Ostaisitko? Vanhat mainokset saavat sinut takuulla hymyilemään

Kokosimme Kotiliedessä ilmestyneitä mainoksia 50-luvulta 90-luvulle. Muistatko nämä vanhat mainokset?

Vanhat mainokset saavat hymyn huulille. Vuosien varrella ostopäätös on yritetty saada aikaseksi muun muassa mainostamalla tuotteen säästämää aikaa, rahaa tai sen tuomaa hehkeämpää olemusta ja ulkonäköä. Ruokaa on lähestytty jopa humoristisella asenteella illallisseuran kautta.

Tee nostalgiamatka menneisiin vuosiin vanhojen mainosten avulla. Saat kuvat suuremmiksi klikkaamalla.

Lue myös: Muistatko nämä? Nostalgiset mainokset paljastavat, miten naisen rooli on muuttunut

1950-luvulla vanhat mainokset keskittyivät kodinkoneisiin

”Kerronko teille…”

Vanhat mainokset kauppaavat muun muassa kodinkoneita.

Sveitsiläinen täys’automaattinen Turissa-ompelukone lupaa säilyttää perhesovun, sillä vaatelaskut eivät enää hierrä välejä, vaikka uusia vaatekappaleita kotiin siunaantuisikin.

”Jos äiti pesee pyykkiä kaksi tuntia joka arkipäivä, kuinka monta tuntia hän pesee viikossa?”

Vanhat mainokset on suunnattu perheen äideille.

Rosenlewillä oli toisenlainen lähestymistapa. Mainio-pesukone lupasi antaa suurenkin perheen äidille lisää aikaa perheen parissa. Mainoksessa havainnollistettiin varsin ansiokkaasti laskutoimituksen avulla, kuinka paljon aikaa pesukone perheen äidiltä säästää.

Mainokset ovat vuosimallia 1958.

Lue myös: Taltuta kiire ja käy ostoksilla oikein – näin työtehoseura opasti perheenäitejä 1950-luvulla

1960-luvulla sarjakuva vie viestin perille

”Olette aina suihkunraikas toisten seurassa”

Vanha mainos kannustaa pitämään huolta hygienistä.

”Se hiihtoretki muutti koko elämäni”, alkaa Rexonan deodoranttisaippuan vuoden 1966 mainos, jossa henkilökohtaisen hygienian tärkeys on tuotu esille sarjakuvan avulla. Mainos antaa sympaattisen yksinkertaisen kuvan 60-luvusta: kun mikään ei suju, koukkaus suihkun kautta auttaa.

Lue myös: Varpuvispilä oli silittäjän oiva apuri 1950-luvulla – muistatko tämän niksin?

1970-luvulla siirrytään värillisiin sivuihin

”Tiedätkö, kuinka paljon sinun pitäisi saada ruoastasi rautaa ja vitamiineja?”

RaMaVit-mainos 1970-luvulta.

70-luvulla keskityttiin muun muassa hyvinvointiin ja ulkonäköön. Koska oman peukalon imeminen ei todennäköisesti tuo ruokavalioon riittävästi ravinteita ja puhelimessa puhuminen kuluttaa käsiä, on turvauduttava ulkopuoliseen apuun.

”Suokaa hetki käsillenne joka päivä.”

Kotiliedessä ollut vanha mainos.

Mainokset ovat vuosimallia 1973.

Lue myös: Muistatko ekat kesäfestarit? Ruisrock oli rokkia, rakkautta, viiniä ja kuraa

1980-luvulla väreillä vasta ilotellaankin!

”Silkinsileä, pumpulinpehmeä”

Vanha mainos vuodelta 1980.

Räikeän pinkki Suomen vanutehtaan mainos ei jätä erehtymisen varaa: on siirrytty 80-luvulle. Mainos onkin ilmestynyt Kotiliedessä vuonna 1980. Vanutehtaan mainos tulvii vakuuttavia argumentteja. Kenestä ei olisi järkevää käyttää hyvältä tuntuvaa sidettä?

Lue myös: Muistatko vielä 80-luvun suosikkiruoan lämppärit?

1990-luvulla ruoka syödään hyvässä seurassa

”Mitä sitä suomalainen muuta tarvitsee?”

Vanhat mainokset 1990-luvulta herättävät hilpeyttä.

90-luvulla ruokaa mainostettiin seuran kautta. Kumman herran kanssa söisit mieluummin?

”Nimim. ’HYVÄSSÄ SEURASSA’”

Kotiliedessä olleet vanhat mainokset mainostavat muun muassa ruokaa.

Oltermanni-mainos on vuodelta 1995. Kassler-mainos vuodelta 1996.

Lue myös: Muoti kiertää ympyrää – näin trendikkäitä oltiin 20 vuotta sitten

Keskustelu

Kommentoi juttua: Ostaisitko? Vanhat mainokset saavat sinut takuulla hymyilemään

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X