Eilen koin pienen ruokakriisin. En tiennyt yhtään mitä haluaisin syödä. Kaapista löytyi perusraaka-aineita sekä tuoretta lohta. Eräästä lounassalaatista inspiroituneena keksin lopulta luoda raikkaan ja helpon aterian, jonka pääraaka-aineena toimisi lohi. Olen jo pitkään ollut hieman kyllästynyt läpikypsään loheen, joten halusin paistaa kalan vain kevyesti pinnalta. Alle marinoin kurkkua, paistoin lehtikaalia rapeaksi ja pilkoin avokadoa. Kermaisuutta annokselle tuo kevyt jogurttikastike. Tämä on ihan ehdoton uusi salaattisuosikkini! Vaikka komponentteja on monta, on ne kaikki helppoa ja nopeaa valmistella ja annos syntyy hetkessä.

Lohipastramisalaatti ja marinoituja kurkkuja Lohipastramisalaatti ja marinoituja kurkkuja

Lohipastramisalaatti ja marinoituja kurkkuja

Raikas lohisalaatti marinoidulla kurkulla

2 annosta
gluteeniton
n. 30 min

 

n. 300 g lohta (nahkoineen, ruodottomana)

Marinoidut kurkut:
– ¾ kurkku
– 2 rkl omenaviinietikkaa
– 1 tl sokeria
– puolikkaan sitruunan mehu
– suolaa

Kastike:
– 1,5 dl turkkilaista maustamatonta jogurttia
– 1,5 tl dijon-sinappia
– 1,5 tl hunajaa
– 1–2 rkl sitruunanmehua

– 3 rkl rypsiöljyä
– 3–4 lehtikaalin lehteä
– suolaa
– 2 kourallista ituja
– 2 avokadoa
– muutama tuoreen timjamin oksa
– puolikas sitruuna

 

Valmistele lohi. Leikkaa nahka pois terävällä veitsellä. Leikkaa myös fileen ohuin osa pois. Siivuta lohifilee pitkiksi, muutaman sentin paksuisiksi siivuiksi ja siirrä sivuun odottamaan.

Valmistele kurkut. Kuori kurkku ja leikkaa pieniksi kuutioiksi. Sekoita kulhossa etikan, sokerin ja sitruunanmehun kanssa. Mausta ripauksella suolaa. Jätä sivuun marinoitumaan vähintään 10–15 minuutiksi.

Sekoita kastikkeen kaikki ainekset kulhossa hyvin keskenään ja siirrä sivuun odottamaan.

Kuumenna 2 rkl öljyä pannussa ja revi lehtikaali joukkoon. Paista kuumalla pannulla, kunnes lehtikaali on hieman ruskistunut reunoilta ja rapeaa. Mausta reilulla ripauksella suolaa.

Asettele lautasille idut. Siivuta päälle avokadot. Jaa lautasille myös marinoidut kurkut ja rapea lehtikaali.

Kuumenna pannulla 1 rkl öljyä ja paista lohisiivut muutamassa erässä, noin 10 sekuntia per puoli. (Jos haluat kalasta kypsempää, voit toki pitää sitä pannulla pidempään, mutta suosittelen kokeilemaan myös rohkeasti melkein raakaa kalaa!) Pilko paistettu kala hieman pienemmiksi paloiksi, lisää ripaus suolaa ja annostele lautasille. Viimeistele annos jogurttikastikkeella ja tuoreella timjamilla. Purista päälle vielä hieman sitruunanmehua ja nauti heti!

 

SaveSaveSaveSave

SaveSave