Söhköpyörä testi. Retkeilimme pyörillä hieman kolkossa ja nuhruisessa kevätsäässä ja testasimme sähköpyörien ominaisuuksia.

Sähköpyörä testi: Vauhdin hurmaa kahden erilaisen sähköpyörän selässä

Sähköpyörä testi, nyt selvitetään villitys, joka ei ota laantuakseen. Mikä siinä nyt on niin ihmeellistä, että kaikki tahtovat sähköpyörän?

Sähköpyörä testi edessä. Sähköpyörä oli mielestäni vanhusten apulaite, ja myönnän avoimesti tietämättömyyteni aiheesta. Ihmettelin, kun ikäisenikin nelikymppiset sähköpyöriä haluavat ja hankkivat. Pohdin, kuinkahan äänekkäitä nuo menopelit ovat ja lähteekö fillari alta sähkön viedessä.

Lue myös: Vuoden kokemukset: Sähköpyöräilyn plussat ja miinukset

Sähköpyörä testi: tuulta päin

Testasin sähköpyöriä ystäväni kanssa kahden retken verran. Ensimmäisenä päivänä oli sateinen sunnuntai. Ajelimme 10 kilometrin päähän termarikahville järven rantaan. Sähköpyörä oli meille molemmille aivan uusi kokemus.

Alkumatka meni pysähdellen ja hieman väillä kummastellenkin. Toisella ei ollut valot päällä, ja toisella ei ollut akun virtapainiketta painettuna. Talven ja tämän ankean kevään jälkeen oli tuo vesisateessa ajamamme retki koko pääsiäisajan kohokohta. Pyörä vei, nauru raikasi ja naiset nauttivat.

Sade ei haitannut eikä hidastanut ajonautintoa. Pitkä vastamäki paluumatkalla oli vain yksi mäki matkan varrella. Nyt vain jännittää se seuraava pyöräretki omalla vaihteettomalla peruspyörällä. Hekuma saattaa olla hävinnyt.

1. Tyylitietoisen sähäkkä sähköinen kaupunkipyörä

Söhköpyörä testi. Wheelströmin Kompis –sähköpyörä sopii kaupunkilaiseen menoon. 

Söhköpyörä testi. Wheelströmin Kompis-sähköpyörä sopii kaupunkilaiseen menoon.  Kuva: Paavo Lehtonen

Koeajoin Wheelströmin Kompis-sähköpyörän ensimmisenä. Alkuun pyörä tuntui hurjan kookkaalta. Ajellessa ajokorkeus yllättikin positiivisesti. Ryhdikäs ajoasento hieman tavallista korkeammalla lisäsi näkyvyyttä hyvin.

Ensimmäisellä retkellä ajelimme parikymmentä kilometriä. Olipa herkullista sytkytellä noin pitkä matka mäkineen ja vastatuuleen sujuvasti. Kompis kuljetti vakaasti ja sähköpyörän käyttö luonnistui nopeasti. Kolmevaihteista pyörää pystyi avustamaan viidellä tasolla.

Latauksessa ollut pyörä oli helppo ottaa haltuun. Ihmetytti jopa hieman, että auttaakohan se sähkö nyt lainkaan, kun meno tuntui niin luontevalta. Ei pyörä nykäise liikkeelle eikä se hurise mennessään sähköllä. Olohan oli kuin nuorella tytöllä, kun ylämöki oli vain tie edessä. Jalkajarru toi mukavasti turvallisen tuntuman ajamiseen ja pyörän talutusavustin ilahdutti.

Taluttaessani pyörää erästä polkua pitkin ylös, pystyin työntämään pienestä vivusta sähköavustetta nousuun. Toimii hyvin vaikka kaupunkikerrostalojen pyörävarastojen käytävillä. Ihana apu! Ja tämä yksilöhän on ulkonäöltään juuri sellainen pyörä, jolla olisi ihana hurauttaa kesätorille ja näyttäytyä kaupungin kivoimmissa kesäkahviloissa.

Pienet yksityiskohdat ovat Wheelströmin pyörille ominaista. Nahkaiset käsikahvat ja tyylikkäästi tikattu istuin viimeistelevät visuaalisen fillaristin toiveet.

Wheelströmin Kompis-sähköpyörä sopii kaupunkilaiseen menoon.
Vankkarunkoinen menopeli, 1450 €.

Kauniisti tikatut yksityiskohdat viehättävät Wheelströmin sähköpyörän ulkonäössä.

Kauniisti tikatut yksityiskohdat viehättävät Wheelströmin sähköpyörän ulkonäössä. Kuva: Seija Killström

2. Kiireellisen kulkijan menopeli sporttiseen makuun

Helkama CE10 oli selkeästi kiireellisemmän kulkijan menopeli. Pyörän akku oli näppärästi integroitu runkoon ja oli helposti ladattavissa. Ajelin pyörällä parinkymmenen kilometrin lenkin ja pidin erityisesti siitä, että pitkäkin matka tuntui taittuvan tämän pyörän selässä kuin huomaamatta.

Kymmenen vaihdetta ja helppokäyttöinen sähköavustin olivat hyvä yhdistelmä. Sähköavustimen kolme selkeää vaihetta: eco, trial ja boost kyydittivät nimensä mukaisesti. Boostilla mentiin kovaa!

Pidin pyörän ajotuntumasta, mutta ulkonäöllisestihän tämä pyörä oli sporttisempi ja sopi urheilulliseen tyyliin kaupunkiajelua paremmin. Helkama on hankintahinnaltaan arvokkaampi pyörä, mutta minua tämä menopeli kyllä miellytti näillä maaseutureiteilläni.

Helkaman CE10-sähköpyörä sporttiseen ajoon, 3 399 €.

Helkamassa on hyvin selkeä näyttö ja helpot vaihdetoiminnot. Näytöltä on luettavissa ajettavissa olevat kilometrit eri tehoilla mentäessä.

Helkamassa on hyvin selkeä näyttö ja helpot vaihdetoiminnot. Näytöltä on luettavissa ajettavissa olevat kilometrit eri tehoilla mentäessä. Kuva: Seija Killström

Sähköpyörä testi: ostaisinko sähköpyörän?

Minut yllätti se, kuinka helppokäyttöisiä sähköpyörät olivatkaan, eikä pyörän käyttö vaatinut tuntien perehtymistä. Sähköpyöräretket saivat jopa pohtimaan auton myymistä ja siirtymistä joskus vielä kokonaan sähköpyörän kuskiksi.

Lue myös: Vaihtaisinko auton sähköpyörään?

Nyt, kun oma työmatkani on kuitenkin vielä yli 50 km, en voi autosta siirtyä sähköpyöräilijäksi, mutta nyt ainakin ymmärrän tämän huuman! On ihana tuntea kuinka pyörä vie ja kuski jaksaa!

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Sähköpyörä testi: Vauhdin hurmaa kahden erilaisen sähköpyörän selässä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X