Joulun ja uuden vuoden herkuttelun jälkeen on ihana vaihtaa raskaat ruoat kevyisiin kasvisherkkuihin. Kun tähän lisää vielä tammikuun arjen kiireet, ovat tämän hetken täydellisimpiä reseptejä helpot ja nopeat, mutta silti herkulliset kasvisruoat! Erilaiset vihannespaistokset ovat aina toimivaa arkiruokaa, jotka pelastavat sellaisenakin päivänä kun kokkaaminen ei oikein kiinnostaisi. Tässä yksi superhelppo mutta herkullinen kasvisruokaidea kiireiseen arkeen!

Helppo munakoiso-tomaattipaistos Helppo munakoiso-tomaattipaistos

Munakoiso-tomaattipaistos

1 annos (2 annosta lisukkeena)
35 min
vegaaninen, gluteeniton

– 1 keskikokoinen munakoiso
– 2 isoa tomaattia
– 4 rkl rypsi- tai oliiviöljyä
– 3 rkl tomaattipyrettä
– 2–3 valkosipulinkynttä
– 0,5–1 tl kuivattua timjamia tai oreganoa
– suolaa
– tuoretta timjamia

Kuumenna uuni 190 asteiseksi.
Pese munakoiso ja tomaatit. Poista sekä munakoisosta että tomaatista kanta ja siivuta molemmat ohuiksi siivuiksi. Sekoita kulhossa 2 rkl öljyä, tomaattipyree, valkosipulinkynnet murskattuina, kuivattua timjamia sekä ripaus suolaa. Asettele uunin kestävään vuokaan ensimmäisenä siivu munakoisoa, sitten tomaattisiivu ja lopuksi ohut kerros maustettua tomaattipyrettä. Toista niin kauan kuin aineksia riittää. Ripottele päälle loppu öljy (2 rkl). Paahda uunissa n. 25 min, kunnes molemmat vihannekset ovat kypsyneet pehmeiksi. Viimeistele annos tuoreella timjamilla. Nauti lisukkeena aterialla tai sellaisenaan esimerkiksi riisin tai quinoan kanssa.