Maailman tunnetuin juomabrändi Coca-Cola syntyi Atlantassa 1886, mutta myös sen lasisesta pakkauksesta on tullut ikoni. Tänä vuonna kaikkien tuntema kurvikas pullo täyttää 100 vuotta.

Coca-cola-pullon muotoilu pysyy vuodesta toiseen, kuva: Coca-Cola Finland Oy

Lähes tulkoon jokainen ihminen maailmassa tietää, mitä Coca-Cola on. Se on maailman myydyin virvoitusjuoma ja kolmanneksi arvokkain brändi heti Applen ja Googlen jälkeen. Brändin arvoksi lasketaan 82 miljardia dollaria. Ykkösasemansa kasviuutejuoma menetti pari vuotta sitten kun omenayhtiö kiilasi ohi.

Business Insiderin mukaan jopa 94 prosenttia maapallon väestöstä tunnistaa Coca-Cola -logon. Sama pätee McDonald’sin kultaiisiin kaariin: molemmat logot ovat tunnetumpia kuin kristinuskon ristinmerkki.

Lääkesiirappi päänsärkyyn

Coca-Colan tarina alkoi 1886 Atlantasta Yhdysvalloista lääkesiirapin muodossa. Juoman keksijä, apteekkari John Pemberton kehitteli juoman alun perin lääkkeeksi omaan sodan jälkeiseen morfiiniriippuvuuteensa ja siirappia myytiin apteekissa päänsärkylääkkeenä. Coca-Colaan käytettiin vuoteen 1903 asti tuoreita kokalehtiä ja lasillinen Coca-Colaa sisälsi siihen aikaan vielä täysin laillista kokaiinia.

Toinen Coca-Colan alkuperäisreseptissä käytetty raaka-aine oli kolapähkinä, joka sisältää runsaasti kofeiinia. Tuo kuuluisa siirappiresepti oli tarkoin varjeltu salaisuus ja on sitä yhä edelleen. Vain sormin laskettava määrä ihmisiä maailmassa tietää oikean reseptin tänäkään päivänä. Coca-Colan maun analysointi on lähes mahdotonta. Yksi maistaa karamellin ja vaniljan, toinen sitruunan ja kolmas kanelin. Koukuttavaa juoma on joka tapauksessa.

Siirapista juomaksi

Toukokuun 8. päivänä 1886 siirappia sekoitettiin veteen ja juomaa tarjottiin laseissa ja pitkässä muodossa ensimmäisen kerran. Myöhemmin yksi apteekin työntekijöistä keksi lantrata siirapin vielä kuplivalla, hiilihapotetulla vedellä ja tarjota sen jäiden kanssa. Cokis siinä muodossa kuin me sen tunnemme oli syntynyt! Apteekin asiakkaiden mielestä se oli kaikkien aikojen virkistävin juoma ja he pulittavat siitä kokonaista viisi senttiä lasillisesta.

Apteekkari Pembertonilla oli Frank Robinson niminen kirjanpitäjä. Hän keksi kutsua uutta juomaa Coca-Colaksi. Itse asiassa Coca-Colan logo on kirjoitettu hänen käsialallaan. Sana uudesta juomasta levisi ympäri Atlantaa ja trendijuomaa myytiin ensimmäisenä vuonna keskimäärin yhdeksän lasillista päivässä.

Coca-Colan menestystarina

Apteekkari Pemberton ei koskaan nähnyt keksimänsä juoman huimaa tulevaisuutta. Vuonna 1888 hän myi salaisen reseptinsä Asa Candler nimisele liikemiehelle. Candler perusti yrityksen valmistamaan ja jakelemaan Coca-Cola-siirappia kaikialle Yhdysvaltoihin. Cokista myytiin silloisissa soodabaareissa laseittain.

Liikemieskaksikko Thomas ja Whitehead halusivat pistää juoman pulloon, mutta Candlerin mielestä koko ajatus oli täysin typerä. Niinpä hän myi kaksikolle luvan pullottaa niin paljon Coca-Colaa kuin he vain halusivat. Kauppahinta oli huima – yksi dollari. Candler ei tietenkään myynyt heille Coca-Colan salaista reseptiä, vaan Coca-Cola-siirappia, josta herrat valmistivat pullotettavaa juomaa. Näin alkoi Coca-Colan pullotus ja juomaa valmistetaan tänä päivänäkin ympäri maailmaa samalla pullotusyhteistyöperiaatteella.

Coca-cola-pullo tunnetaan kurveistaan, kuva: Coca-Cola Finland Oy

Kurvit tunnistaa vaikka pimeässä

Coca-Colasta tuli niin suosittua, että juomasta tehtiin lukemattomia kilpailevia kopioita. Coca-Colan merkittävin kilpailija on Pepsi, joka aloitti sen jäljitelmänä 1900-luvun alussa.

Erottuakseen lukuisista kilpailijoista Coca-Cola antoi kahdeksalle lasiyhtiölle tehtäväksi suunnitella pullon, jonka muodon tunnistaisi jopa käsikopelolla pimeässä. Voittajaksi valikoitui Root Glass Company. Suunnittelutiimi oli nähtävästi kuunnellut briiffin huonosti, sillä he luulivat virheellisesti, että Coca-Colan yhtenä valmistusaineena on kaakao ja pullon inspiraation lähteenä heillä oli kaakaopapu. Kaakaoa juomassa ei ole, mutta yrityksen johto ihastui silti pullon muotoon ja pullo patentoitiin 16.11.1915.

Kokispullo herätti heti huomiota, ja sen muoto yhdistettiin naisen vartaloon. Kansan suussa pullo sai nimen ’hobble skirt’, joka viittasi 1900-luvun alun pariisilaiseen, alaspäin kapenevaan hamemuotiin. Sitä on myös kutsuttu Mae West -pulloksi näyttelijättären kuuluisien kurvien mukaan.

Vuonna 1949 jopa 99 % amerikkalaisista tunnisti Coca-Cola-pullon pelkän muodon perusteella. Coca-Cola-pullo oli myös ensimmäinen kuluttajatuote, joka kuvattiin Time-lehden kanteen vuonna 1950. Pullo on yhä tänään yksi harvoista tuotepakkauksista, joka on hyväksytty rekisteröidyksi tavaramerkiksi.

Muotigurujen muusa

Cokispullon naiselliset kurvit ovat innoittaneet myös muotisuunnittelijoita. Siitä ovat inspiroituneet mm. Marc Jacobs, Manolo Blahnik, Moschino, Versace, Miu Miu, Alberta Ferretti ja Karl Lagerfeld. Ikonisen pullon inspiroimia asuja on nähty myös Dolce & Gabbanan, Ashishin ja tuoreimpana englantilaisen Ashley Williamsin tämän kesän mallistoa esittelevällä catwalkilla sekä muotiraamattujen Nylonin ja Voguen sivuilla.

Siispä, nostetaan malja 100-vuotiaalle ikonille!

Terveisin,

Himahellan Tiina

Kuvat: Coca‐Cola Finland Oy.