Moni voi varmasti allekirjoittaa sen, ettei parsakaali ole ollut kovin monen suosikkivihannes lapsena. Jotkut eivät pidä siitä vielä aikuisenakaan. Usein kaalien kohdalla ongelma ei kuitenkaan ole missään muussa kuin valmistustavassa. Ylikypsäksi keittäminen ja täysi mausteettomuus tekee kaalista mautonta ja se menettää ylikypsentäessä raikkaan vihreän sävynsä.

Hyvin simppeleillä keinoilla tavallisesta ja edullisesta kaalista saa kuitenkin supermaistuvaa! Oma suosikkini tällä hetkellä on broccolini, eli sirompi ja makeampi versio perinteisestä parsakaalista. Se kypsentyy nopeammin kuin tavallinen parsakaali ja on maultaan hieman miedompi. Sitä ei kuitenkaan ole kovin usein tarjolla, joten tavallinen parsakaali on erittäin hyvä vaihtoehto ja myös broccolinia edullisempaa. Jos parsakaali kuuluu yhä inhokkilistallesi, kokeile rohkeasti maustamista ja kypsennä kaali vain kevyesti! Mausteeksi voi kokeilla niin chiliä kuin sitruunaakin!

Simppeli maustettu broccolini valkosipulilla Simppeli maustettu broccolini valkosipulilla Simppeli maustettu broccolini valkosipulillaSimppeli maustettu broccolini valkosipulilla

Simppeli valkosipuli-broccolini

2–3 annosta lisukkeena
15–20 min
vege, gluteeniton

– 4 valkosipulinkynttä
– 0,25 dl rypsiöljyä
– 1 tl paprikajauhetta
– 1 nippu broccolinia (tai parsakaalin kukintoja)

Murskaa valkosipulinkynnet ja lisää pannulle öljyn ja paprikajauheen kanssa. Kuullota muutaman minuutin ajan, välillä sekoitellen. Lisää pannulle huuhdotut broccolinit ja paista valkosipulin ja paprikajauheen kanssa reilu 10 minuuttia, kunnes kaali on pehmennyt hieman. Varo polttamasta valkosipulia. Varsien kuuluu jäädä rapeiksi ja vain kukintojen pehmetä. Nauti heti!
Jos käytät reseptissä tavallista parsakaalia, voit keittää sitä muutaman minuutin kiehuvassa vedessä ennen paistamista, jolloin se ei jää paistaessa llian raa’aksi.