Laura Kyllönen (vas.) ja Suvi Haimi perustivat Sulapacin.

Näistä naisista kuulet vielä! Tulevaisuuden bisnesvaikuttajat Suvi Haimi ja Laura Kyllönen haluavat olla esimerkkinä muille

Lukijamme äänestivät Kotiliesi.fi:ssä tulevaisuuden vaikuttajanaisia, joista haluaisivat lukea. Äänestyksen voittivat yrittäjät Suvi Haimi ja Laura Kyllönen, joiden biohajoava pakkauskeksintö on napsinut kansainvälisiä palkintoja ja kerännyt miljoonarahoituksen.

Mullistava keksintö lähti liikkeelle nuorten yrittäjien omasta kylpyhuoneenkaapista.

Tohtoriksi väitelleet biokemistit Suvi Haimi, 35, ja Laura Kyllönen, 34, ovat molemmat ekokosmetiikan kuluttajia. Heitä harmitti, että myös ekotuotteet on pakattu muovipakkauksiin.

”On uskomatonta, että kun on käyttänyt ihovoidetta muutamia kuukausia, pakkaus nakataan menemään samalla kun maailman meret täyttyvät muoviroskasta ja mikromuovi tunkee kaikkialle ekosysteemiin”, Suvi Haimi sanoo.

Luonnossa paljon liikkuvat entiset partiolaiset halusivat valjastaa biomateriaaliasiantuntemuksensa pakkaamiskäytäntöjen muuttamiseksi ja muovin määrän radikaaliksi vähentämiseksi. Tämä olisi tehtävä globaalisti, sillä muoviroska on kansainvälinen ongelma.

Suvi Haimi ja Laura Kyllönen perustivat Sulapac-yrityksen 2016. Sulapac-nimessä yhdistyvät sekä Suvi ja Laura että sulavat pakkaukset.

Biohajoavia kosmetiikkapakkauksia kehittävä yritys on saanut lentävän lähdön. Se on pärjännyt hyvin kansainvälisissä pakkausalan kilpailuissa, hankkinut alkuvuodesta miljoona euroa rahoitusta ja saanut Itämeren suojelusta kiinnostuneen miljonäärin Ilkka Herlinin kumppanikseen.

Monacoon kilpailemaan – ja finaaliin!

Lokakuussa 2017 pidettiin pakkausalan isot Luxe Pack-messut Monacossa. Sulapacin teknologiajohtaja Laura Kyllönen oli käynyt vuotta aiemmin haistelemassa siellä tuulia.

”Ajattelin silloin, että olisipa hienoa, jos saisimme näille messuille joskus oman osaston. Enpä osannut aavistaa, että jo tänä vuonna olisimme messuilla ja peräti kahdessa paikassa. Olimme mukana Finpron ja Stora Enson osastoilla.”

Toimitusjohtaja Suvi Haimi johti joukkonsa Monacoon tietäen, että Sulapacin tuote oli päässyt yhdeksän finalistin joukkoon pakkausalan tärkeimmässä kilpailussa, Luxe Pack in Green Awardsissa. Loppukilpailuun pääsi kaksi muutakin suomalaista pakkausalan yritystä. Muut finalistit olivat ympäri maailmaa.

”Laura neuvoi minua, että Monacossa täytyy pukeutua tyylikkäästi. Nyt ei saisi alipukeutua. Niinpä pakkasin mukaan elegantin pikkumustan ja kaikkein korkeimmat, yli kymmensenttiset korkokenkäni. Hyvin niillä sulauduin joukkoon”, Suvi Haimi kertoo.

Ruhtinaalle tyhjä rasia

Yrittäjien yllätykseksi Sulapacille myönnettiin ykköspalkinto, ja voittajan pystin tuli ojentamaan itse Monacon ruhtinas Albert II.

”Hän näytti pettyneeltä, kun annoin hänelle pakkauksemme ja se olikin tyhjä. Ranskalainen lehdistö kiinnitti asiaan huomiota. Ilmeisesti vain suomalainen nainen kehtaa ojentaa tyhjän tuliaisen ruhtinaalle! Selitin kyllä hänelle,
että hän voi laittaa rasiaan minkä tahansa aarteensa”, Suvi Haimi kertoo.

Sulapac on kerännyt kiitosta muissakin kestävän kehityksen kilpailuissa. Kansainvälisessä Global Cleantech Later Stage Award -kilpailussa se valittiin kymmenen parhaan ja kiertotalouteen keskittyvässä Green Alley Award -kilpailussa kuuden finalistin joukkoon. Marraskuun alussa Sulapac sai ensimmäisen palkinnon Pariisissa Sustainable Beauty Awards -kilpailussa. Vielä tänä vuonna ovat edessä alan kilpailut Lontoossa ja Berliinissä.

”Kilpailujen myötä saamme näkyvyyttä ja luksusbrändit osaavat ottaa meihin yhteyttä”, Suvi Haimi uskoo.

Laura Kyllönen (vas.) ja Suvi Haimi vievät maailmalle pakkausinnovaatiotaan.

Laura Kyllönen (vas.) ja Suvi Haimi perustivat Sulapacin.

Luksus-ekokosmetiikka – tavoitteena olla ykkösvaihtoehto

Yrittäjien visio on selvä. He haluavat, että heidän kehittämästään täysin biohajoavasta pakkauksesta tulee globaali ykkösvaihtoehto kaikkein laadukkaimmalle ekokosmetiikalle.

”Meiltä voi toki hankkia vaikka vain yhden tuotteen pakkauksen, mutta tarjoamme kokonaista arvoketjua, jossa on mukana huippumuotoilijoiden Eero Aarnion ja Harri Koskisen suomalaista osaamista”, Suvi Haimi sanoo.

Ensimmäiseksi kohderyhmäksi yrittäjät valitsivat luksus-ekokosmetiikan. Kun tuote maksaa hieman enemmän, sen hintaan mahtuvat massatuotetta paremmin tavanomaista hintavamman pakkauksen kehityskulut.

Kosmetiikkayrityksiltä vaaditaan uudisraivaajahenkeä, niiden täytyy haluta olla mukana muuttamassa maailmaa paremmaksi. Onneksi yhä useammat kuluttajat vaativat ekologisia vaihtoehtoja. Mitä useampi valmistaja kiinnostuu, sen lähemmäksi muovin hintaa biohajoavan puukomposiittimateriaalin hinta painuu. Lopulta tavoitteena ovat myös laajalevikkiset massatuotteet.

”Tuotteen täytyy olla haluttava ja asiakkaalle helppo valinta. Joitakin ekologisia pakkauksia on nähty markkinoilla, mutta niiden haluttavuuteen ei ole satsattu. Ei hyvästäkään ideasta ole hyötyä, jos kukaan ei halua sitä käyttää”, Laura Kyllönen sanoo.

Hajoaa kompostissa

Biohajoavan pakkauksen tekijöiden oli ratkaistava ristiriita, miten pakkaus hajoaa nopeasti, mutta pitää kuitenkin kosmetiikkatuotteen tuoreena ja käyttökelpoisena pitkiäkin aikoja. Kosmetiikkapakkaus ei saa vuotaa – mutta ei myöskään olla ruma. Sulapacin pakkauksen nerokkuus piilee siinä, että se on kevyttä ja helposti muotoiltavaa kuten muovi, mutta siinä on samalla keraaminen tuntu. Sitä voi myös värjätä.

Teollisen kompostin tasaisessa 55 asteen lämmössä pakkaus hajoaa noin kuukaudessa biomassaksi, hiilidioksidiksi ja vedeksi. Maailmanlaajuinen kiinnostus johtuu siitä, että pakkausmateriaali ei tarvitse omia tehtaita.

”Kaikki maailman muovitehtaat voivat käyttää patentoitua reseptiikkaamme ja teknologiaamme yhdessä kestävän kehityksen mukaisesti tuotetun puukuidun kanssa. Eri puulaadut sopivat tuotantoon”, Suvi Haimi kertoo.

Suomalaiset kosmetiikkayritykset Berner, Lumene ja Flow-kosmetiikka kehittelevät omille tuoteperheilleen jo pakkauskonseptia, jonka lanseeraamiseen menee muutama vuosi. Mutta jo tänä talvena suomalaisten kuluttajien saataville tulee ensimmäinen biohajoava pakkaus, kun Naviter Oy:n valmistama Choice-brändi julkaisee tuotteensa.

Erilaiset persoonat kohtasivat Tampereen yliopistossa

Suvi Haimi ja Laura Kyllönen tapasivat Tampereen yliopistossa, jonne ympäristöinsinööriksi opiskellut Laura tuli opiskelemaan biokemiaa. Aiemmin opintonsa aloittaneesta Suvista tuli hänen kandidaattityönsä ohjaaja.

”Sitten Suvi kysyi, enkö tekisi gradunkin hänen kanssaan. Valmistuttuani maisteriksi hän kysyi, enkö jatkaisi tohtoriksi”, Laura Kyllönen kertoo.

Vastakkaiset persoonat ovat viihtyneet hyvin yhdessä. Suvi on yltiöoptimisti, Laura taas harkitseva ja pitkäjänteinen.

Suvi on se, joka lähestyy rohkeasti maailman kosmetiikkajättejä purkin prototyyppi kourassaan ja aloittaa neuvottelut siitä, mitä asiakas tarvitsee.

Laura puolestaan kehittää teknologiaa. Hän on se, jolle Suvi ojensi ennen firman perustamista puukipsilevyn malliksi ja sanoi: ”Laura, tee tästä purkki.”

Biokemian tohtorit katsovat ongelmia hyvin eri näkökulmista. Erilaisista näkemyksistä on hyötyä, kun ratkaistaan monenlaisia ongelmia.

”En olisi voinut kuvitellakaan perustavani firmaa kenenkään muun kuin Lauran kanssa”, Suvi Haimi sanoo.

Sama erilaisuuden hyväksymisen idea on ollut mielessä, kun yritykseen on etsitty uusia tiimin jäseniä.

Yritys työllistää tällä hetkellä kahdeksan ihmistä. Tavoitteena on, että jokainen työntekijä nostaa firmaa seuraavalle tasolle omalla erityisellä osaamisellaan.

Kuluttaja ratkaisee lastemme tulevaisuuden

Yrityksen alkutaipaleella tarvittiin oikeita kontakteja.

Terveydenhoidossa käytettävän uuden Woodcast-kipsimateriaalin nähtyään Suvi Haimi ja Laura Kyllönen kehittivät kosmetiikkapakkauksille aivan oman teknologian. Nyt puukomposiittikipsin kehittäjä Antti Pärssinen työskentelee Sulapacissa. Myös puukipsiyrityksen yksi perustaja, Petro Lahtinen, on ollut alusta asti mukana taustajoukoissa.

Maailmassa valmistetaan muovipakkauksia joka vuosi noin 80 miljoonaa tonnia. Joka minuutti jäteautollinen muovijätettä päätyy suoraan mereen. Jos se Suvi Haimista ja Laura Kyllösestä on kiinni, tähän tulee muutos.

”Kaikki tänään tekemämme valinnat vaikuttavat lastemme tulevaisuuteen”, Suvi Haimi sanoo.

”Jokainen voi vaikuttaa, jos vaatii luonnon kannalta parempia tuotteita ja tekee luontoa tukevia kulutusvalintoja”, Laura Kyllönen jatkaa.

”Toivottavasti voimme 20 vuoden päästä nähdä, että olemme toimineet myös esimerkkeinä muille naisille: pitää uskoa rohkeasti omaan unelmaansa ja viedä sitä eteenpäin”, Suvi Haimi sanoo.

Mutta ennen maailman muuttumista olisi kiva tehdä myös jotakin muuta.

”Haluaisin päästä Lauran kanssa poimimaan lakkoja. Ehkä ensi kesänä.”

Keskustelu

Aika tyhmä ajatus, että tekemällä tuotteet hajoaviksi saataisiin aikaan parempi ympäristö. Eihän tuosta saada jätteenä mitään hyötyä, ei edes lämpöä tai kunnon multaa. Mitä pöpöjä tuohon kasvaa kylppärin kosteudessa ? Miksei kosmetiikkaa voi vaan vähentää ja pakata se välttämätön uudelleen täytettäviin kestorasioihin tai -pulloihin?

Kommentoi juttua: Näistä naisista kuulet vielä! Tulevaisuuden bisnesvaikuttajat Suvi Haimi ja Laura Kyllönen haluavat olla esimerkkinä muille

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X