Viikonloppuisin on ihana nautiskella helposti ja nopeasti valmistuvia, mutta silti supermaistuvia herkkuja. Esimerkiksi maissi on melko arkinen raaka-aine, mutta valitsemalla säilykeversion sijaan tuoretta maissia ja maustamalla sen muutamalla lisukkeella, nousee tämäkin vihannes ihan uudelle tasolle! Tuoretta maissia ei aina ole saatavilla, mutta jos sitä löytyy lähikauppasi hyllyltä, kannattaa tilaisuus ehdottomasti hyödyntää. Itse keitetty, tuore maissi on monin verroin parempaa kuin perinteinen tölkkimaissi. Tästä ei maissiherkku parane!

Keitetty tuore maissi persiljalla ja juustolla

Keitetty tuore maissi persiljalla ja juustolla Keitetty tuore maissi persiljalla ja juustolla Keitetty tuore maissi persiljalla ja juustolla

Tuore maissi pecorinolla

2 annosta
gluteeniton
10 min

– 2 kokonaista, tuoretta maissintähkää
– suolaa
– 1 rkl voita
– 2–3 rkl marinoituja punasipuleita
– 3–4 oksaa lehtipersiljaa
– 1 dl pecorino-juustoa raastettuna

Jos maisseissa on yhä lehdet, poista ensin ne sekä kanta. Puolita maissintähkät. Keitä miedosti suolatussa vedessä 5–7 minuutin ajan, kunnes maissi on kypsää. (Tavallista isommat maissintähkät voivat viedä hieman kauemmin.) Valuta vesi pois.
Jaa höyryävän kuumat maissinpuolikkaat lautasille ja lusikoi päälle pienet nokareet voita sulamaan. Lisää päälle myös (etikka-sokeriliemessä) marinoituja punasipuleita. Silppua maissien päälle myös hieman lehtipersiljaa ja ripottele lopuksi pecorino-juusto. Nauti heti!

Vinkki!
Reseptiä voi myös soveltaa vegaaniseksi vaihtamalla voin kasvimargariiniin ja korvaamalla pecorinon vegaanisella juustolla.