Kolmen pienen pojan äiti keksi Emotion Trackerin: ”Suomen tulevaisuus on startup-yrityksissä”

Startup-yrittäjä Camilla Tuominen on kehittänyt mobiilisovelluksen, jonka avulla ihminen voi päästä paremmin kiinni tunteisiinsa.

Yrityksen tilat ovat yhtä kuin 12 neliön huone toimistorakennuksessa, Helsingin Lauttasaaressa. Lattiaa peittävät vanhat räsymatot. Seinät ovat täynnä post-it lappuja, kaaviokuvia ja sloganeita kuten: ”Tänään on hyvä päivä” tai ”Be a voice, not an echo.”

Startup -yrittäjä Camilla Tuominen, 40, istuu pyörivällä toimistotuolilla ja hihkuu. Hän on toiminut yrittäjänä kolmisen vuotta.

”Tää on niin pelottavaa ja niin ihanaa. Sanon joka päivä itselleni, Cami, tee se!”

Camilla Tuomista ei tarvitse kuunnella kauaa tajutakseen, että hän rohkenee tehdä sitä, mikä hyvältä tuntuu.

sovellus_2

Hän pitelee kädessään kehittämäänsä innovaatiotaan. Se on matkapuhelinsovellus nimeltään Emotion Tracker. Sitä käyttämällä voi oppia tunnistamaan paremmin omia tunteitaan.

Vielä 2010-luvun alussa Camilla Tuominen toimi liikkeenjohdon konsulttina suuressa, kansainvälisessä Accenturessa. Vuodet konsultin töissä saivat Camillan haluamaan jotain aivan muuta.

”Petyin siihen, että suomalaisissa yrityksissä sanotaan, että nyt tehdään jotain uutta ja tähdätään kymppiin! Lopulta kuitenkin päädytään keskitason ratkaisuihin, koska pelätään. En kestänyt myöskään katsoa, miten ihmisiä kohdellaan. Innostuneet, mielipiteitään ilmaisevat ihmiset hiljennetään.”

Hän huomasi itsekin muuttuneensa. Hän ei ollut se luova Camilla, vaan miellyttämiseen taipuvainen suorittaja. Kyyninenkin.

Hän kertoo opiskelleensa aikoinaan ekonomiksi, mutta sydän on ollut aina humanistin.

”Kun sitten päätin lähteä yrittäjäksi, kaverit sanoivat, että älä hullu jätä hyvää työtä! Halusin katsoa tämän kortin, koska olen kokeilunhaluinen, siedän epävarmuutta, enkä pelkää epäonnistumista.”

sovellus_3

Emotion Trackerissa on valittavana 160 erilaista tunnetta. Tuominen käytti psykologeja apunaan tunnetyökalun kehittämisessä.

Eräänä aamuna, meikatessaan peilin ääressä, kolmen pienen pojan äiti keksi Emotion Trackerin.

”Olin pitkään pitänyt omista tunteistani päiväkirjaa ja piirtänyt niistä kuvia. Olen aina ollut kiinnostunut psykologiasta. Mietin, että koska olen it-konsultti, miksen kehitä mobiilityökalua, johon tunteitaan voi kirjata. Aika moni on nykyisin hukassa tunteidensa kanssa. Ihmiset eivät saa kiinni siitä, mistä heidän paha olonsa johtuu. Miksi vatsaan sattuu?”

Camilla Tuominen lähestyi Keksintösäätiötä ja sai siltä 20 000 apurahan sekä myös psykologeja avukseen tunnetyökalun kehittämiseen.

Kun Emotion Tracker tuli markkinoille, ensimmäisinä sen ottivat käyttöön Aalto-yliopisto ja Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö YTHS.

”Kun olen lähestynyt yrityksiä, olen esitellyt lukuja, kuinka paljon mielenterveyssyiden takia ollaan poissa töistä tai kuinka moni kärsii ahdistuneisuudesta. Emotion Trackerissa on valittavana 160 erilaista tunnetta, ja niiden avulla voi tutkailla tunteitaan työssä ja vapaa-ajalla.”

Etenen varovasti

Tuomisen kasvuyrityksessä on mukana 3 muuta perustajaosakasta ja 6 niin sanottua enkelisijoittajaa. Liikevaihto kymmenkertaistui viime vuodesta ja on nyt noin 50 000 euroa.

”4–5 vuoden päästä tavoitteena on miljoonien liikevaihto.”

Startup työllistää Camillan ohella vain puolipäiväisen koodarin, mutta lähiaikoina on tarkoitus palkata lisää ihmisiä koodaajiksi ja teknologisiin tehtäviin.

”Etenen varovaisesti. On hullua kasvattaa kiinteitä kuluja ennen kuin tiedän tuloni. Onneksi olemme jo ohittamassa yrittäjän kuolemanlaakson eli alkutaipaleen, jossa joko kaadutaan tai selvitään.”

”Ehdottomasti Suomen tulevaisuus on startup-yrityksissä. Enää ei kilpailla sillä, kuka juoksee nopeimmin. Robotit ottavat ne hommat. Nyt kilpaillaan laadulla, joustavuudella ja yksilöllisyydellä.”

Yrittäjän lisäksi myös pieniin kasvuyrityksiin töihin tulevat ottavat riskejä.

”Mutta moni tulee mielellään, koska työn merkityksellisyys on heille tärkein asia.”

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 23/2015

Lue lisää:

Saku Tuominen uskoo sinuun

Eveliina Melentjeff – nainen, joka aikoo pelastaa Seppälä-ketjun

Marimekon Tiina Alahuhta-Kasko: ”Luksusmerkkien pinnallisuus ei istu minulle”

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kolmen pienen pojan äiti keksi Emotion Trackerin: ”Suomen tulevaisuus on startup-yrityksissä”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X