Fiona Timantti: Hattu on pääasia

Modisti Fiona Timantti jumaloi menneiden vuosikymmenten muotia, mutta haluaa silti uudistaa hattuperinnettä. Hän on suunnittelut hatun jopa Lady Gagalle.

Fiona Timantti ateljeessaan, kuva: Heli Hirvelä, copyright: Otavamedia

Hattuateljeessa Helsingissä on syvänpunainen, salonkimainen sisustus. Ateljee on miltei samanlainen kuin vuonna 1942, jolloin ateljeen perusti hatuntekijä Mary Pelanne. Ateljeen nykyinen haltiatar on Fiona Timantti, 32, joka vaalii Maryn perintöä.

Kun Mary kuoli vuosituhannen alussa, perikunta halusi muiston elävän. Vuokrasopimuksen mukaan syvänpunaista, salonkimaista sisustusta ei saa muuttaa ja Mary Pelanteen historiallisen hattukokoelman pitää olla esillä. Fionalle sopimusehtojen vaaliminen on ilo. Hän sai ateljeen haltuunsa samanikäisenä kuin Mary eli 25-vuotiaana.

Burleskitähtien hatuntekijä

Fiona loihtii ennen kaikkea päähineitä esiintyville taiteilijoille. Taitavat kädet kokoavat huimia fantasialuomuksia parrasvalojen loisteeseen muun muassa sulista, nahasta ja niiteistä.
- Burleskitaiteilijat ovat ehdottomasti suurin asiakasryhmäni. Heidän palvelemisensa edellyttää runsaasti sekä taitoa että mielikuvitusta. Vaativin työni lienee atsteekkikuningattaren sulkapäähineen valmistaminen suomalaiselle LouLou D’vilille, joka valittiin toissa vuonna Las Vegasissa
burleskin kuningattareksi.

Haasteita suunnittelijalle aiheuttaa esiintyjän liikkuminen – sekä lavalla että esiintymispaikasta toiseen.
- Esiintyvän taiteilijan päähineen tulee olla kevyt ja sen pitää pysyä tasapainossa. Se pitää voida myös irrottaa helpommin pakattaviksi, pienemmiksi osiksi keikkamatkoja varten.

Fiona Timantti tekee paljon päähineitä burleskitaiteilijoille, kuva: Heli Hirvelä, copyright: Otavamedia

Tähtiä ja jännitystä

Flirttailevan, helmikoristeisen merirosvohatun Fiona valmisti kotimaiselle burleskiesiintyjä Bettie Blackheartille, minnihiirikorvaisen Mouse Fatal -päähineen stadioneja täyteen vetävälle Lady Gagalle.
- Omien luomusten lähettäminen tähdille ei ole mutkatonta. He eivät ota vastaan kuin ennalta sovittuja lahjoja. Saimme vaatesuunnittelija Mert Otsamon kanssa tällaisen tilaisuuden levy-yhtiöltä, kun Lady Gaga vieraili Suomessa.

Ei ollut sanottua, että tähti olisi mieltynyt päähineeseen, joten Fionaa lämmitti nähdä kuva Lady Gagasta se päässään. Hän myös ihailee artistia tämän ajamien asioiden vuoksi.
- Koska Lady Gaga on tehnyt hyvää työtä nuorten aseman, seksuaalivähemmistöjen oikeuksien ja itsemurhien ehkäisyn puolesta, olin ylpeä hänen kantaessaan hattua.

Fionaa kiinnostavat etenkin 1930-40-lukujen tyylit. Viehtymys niihin näkyy myös omassa pukeutumisessa. Hän on myös innokas vintage-muodin keräilijä. Silti Fiona haluaa luoda hattuihinsa jotakin uutta, jotta ne ilmentävät myös tätä hetkeä.

Fiona Timantin käsissä syntyy päähineitä myös Helsingin kaupunginteatterille, kuva: Heli Hirvelä, copyright: Otavamedia

Elokuvan maailmaan

Modistin työn ohella Fiona on opiskellut vaatesuunnittelua ja teatteripuvustusta. Niiden oppien kautta hän on päätynyt kiintoisiin kuvioihin.
- Olin yhtenä puvustajana Iron Sky -elokuvassa (2012), joka kertoo avaruuteen päätyneistä natseista. Opin, miten elokuvien mielikuvitukselliset erityistarpeistot kypäristä avaruuspukuihin syntyvät. Sellaiseen ei Suomessa usein tarjoudu mahdollisuutta.

Välillä myös Fiona on saanut jakaa osaamistaan elokuvantekijöille.
- 1960-luvulle sijoittuva, romanttinen Mieletön elokuu -komedia (2013) tapahtuu osittain helsinkiläisessä hattuateljeessa. Oli vaikuttavaa päästä avaamaan modistin työn saloja kahdelle lahjakkaalle näyttelijälle Kati Outiselle ja Elena Leevelle.

Tällä hetkellä hän suunnittelee ja toteuttaa päähineitä myös Helsingin kaupunginteatterin tarpeisiin.

Fionan työ ei silti ole pelkkää julkkisten parissa pyörimistä, vaan hän mielellään suunnittelee hattuja myös yksityishenkilöille.
- On suuri kunnia päästä suunnittelemaan pää- hine esimerkiksi morsiamelle tai tämän äidille. Tilaisuus on heille kuitenkin ikimuistoinen elämän virstanpylväs.

Fiona Timantin ateljeessa voi ihailla myös Mary Pelanteen historiallista hattukokoelmaa, kuva: Heli Hirvelä, copyright: Otavamedia

Materiaaleja maailmalta

Fiona haluaa innostaa asiakkaitaan hattukulttuurin pariin.
- Olen yhdessä helsinkiläisen tyylitaituri Marja Hautakankaan kanssa ideoinut Hurmaavia hattukävelyitä, joihin osallistujat saavat nauttia hattujen käyttämisen eleganssista.

Fiona uskoo, että vuosikymmenten notkahduksen jälkeen hattukulttuuri on taas nousussa.
- Olen ylpeä nuorista modistiopiskelijoista, joita olen saanut opastaa ammatin salaisuuksiin! Heillä riittää tarmoa ja intohimoa upeiden hattujen tekemiseen.

Ehkä Fionan ennustama hattukulttuurin nousu auttaa myös modisteja materiaalien hankinnassa. Alan viimeinen toimija,
Helsingin hattutukku lopetti taannoin toimintansa, ja siitä lähtien suomalaismodistit ovat saaneet haalia ainekset netistä ja maailman eri kolkilta.
- Kierrätän ja käytän paljon vintage-materiaaleja. Joudun kuitenkin myös tilaamaan materiaaleja maailmalta. Joskus se voi olla pulmallista. Miten saan varmistuttua esimerkiksi sulkien suhteen, etteivät linnut ole joutuneet kärsimään? Eettisyys on minulle työssäni tärkeää.

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 5/15.

Teksti: Mirva Saukkola
Kuvat: Heli Hirvelä

Avainsanat

Keskustelu

kiitos että olet saanut naisia käyttämään hattuja silloin kun mulla
on hattu päässä tunnen niin naisellisen olon. Ostin muutama vuosi aidon turkishatun joka on vähän pillerin muotoinen sekä huopatattu mulla on ja aivan ihanat kesähatut myös leveä lierinen
mutta asun pienessä kaupungissa jossa kaikki ovat niin hirveän
kateellisia naiset ovat ilkeitä,Ei niitä voi käyttää ja mennä vaikka
kahvilaan ,on heti silmätikkuna .Eli harvoin tulee käytettyä,enhän
mene kyllä tuulipuvussakaan keskustaan.
puuhka on heille kauhistus jota olen yrittänyt pitää koska se aika on niin lyhyt.

Kommentoi juttua: Fiona Timantti: Hattu on pääasia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X