Viikonlopun lohturuokaa: vegaaninen burgeri

Syksy ja viikonloppu. Mieli tekisi jotakin tuhdimpaa ja helppoa ruokaa, mutta epäterveellinen pikaruoka ei kuitenkaan ole kovin miellyttävä vaihtoehto. Olen aina pitänyt itse tehdyistä burgereista, mutta usein niiden väliin valmistetaan raskas ja iso jauhelihapihvi, eikä sellainen ole enää hetkeen houkutellut. Vaikka joskus yhä syönkin lihaa, korvaan sen mielelläni nykyään useimmiten vihanneksilla. Siksi kehittelin uusimpaan kirjaani Vegebudjetilla tämän täysin vegaanisen burgerireseptin, jota voi varioida oman mielensä mukaan!

Mustapapuburgeri

3 burgeria
30 min
vegaaninen, (gluteeniton)

– 1 punainen mieto chili
– 1 sipuli
– 2 pientä tlk (à 250–300 g) mustapapuja
– 0,75–1,25 dl korppujauhoja (tarvittaessa gluteenittomia)
– suolaa
– 2–3 rkl rypsiöljyä
– 3 sämpylää (mielellään itse tehtyä, mutta myös valmiit käyvät, tarvittaessa gluteenittomia)

Täyte-ehdotuksia:
– (vege)majoneesia
– marinoituja punasipuleita
– rapeaksi paistettua lehtikaalia

Puolita chili ja poista siemenet. Silppua chilipalko pieneksi. Kuori ja pilko pieneksi myös sipuli. Laita chili ja sipulisilppu kulhoon. Kaada pavuista liemi pois ja lisää kulhoon sipulin ja chilin kanssa. Lisää joukkoon myös 0,75 dl korppujauhoja ja ripaus suolaa. Murskaa käsin pavut sipulien, chilin ja korppujauhojen kanssa massaksi. Jos massa tuntuu liian pehmeältä ja tahmealta, lisää korppujauhoja vähän kerrallaan. Varo kuitenkin tekemästä massasta liian kuivaa, sillä silloin pihvit hajoavat paistettaessa. Jaa massa kolmeen osaan ja pyöritä paloista kolme palloa ja painele niistä varovasti pihvejä. Laita papupihvit 10 minuutiksi jääkaappiin ja valmistele sillä välin haluamasi muut täytteet burgereihin.
Kuumenna sitten öljy paistinpannulla ja paista pihvejä 5–10 minuuttia per puoli. Varo, ettet paista niitä liian kovalla lämmöllä, jolloin pinta palaa ja kuivuu eikä sisus ehdi kunnolla lämmetä. (Näissä pihveissä ei kuitenkaan onneksi ole niin tarkkaa kypsyysastetta kuin tavallisissa jauhelihapihveissä.)

Kokoa burgerit. Levitä jokaisen halkaistun sämpylän pohjalle esimerkiksi hieman vegemajoneesia. Asettele päälle pihvi ja valuta sen päälle vielä hieman lisää vegemajoneesia. Lisää päälle muut haluamasi täytteet, aseta kansi päälle ja nauti!

 

Instagram

  • FOREST THERAPY • 
The best thing I know right now. Spending hours in the forest without phone and just picking these beautiful mushrooms. (This was just my basket – my mom and grandmother had their own). Tomorrow another round with an empty basket.🌿
  • JUST BREATH • 
That moment when the last sun rays are shining through the forest and the air is so fresh and it’s already getting cold. Autumn – my favourite season.🌿
  • DINNER TIME • 
This is one of my favourite dishes right now. Oven roasted sweet potatoes with some delicious filling. Recipe coming to my next cookbook! 🥘
  • SUNDAY SAUNA • 
Moment captured for upcoming Sauna book. 🌿
  • GREEN LUNCH • 
I’m having so many recipe ideas in my head right now and suddenly I’m planning to write two cookbooks for the next year. After my first and second books I promised myself I won’t do that for a while because the process is pretty hard emotionally and it takes a lot of energy from my other work projects and personal life. Well, it’s been a year now and I’ve probably forgotten all the negative things, because now I’m feeling so excited about this. But hey, maybe I’ll learn to make the process a little easier🌿 (Although after yesterday’s photoshoot, the mess is as bad as 1,5 years ago. That hasn’t change.)
  • JUST A SPLASH •
Autumn evening, hot sauna and the sunset in the horizon – what else do you need? I would give anything to get this combo right now, but luckily I’m getting my countryside weekend next week. 🌟
Photo taken for upcoming Sauna book.
  • CAKE PARTY •
Who would like to join me and forget the work for a while? 🌿

violaminerva

Keskustelu

Kommentoi juttua: Viikonlopun lohturuokaa: vegaaninen burgeri

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

X