Helppo ja herkullinen klassikko – ratatouille

Ratatouille on yksi luottoresepteistäni, sillä se on helppo valmistaa ja toimii niin pääruokana kuin lisukkeenakin. Itse tykkään improvioida ainesosien suhteen, riippuen jääkaappini sisällöstä. Pataan voi päätyä reseptin ainesten lisäksi myös esimerkiksi sipulia ja fenkolia. Ratatouille valmistetaan hitaasti hauduttaen, mutta aktiiviseen valmisteluun kuluu vain hetki aikaa, joten ruoka on perjaatteesa myös nopea valmistaa. Sen voi jättää poreilemaan liedelle töitä tai kotiaskareita tehdessä (tai vaikkapa televisiota katsellessa). Ratatouillen voi nauttia sellaisenaan, riisin tai perunoiden (tai miksei pastankin) kanssa tai sitten lisukkeena kalalle tai lihalle. Täysin vegaaninen kasvisruoka, joka on ihanan täyteläistä lohturuokaa!

Helppo ja herkullinen ratatouille

2–3 annosta
1h 10 min
vegaaninen, gluteeniton

– 0,75 dl rypsi- tai oliiviöljyä
– 6–7 valkosipulinkynttä
– 1 pieni munakoiso
– 1 punainen paprika
– 1 pieni kesäkurpitsa
– 1 tlk (400 g) säilyketomaatteja
– 2 kourallista tuoretta timjamia tai 3 tl kuivattua
– suolaa, mustapippuria

Kaada rypsiöljy kattilaan. Murskaa joukkoon valkosipulinkynnet. Pese munakoiso, paprika ja kesäkurpitsa, kuutioi ja lisää kattilaan. Itse haluan ratatouilleni erittäin pieninä kuutioina, mutta voit jättää vihannekset reilummiksikin paloiksi. Lisää joukkoon myös säilyketomaatit ja timjami. Lisää kattilaan myös reilu ripaus suolaa ja hieman mustapippuria.

Nosta kattila liedelle ja kuumenna. Anna ratatouillen kiehua noin 5 minuuttia. Sekoita muutaman minuutin välein. Laske sitten lämpöä hieman, peitä kattila kannella ja anna poreilla miedolla lämmöllä vähintään 45 minuutin ajan. Lisää tarvittaessa vielä suolaa kypsään ratatouilleen. Ratatouillen voi nauttia heti, mutta sen maku vain paranee ja syvenee lämmitettäessä, joten säilyvyys on erinomainen!

SaveSave

SaveSave

Instagram

  • PASTA DAY •
There are still so many people who think vegan food means only boring salads. Well it obviously isn’t true. Vegan food can be filling, creamy and comforting. One of my favourite recipes from my second cookbook is this vegan Pasta Alfredro. This is true comfort food!
  • PERFECT BEANS • 
Local green beans are one of my favourite ingredients right now. Still I know many people who don’t like beans at all but I’m pretty sure it’s just because they’ve always overcooked them. Overcooking makes beans yellowish and way too soft. So try boiling them only 3 minutes with a pinch of salt and I can promise you will love these bright green and crunchy beans!
.
These delicious beans from @hastonmaatila
  • FIRST OF THIS AUTUMN •
One of my favourite inspiration books ever is out now! Luova tauko is an amazing book by two superwomen @maaretta.tukiainen and @krista_keltanen and I’m so happy I got to design the layout for it. No matter what you do for living, you should read this. 12 people, 12 inspirational stories about creativity 🌟
.
@sanna_kannisto @joannalaajisto @tebianfinland @terhipolkkishoes @uhanadesign @helliniskalaa @fannytavastila @kimsimonsson @artosivonen #elinahirvonen #tuomaskantelinen
  • SAIL AWAY • “But the most beautiful things in life are not just things. They’re people and places, memories and pictures. They’re feelings and moments and smiles and laughter.”
  • WAFFLE DREAMS • 
Say hello to this beautiful sweet waffle made with broad bean flours by @tiirinkosken_tehdas . Topped with salty caramel and vanilla ice cream. Recipe coming to Eat Finland cookbook.
  • RAISE YOUR HAND • 
Finally time to pick the apples! My apple traditions are jam, juice and pies but there are a lot of them, and I’m looking for some recipe inspiration. What are your favourite apple recipes?
  • DINNER PLANS •
My kind of Sunday, making some juice and jam with the ingredients from my own garden and soon starting to plan our dinner.🌟

violaminerva

Keskustelu

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *