Tällä hetkellä olen keskellä muuttoa, eikä oikeastaan mikään ole siellä missä pitäisi. Keittiöstä löytyy vain joitakin välttämättömyyksiä, eli kovin erikoisten aterioiden loihtiminen ei juuri nyt ole mahdollista. Siksi olenkin turvautunut helppoihin luottoresepteihini, joihin tämä ihanan raikas chili-valkosipulipasta kuuluu! Kehittelin reseptin Vegebudjetilla-kirjaani varten ja se on jäänyt yhdeksi vakioresepteistäni – eikä syyttä! Hyvillä perusraaka-aineilla ei tarvitse kikkailla, sillä herkullisesti maustettu öljy riittää hyvin pastan kastikkeeksi. Suosittelen kokeilemaan!

Helppo ja nopea vegaaninen chili-valkosipulipasta

Pastasuosikkini: chili-valkosipulipasta

2–3 annosta
(tarvittaessa vegaaninen ja gluteeniton)
15 min

– 2 punaista mietoa chiliä
– 2 dl rypsiöljyä
– 8–10 valkosipulinkynttä
– 300 g täysjyväpastaa (halutessasi gluteenitonta)
– 2 rkl kookoskermaa
– kourallinen lehtipersiljaa
– 1 sitruunan mehu
– suolaa ja mustapippuria

(Parmesaania, Grana padano -juustoa, vegeparmesaania tai ravintohiivahiutaleita)

Puolita chilipalot ja poista siemenet. Pilko chilit pieniksi. Kaada kattilaan öljy ja murskaa joukkoon valkosipulinkynnet. Lisää kattilaan myös pilkotut chilit. Paista miedolla lämmöllä 3–5 minuuttia, kunnes valkosipulit ovat saaneet hieman väriä. Varo polttamasta!
Keitä samalla pasta pakkauksen ohjeen mukaan. Siivilöi valmis pasta.
Lisää kastikkeeseen kookoskerma. Sekoita pasta kastikkeen joukkoon pannulla. Silppua joukkoon persilja ja purista mukaan myös sitruunan mehu. Mausta suolalla ja mustapippurilla ja raasta halutessasi annoksen päälle hieman juustoa. Nauti heti!