Syksy ja viikonloppu. Mieli tekisi jotakin tuhdimpaa ja helppoa ruokaa, mutta epäterveellinen pikaruoka ei kuitenkaan ole kovin miellyttävä vaihtoehto. Olen aina pitänyt itse tehdyistä burgereista, mutta usein niiden väliin valmistetaan raskas ja iso jauhelihapihvi, eikä sellainen ole enää hetkeen houkutellut. Vaikka joskus yhä syönkin lihaa, korvaan sen mielelläni nykyään useimmiten vihanneksilla. Siksi kehittelin uusimpaan kirjaani Vegebudjetilla tämän täysin vegaanisen burgerireseptin, jota voi varioida oman mielensä mukaan!

Mustapapuburgeri

3 burgeria
30 min
vegaaninen, (gluteeniton)

– 1 punainen mieto chili
– 1 sipuli
– 2 pientä tlk (à 250–300 g) mustapapuja
– 0,75–1,25 dl korppujauhoja (tarvittaessa gluteenittomia)
– suolaa
– 2–3 rkl rypsiöljyä
– 3 sämpylää (mielellään itse tehtyä, mutta myös valmiit käyvät, tarvittaessa gluteenittomia)

Täyte-ehdotuksia:
– (vege)majoneesia
– marinoituja punasipuleita
– rapeaksi paistettua lehtikaalia

Puolita chili ja poista siemenet. Silppua chilipalko pieneksi. Kuori ja pilko pieneksi myös sipuli. Laita chili ja sipulisilppu kulhoon. Kaada pavuista liemi pois ja lisää kulhoon sipulin ja chilin kanssa. Lisää joukkoon myös 0,75 dl korppujauhoja ja ripaus suolaa. Murskaa käsin pavut sipulien, chilin ja korppujauhojen kanssa massaksi. Jos massa tuntuu liian pehmeältä ja tahmealta, lisää korppujauhoja vähän kerrallaan. Varo kuitenkin tekemästä massasta liian kuivaa, sillä silloin pihvit hajoavat paistettaessa. Jaa massa kolmeen osaan ja pyöritä paloista kolme palloa ja painele niistä varovasti pihvejä. Laita papupihvit 10 minuutiksi jääkaappiin ja valmistele sillä välin haluamasi muut täytteet burgereihin.
Kuumenna sitten öljy paistinpannulla ja paista pihvejä 5–10 minuuttia per puoli. Varo, ettet paista niitä liian kovalla lämmöllä, jolloin pinta palaa ja kuivuu eikä sisus ehdi kunnolla lämmetä. (Näissä pihveissä ei kuitenkaan onneksi ole niin tarkkaa kypsyysastetta kuin tavallisissa jauhelihapihveissä.)

Kokoa burgerit. Levitä jokaisen halkaistun sämpylän pohjalle esimerkiksi hieman vegemajoneesia. Asettele päälle pihvi ja valuta sen päälle vielä hieman lisää vegemajoneesia. Lisää päälle muut haluamasi täytteet, aseta kansi päälle ja nauti!