Ratatouille on yksi luottoresepteistäni, sillä se on helppo valmistaa ja toimii niin pääruokana kuin lisukkeenakin. Itse tykkään improvioida ainesosien suhteen, riippuen jääkaappini sisällöstä. Pataan voi päätyä reseptin ainesten lisäksi myös esimerkiksi sipulia ja fenkolia. Ratatouille valmistetaan hitaasti hauduttaen, mutta aktiiviseen valmisteluun kuluu vain hetki aikaa, joten ruoka on perjaatteesa myös nopea valmistaa. Sen voi jättää poreilemaan liedelle töitä tai kotiaskareita tehdessä (tai vaikkapa televisiota katsellessa). Ratatouillen voi nauttia sellaisenaan, riisin tai perunoiden (tai miksei pastankin) kanssa tai sitten lisukkeena kalalle tai lihalle. Täysin vegaaninen kasvisruoka, joka on ihanan täyteläistä lohturuokaa!

Helppo ja herkullinen ratatouille

2–3 annosta
1h 10 min
vegaaninen, gluteeniton

– 0,75 dl rypsi- tai oliiviöljyä
– 6–7 valkosipulinkynttä
– 1 pieni munakoiso
– 1 punainen paprika
– 1 pieni kesäkurpitsa
– 1 tlk (400 g) säilyketomaatteja
– 2 kourallista tuoretta timjamia tai 3 tl kuivattua
– suolaa, mustapippuria

Kaada rypsiöljy kattilaan. Murskaa joukkoon valkosipulinkynnet. Pese munakoiso, paprika ja kesäkurpitsa, kuutioi ja lisää kattilaan. Itse haluan ratatouilleni erittäin pieninä kuutioina, mutta voit jättää vihannekset reilummiksikin paloiksi. Lisää joukkoon myös säilyketomaatit ja timjami. Lisää kattilaan myös reilu ripaus suolaa ja hieman mustapippuria.

Nosta kattila liedelle ja kuumenna. Anna ratatouillen kiehua noin 5 minuuttia. Sekoita muutaman minuutin välein. Laske sitten lämpöä hieman, peitä kattila kannella ja anna poreilla miedolla lämmöllä vähintään 45 minuutin ajan. Lisää tarvittaessa vielä suolaa kypsään ratatouilleen. Ratatouillen voi nauttia heti, mutta sen maku vain paranee ja syvenee lämmitettäessä, joten säilyvyys on erinomainen!

SaveSave

SaveSave