmäsalaatti-rahkakupit
Eksoottinen hedelmäjuoma
Voimajuoma
Porkkanatuoremehu
Juotavan hyvä vitamiinipommi
Mansikkasmoothie
Puolukkapiimä
Hedelmäsalaatti