Taiteilija Karoliina Hellberg pohtii Martta Wendelinin kuvittamien Kotilieden kansien naisia: ”Olivatko he onnellisia?”

Kotilieden juhlanumeron kansikuvan maalannut Karoliina Hellberg katsoo taiteilija Martta Wendelinin klassisia Kotilieden kansia ja pohtii, mitä Kotilieden nainen mahtoi 1920-luvulla ajatella.

Kotilieden kasvua suureksi perhelehdeksi siivitti taiteilija Martta Wendelinin persoonallinen kuvitustyö. Työnsä lehden vappunumerosta vuonna 1923 aloittanut taiteilija teki Kotilieden kansia 1940-luvulle asti.

Elvytimme 95-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi kuvituskannen perinteen. 16.11.2017 julkaistun juhlanumeron tilaajille lähetetyn version kansikuvan on maalannut Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta taiteilijaksi pari vuotta sitten valmistunut Karoliina Hellberg, 30.

Turvallisuuden tunne

Nuori taiteilija tuntee Kotilieden jo lapsuudestaan, sillä Karoliinan viime keväänä menehtynyt äiti oli lehden tilaaja.

Lapselle Kotiliedessä oli merkityksellisintä turvallinen tunnelma.

”Liitin heti Wendelinin työt Kotilieteen, vaikka ne ovat olleet lehden kansissa jo vuosikymmeniä sitten. Ilmeisesti lehti vaalii tarkoin perintöään.”

Karoliina Hellberg on tutkinut Martta 
Wendelinin töitä omaa työtään suunnitellessaan. Viehättävät tilannekuvat nuoresta naisesta, koirasta, tai lukevasta tytöstä ja kahvilasta kiinnostavat uutta tekijää lähes sata vuotta myöhemmin.

”Martta Wendelinin työt ovat hyvin iskeviä ja selkeitä. Niistä löytää yllättäen myös uuden naistyypin, kaupunkilaisen ja menevän jazz-tytön, joka on hieman huikentelevainenkin.”

Omaa aikaa

Karoliina Hellberg kuvaa Wendelinin tavoin mielellään interiöörejä, kasveja ja esineitä. Hän kätkee kuviinsa vihjeitä kodin asukkaasta. Molempien taiteilijoiden kuvissa on usein ikkuna.

”Vuodenaikojen näyttäminen on ollut Wendelinille tärkeää. Minullekin oli heti selvää, että työni sijoittuu marraskuuhun. Vaikka minulla oli vapaat kädet, menin silti syklin mukaan. Tämä luo jatkuvuutta.”

Karoliina Hellberg maalaa

Wendelin Kotilieden nainen on usein jossakin puuhassa, mutta ajatuksiinsa vaipuneena. Ilmeisesti Kotilieden lukijan ei oletettu olevan vain talouskone, vaan ihminen, jolla on henkisiä pyrkimyksiä ja unelmia – vaikka lehti julisti olevansa ”Suomen kotitalousväen lehti”.

Kansien naiset ovat kaitakasvoisia, suurisilmäisiä ja hentoja hahmoja, joilla on menossa klassinen naistenlehtien hellimä tuokio: oma hetki arkisen kiireen keskellä.

”Wendelinin opettaja, taiteilija Eero Järnefelt painotti, että ainut mikä on pysyvää, on tosi. Sen Wendelin otti aika kirjaimellisesti. Hänen kantensa ovat toki pelkistettyjä, mutta realistisesti kuvattuja ja yksityiskohdat ovat oikein”, Karoliina Hellberg pohtii.

Unelma perheestä

Martta Wendelinin koti- ja perhe-elämää kuvaavat työt koskettavat edelleen, koska niissä näkyy kuvittajan oma perheen kaipuu.

Taiteilija oli kyllä useita kertoja rakastunut, vähintään ihastunut, mutta ehkä nuorena koetut toisen korvan kuuroutuminen ja kohdunpoistoon johtaneet gynekologiset vaivat saivat hänet luopumaan perheen perustamisen ajatuksesta.

Hän elätti myös äitiään ja olisi naimisiinmenon myötä todennäköisesti joutunut luopumaan työstään.

”Wendelinin naiset ovat hyvin samantyyppisiä. Pidättyviä, haikeita ja he selvästi haluaisivat olla sivistyneitä”, Karoliina Hellberg sanoo.

Nuoren taiteilijan mielestä Kotilieden kansinaisella on kovin paljon velvollisuuksia ja tehtäviä.

”Tulee miettineeksi, että odotukset määrittävät häntä, koska hän noudattaa noita odotuksia. Mutta onko hän onnellinen?”

Martta Wendelin sai lopulta perheen yli viisikymppisenä erikoisella tavalla.

Hän oli Lapin-matkallaan tutustunut petsamolaiseen kolttaperheeseen. Sodan aikana perhe joutui evakkoon ja heidän kotinsa poltettiin. Martta tarjoutui ottamaan perheen 13-vuotiaan Helena-tytön luokseen.

Helenasta tuli taiteilijan kasvattilapsi ja hänen lapsensa tekivät Martta Wendelinistä aikanaan Mumman.

Vihdoin oma koti

Karoliina Hellberg näkee Wendelinin naisissa läsnäolon tuntua ja arvokkuutta. He eivät pyytele anteeksi tai ole alistuvia. Suoraselkäinen nainen pystyy tarttumaan hommaan kuin hommaan, ja tekee tarvittaessa miehenkin työt.

Kotilieden nainen katsoo tulevaisuuteen ja ympärilleen. Kodin piiri on tärkeä, nykyhetki on läsnä – juuri tämä asia pitää hoitaa. Mutta kuinka paljon muutosta tuo nainen haluaa?”

Martta Wendelin rakasti puutarhanhoitoa, ja hänen kukkakuvansa ovatkin erityisen hienoja. Hän oli onnensa kukkuloilla, kun pääsi vaikeiden sotavuosien jälkeen muuttamaan itse rakennuttamaansa taloon vuonna 1947.

Hän eli pitkään niukasti, mutta seitsemällä vuosikymmenellä työskennellyt taiteilija sai lopulta myös nauttia ahkerointinsa hedelmistä: sai talonsa ja pystyi matkustelemaan.

Matkustaminen ja liikkeellä olo on elintärkeää myös nuorelle kollegalle.

”Olen ryhtynyt vapaaksi taiteilijaksi ja mietin paljon toimeentuloa. Mutta kun tekee tällaisen päätöksen, on karsittava. Muutoin ei oma tekeminen kehity. Taiteilijan työ vie paljon aikaa ja vaatii epävarmuuden sietämistä”, Karoliina Hellberg sanoo.

Karoliina Hellberg

Myös Martta Wendelin olisi halunnut omistautua omalle taiteentekemiselleen, mutta elämän realiteetit tekivät hänestä ylityöllistetyn, matalapalkkaisen kuvittajan.

Muutamat näyttelyt saivat hyväksyvän vastaanoton, mutta lopulta kävi aina niin, että yleisö piti enemmän hänen kuvitustöistään. Ja kuvittamista taas pidettiin alempiarvoisena kuin ”oikeaa” taidetta.

Keräilijöiden himoitsema

Martta Wendelinin postikorteista ja lehtikansista tuli lopulta himoittuja keräilykappaleita ja Martta itsekin arvosti aikaansaannoksiaan. Moni Kotilieden Wendelin-kansi päätyi lastenkamarien ja keittiöiden seinille kehystettynä.

Mitä Karoliina Hellberg ajattelee, jos hänen kuvitustyönsä nyt päätyy jonkun kesämökin huussin seinälle?

”Olen iloinen siitä, että kuvani on lehden kannessa, piirroskansia voisi olla nykyään enemmänkin. Tähän työhön liittyy monistettavuus, ja jos joku kokee työni puhuttelevaksi ja laittaa sen vaikka huussinsa seinälle, silloinhan juttu toimii!”

Laaja-alainen, maailmasta kiinnostunut ja lähes loppuun asti maalannut Martta Wendelin eli 92-vuotiaaksi ja hänet haudattiin omalle kotipihalleen.

Rakkaan kotitalonsa kattopalkkiin Martta oli kaivertanut psalmin sanat: ”Kiitä Herraa minun sieluni, äläkä unohda, mitä hyvää Hän on sinulle tehnyt.”

Sama lause luki kokonaan kuuroutuneen taiteilijan kuolinilmoituksessa.

Kotilieden juhlanumeron kansi

Hellbergin maalaus Ilta kotona on ostettavissa myös julisteena osoitteesta etuasiakaskauppa.fi.

Karoliina Hellberg, 30

Syntynyt: Vuonna 1987 Porvoossa, asuu Helsingissä.

Perhe: Seurustelee.

Ura: Valmistunut Kuvataide-akatemiasta 2015, työskennellyt Pariisissa ja 
Lontoossa. 2015 Suomen Kulttuuri-rahaston puoli-vuotinen apuraha taiteelliseen työskentelyyn.

Ajankohtaista: Marraskuussa kutsunäyttelyssä Pietarin Suomi-instuutissa. Marraskuussa 2017 ilmestyi myös Hellbergin tekemä Tove Janssonin Muumipappa ja meri -kirjan kannen kuvitus WSOY:n 12 klassikkoa -sarjassa. Vuonna 2018 tulossa näyttely Galerie Anhavaan.

Juttu julkaistu Kotiliedessä 25/17.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Taiteilija Karoliina Hellberg pohtii Martta Wendelinin kuvittamien Kotilieden kansien naisia: ”Olivatko he onnellisia?”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X