Elämäntavat uusiksi – Elämäntaparemppa jatkuu vuonna 2020

Kuvien välillä on aikaa kaksi vuotta ja 40 kiloa. © Tiina Rantanen

On uuden vuosikymmenen ensimmäinen aamu. Olin päättänyt, että en tee mitään lupauksia vuodelle 2020. Sekään lupaus ei pitänyt muutamaa tuntia kauempaa! Näin Instagramissa kuvan kollegastani Katja Bäcksbackasta kuntosalilla. Hän haastoi Instapostauksessaan seuraajiaan 200 treenikertaan vuonna 2020. Se 200 treeniä tarkoittaa liikuntaa noin 4 x viikko! Mietin vain muutaman sekunnin, ja kirjoitin hänen seinälleen: ”Mä oon imus!” Treenasinhan itsekin vuonna 2019 sellaiset 4-6 kertaa viikossa. Ja mä todellakin haluan jatkaa elämäntaparemppaani, jonka aloitin huhtikuussa 2018.

Uuden vuoden meze-pöytäni oli vahvasti kasvispainotteinen. © Tiina Rantanen

Olen kirjoittanut  Elämäntavat uusiksi -otsikolla täällä Himahellassa matkastani useampaan otteeseen, joten kerään niiden postausten linkit tähän vuosikatsaukseeni.

Elämäntavat uusiksi – Mistä löytäisin sen motivaation?

Elämäntavat uusiksi – Lopeta laihdutus, aloita elämä

Elämäntavat uusiksi – Ruokarytmi ja 1500 kcal dieetti

Elämäntavat uusiksi – Annoskoko ja kevyet keitot

Elämäntavat uusiksi – Alkoholi ja sosiaalinen juominen

Mitä siis on tapahtunut vajaassa kahdessa vuodessa?  No, vaatekokoni on pienentynyt miltei 10 numerolla ja minussa on virtaa kuin pienessä kylässä. Dosetissani on lähinnä vitamiineja. Tavoitteeseeni, eli painoindeksiin 25, on vielä muutama kilo matkaa, mutta jos onnistuisin pudottamaan nuo viimeiset ylimääräiset kilot juhannukseen mennessä, olisin ylpeä itsestäni. Tavoitteeni kun on mahtua vaatekokoon 40-42. Nyt olen kokoa 42-44.

Minusta on tullut kilojen karistessa kirpparihaukka. Onhan vaatteiden kierrättäminen ekoteko. Toisen roska voi olla toisen aarre, kuten kirpparilta ostamani käyttämätön nahkahame. © Tiina Rantanen

Elämäntaparemontin seitsemän kulmakiveä

Vajaan kahden vuoden aikana painontarkkailusta on muodostunut rutiinia. Se perustuu seitsemään kulmakiveen, joista viidestä olen kirjoittanut noissa yllä olevissa postauksissa.

  1. Ateriarytmi eli syön viisi ateriaa päivässä. Tällöin veren sokeritaso pysyy tasaisena ja niitä  ”Bensis syttyi palamaan” -tilanteita käy todella harvoin. Nautin päivässä  1500 kcal verran  ruokaa jaettuna viidelle eri ateriaille: aamupalalle, lounaalle, välipalalle, päivälliselle ja iltapalalle. Ateriarytmi on ollut minulle se eniten opettelua vaatinut seikka!
  2.  Annoskoko ja se ravitsemussuositusten mukainen lautasmalli. Syön ihan tavallista ruokaa, en ketoile enkä vegeile. Pyrin vain täyttämään lautaseni lautasmallin mukaisesti. Proteiiniä löytyy ruokavaliostani 80 gramman verran. Tämä on tärkeää siksi, että painon pudotessa lähtisi vain läski, eikä lihas. Yritän syödä hitaasti ja hyvin pureskellen, jotta vatsani ja aivoni ovat kylläisyysasteesta samaa mieltä. Ruokailulle pitäisi siksi varata aikaa sellaiset 20 minuuttia. Lopetan syömisen, kun vatsani ilmoittaa olevansa tyytyväinen. En santsaa. Tämäkin on vaatinut suurta tahdonlujuutta! Kirjaan myös syömiseni ylös Kiloklubi-sivustolla, jolloin en pysty valehtelemaan itselleni. Sivusto ohjaa myös terveelliseen ravitsemukseen, kunhan päivän ravitsemusliikennevalot saa syötyä vihreiksi!
  3. Nesteytys eli yritän muistaa juoda riittävästi. Eli käsilaukussani on nykyisin aina vesipullo. Kehonkoostumusmittaus kertoi, että elimistöni kärsii kuitenkin kuivuudesta! Eli 1 1/2- 2 l vettä pitäisi hörppiä päivän aikana. Aineenvaihduntakin pelaa paremmin kun nesteytys on kunnossa.
  4. Liikunta on nykyisin tärkeä osa elämääni. Treenaan 4-6 kertaa viikossa. Se auttaa luonnollisesti painonhallinnassa, mutta samalla kohonnut peruskunto antaa kummasti lisävirtaa muuhunkin elämään. Nukkumatinkin unihiekka toimii paljon paremmin. Kesän aikana paino jumitti ja putosi vain pari kiloa, mutta mittanauha ja vaatteet kertoivat omaa kieltään liikunnan merkityksestä kiinteytymiselle!
  5. Ystävien tuki on ollut elintärkeää! Ilman oman haippiryhmäni tsemppausta en olisi onnistunut tässä projektissa! Lisäksi pieni kilpailu kilojen kadottamisessa tekee vain hyvää motivaatiolle. Jos kaveri näyttää törkeän hyvältä, miksi minäkin en pistäisi parastani päästäkseni samaan.
  6.  Vaaka on kaverini, ei viholliseni. Punnitsen itseni vähintäin kerran viikossa uimahallin vaa´alla. Jos puntari hälyyttää, että suunta on nousujohteinen, teen välittömästi korjausliikkeen. 1-2 kilon pudottaminen kun on helppoa kuin heinänteko verrattuna kymmeniin kiloihin. Usko, sillä oikeasti tiedän mistä puhun!
  7.  Elämäntaparemppa ei ole laihdutuskuuri, se jatkuu koko elämän. Olen jojoillut koko ikäni, joten en todellakaan uskalla hehkuttaa pysyväni näissä kiloissa loppuikääni. Mutta jos noudatan yllä olevia periaatteita, se on kuitenkin todennäköisempää kuin koskaan.

Uusi vuosi otettiin vastaan 27.12.2019 ostetuissa nahkahousuissa! © Tiina Rantanen

Terveellistä ja liikunnallista vuotta 2020!

Toivottaa Blonditiina

Ps. Miten olisi sinun kohdallasasi se ”200 treeniä vuonna 2020” -haaste? Lähdetkö mukaan?

Kommentit

Kommentoi juttua: Elämäntavat uusiksi – Elämäntaparemppa jatkuu vuonna 2020

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X