Pitaleipää, tsatsikia ja uunitomaatteja Pitaleipää, tsatsikia ja uunitomaatteja

 

Pitaleipää, tsatsikia, uunitomaatteja ja rapeita kikherneitä

PITALEIPÄ:

5 pitaleipää
(tarvittaessa vegaaninen)

– 2 dl turkkilaista jogurttia tai soijajogurttia
– 2 dl vettä
– 2 rkl oliivi- tai rypsiöljyä
– 9–10 dl vehnäjauhoja
– 2 tl leivinjauhetta
– suolaa

(– oliiviöljyä, suolaa ja kuivattua oreganoa)

Sekoita pienessä kulhossa jogurtti, vesi ja öljy. Sekoita isossa kulhossa keskenään kuivat aineet: vehnäjauhot, leivinjauhe ja reilu ripaus suolaa. Sekoita sitten kuivien aineiden joukkoon jogurttiseos. Vaivaa taikinaa kunnolla noin 5 minuutin ajan. Jätä leivinliinan tai tuorekelmun alle kulhoon lepäämään huoneenlämpöön vähintään 20 minuutiksi.
Kuumenna sillä välin uuni 210-asteiseksi. Sekoita lasissa tai pienessä kulhossa oliiviöljyä, ripaus suolaa ja kuivattua oreganoa.
Kun taikina on levännyt, jaa se viiteen osaan. Pyöritä paloista palloja ja kaulitse ne sitten noin 1–2 cm paksuisiksi leiviksi. Siirrä leivinpaperille, uunipellille. Paista uunin ylätasolla noin 15 minuuttia, kunnes leivät ovat kohonneet ja saaneet väriä pintaan. Kun leivät tulevat uunista, voitele ne öljy-mausteseoksella.
___

UUNITOMAATIT:

– n.250 g kirsikkatomaatteja
– 2 rkl rypsiöljyä
– suolaa

Kuumenna uuni 205 asteiseksi. Sekoita uunivuoassa kirsikkatomaatit, öljy ja reilu ripaus suolaa. Paahda uunissa n. 20 minuuttia, kunnes tomaatit ovat pehmenneet.
___

TSATSIKI (reseptin löydät täältä)

___

RAPEAT KIKHERNEET (reseptin löydät täältä)

___

Kokoa annos:
Asettele pitaleivän päälle tsatsikia, pehmeitä uunitomaatteja, uunitomaattien herkullista paistonestettä (irronnut vuoan pohjalle uunissa) sekä rapeita kikherneitä. Silppua päälle halutessasi vielä tuoreita yrttejä, kuten basilikaa.