Tarinat

Eettinen Goodio-suklaa valloittaa maailmaa – läpimurtoa edelsi yrittäjän uupumus

Suklaa, joka parantaa maailmaa ja terveyttä. Sellaisen herkun halusi Jukka Peltola luoda. Idealismi oli kuitenkin viedä firman monta kertaa konkurssin partaalle ja uuvuttaa yrittäjän ennen kuin tasapaino löytyi. Nyt Goodio-suklaa hurmaa herkkusuita ympäri maailmaa.

Pähkinäinen. Hapokas. Ja kyllä, kukkainen! Goodio-suklaan tehtaalla Helsingin Sörnäisissä on juuri maisteltu perulaisten pienviljelijöiden raaka­kaakaorouheita. Niistä löytyi kiinnostavia makuyhdisteitä.

Yhtiön perustaja Jukka Peltola kertoo, että samalla pellolla tuotettu sama lajike voi eri satokausina pitää sisällään uudenlaisia vivahteita. Siksi jokin tietty Goodion suklaalevy ei välttämättä maistu täsmälleen samalta vuodesta toiseen.

Jukka Peltola ja Taru PIlvi
Goodiolle räätälöidyn uuden kaakaopapusekoituksen pavut on juuri valittu ja toimitettu Perusta. Ne ovat fine flavour -kaakaota, jota on vain alle viides­osa maail­man kaakaos­ta. Jukka Peltola ja Taru Pilvi ihastuivat pavuista tehdyn suklaan makuun.

Jukan mukaan iso osa maistelua on heittäytymistä.

“Suklaan nauttiminen on elämys, jossa parhaimmillaan on mukana ajatus, että valinnallaan välittää maailmasta ja suklaan tuottajista.”

Juuri tämä on Goodion tavoite. Se haluaa olla edistämässä hyvinvointia, kestävää kehitystä, ihmisoikeuksia ja avoimuutta.

Lue myös: 10 kysymystä suklaakokille

Kolmekymppisenä iski masennus, lääke löytyi Goodio-suklaasta

Jo lapsena Jukka Peltola halusi parantaa maailmaa. Hän haaveili diplomaatin urasta, sillä työ olisi rauhan edistämistä. Elämä kuljetti kuitenkin muualle. Peltola kouluttautui ensin ravintola-alalle, josta vaihtoi myöhemmin trendikkäälle pelialalle.

Sitten kolmekymppisenä iski masennus. Lääkäri antoi lääkkeitä, mutta ensimmäisen pillerin syötyään Jukka havahtui ja ymmärsi, että ratkaisu ei löydy niistä.

”Katsoin itseäni peilistä ja mietin, miten tähän on päädytty. Missä on se Jukka, joka näki lapsena maailmassa paljon rakkautta?”

Alkoi prosessi, jonka aikana Jukka Peltola ymmärsi, että hänen on otettava itse täysi vastuu elämästään. Hän hurahti terveystuotteisiin ja superfoodeihin ja innostui kokkaamaan itse tuoreista raaka-aineista. Samassa imussa hän kiinnostui myös kaakaosta ja valmisti itselleen raakasuklaata.

Raakakaakaorouhe
Raakasuklaarouhe on itsessään kuivaa ja kitkerän makuista.

Elämäntapamuutos toi ajatuksen: olisikohan mahdollista myydä puhtaista raaka-aineista tehtyä terveellistä suklaata? Jukka päätti ottaa riskin ja perusti vuonna 2012 oman yrityksen kahden ystävänsä kanssa.

Lue myös: Raakasuklaa on ravinteikas trendiherkku

Idealismi vie konkurssin partaalle

Peltola etsi raaka-aineeksi mahdollisimman hyviä kaakaoita. Hän havahtui myös eettiseen puoleen.

”Tajusin, että jos olen hiljaa kaakaon­viljelyyn liittyvistä ongelmista, hyväksyn ne.”

Raakakaakaopapuja

Suurin osa markkinoiden suklaasta tulee Länsi-Afrikasta. YK-liiton mukaan isot yritykset ostavat kaakaonsa­ välittäjiltä, ja viljelijöille jää kaakaon markkina-arvosta käteen vain murto-osa. Köyhyys taas lisää lapsityövoiman käyttöä. Lisäksi tehoviljely köyhdyttää maaperää.

Goodio hankkii papunsa luomuna tutuilta pienviljelijöiltä. Yhtiö maksaa Jukan mukaan pavuista kunnon hinnan.

”Meille on tärkeää, että tämä bisnes näkyy myös maanviljelijöiden parempana elämänlaatuna.”

Kyse ei ole pelkästä markkinointi­puheesta. Idealistin omalaatuinen suhtautuminen rahaan on vienyt yrityksen monta kertaa konkurssin partaalle.

Rahat loppuivat, uupumus iski

Suklaayrityksensä alkuvaiheissa Jukka eli jatkuvien vastoinkäymisten ja taloudellisten haasteiden keskellä. Hän paiski töitä niin, että lopulta uupui.

Yrittäminen vaati voimavaroja, samoin maailmanparannusvimma. Lepoa ei aina ole yölläkään. Jukalla on kaksi lasta, 2- ja 5-vuotiaat, joista vanhempi on erityislapsi ja heräilee usein öisin.

Vuonna 2014 itseoppinut suklaa­tehtailija ja idealisti mietti, miten maksaisi seuraavan kuun vuokran, entä palkat työntekijöilleen, entä raaka-aineet.

Jukka oli jo antaa periksi, mutta päätti vielä soittaa vanhalle tutulleen. Se muutti kaiken. Hän sai uudet kumppanit, jotka sitoutuivat kehittämään yritystä ja toivat mukanaan kaupal­lista osaamista.

Nykyisin yhtiökumppanit miettivät yhdessä, mitä maailmanparannus­ideoita voidaan toteuttaa ja mitä ei.

Iso satsaus viime keväältä on Café Ubuntu -suklaa, jossa jokaisesta noin kuuden euron suklaalevystä menee 50 senttiä naisten työllistämis- ja erityislasten koulutushankkeisiin Keniassa.

Suklaamassaa
Temperoinniss­a suklaata kuumen­netaan miedolla­ lämmöllä, joka on määritelty kullekin kaakao­massalle tarkasti.­ Silloin suklaa kiteytyy oikein ja saa ihanteellisen rakenteen sekä ulkonäön.

Maidoton ”maitosuklaa”

Koska Goodio painottaa ravintoaineiden säilymistä, kaakaopapuja ei paahdeta. Raakasuklaan makeuttajana on ravintorikasta kookospalmusokeria.

Raakasuklaita voi käyttää myös leivontaan, ja moni erityisruokavaliota noudattava raaskii niin tehdäkin. Goodion suklaat ovat maidottomia, soijattomia, gluteenittomia ja vegaanisia.

”Kuumennettaessa suklaamme sulaa aivan kuten tavallinen suklaa. Sen sijaan suklaan paahtaminen hyvin korkeassa lämpötilassa muuttaisi sen koostumusta”, tuotekehityksestä vastaava Taru Pilvi kertoo.

Viimeksi Goodio kehitti Tarun johdolla ChocOat-suklaan, jonka maku on lähellä maitosuklaata, mutta suklaa on maidoton. Kaura antaa suklaalle sekä lempeän maun että ravintoarvoiltaan terveellisen koostumuksen, sillä siinä on voitu vähentää reippaasti sokerin määrää.

Suklaa levyiksi
Valmiista suklaa­massasta pois­te­­­taan ilma­kuplat tärisyttämällä­ muotteja. Kun suklaa on kovettunut, sen voi lei­kata levyiksi.

Yleensä isojen yritysten tuotekehitys kestää vähintään vuoden verran, ja jo pakkauksen saamiseen pitää varata kahdeksan viikkoa. Goodion kaurasuklaa oli kuitenkin valmis 14 viikossa.

”Jotenkin tiesin, että onnistumme kaurasuklaan kanssa. Eräs jälleenmyyjä halusi sen heti, ja nyt suklaata on jo myynnissä monissa suomalaisissa ruokakaupoissa.”

Lupaavat ostajat niin kaurasuklaalle kuin raakasuklaalle yleensäkin ovat terveystietoiset kuluttajat Yhdysvalloissa. Iso asia oli, että Goodio sai vuosi sitten jälleenmyyjäkseen yhdysvaltalaisen luomukaupan jätin Whole Foods -ketjun. Se on Goodion isoin asiakkuus Yhdysvalloissa ja muodostaa lähes viidesosan liikevaihdosta.

Nyt näitä myyntipisteitä on on 85, mutta tavoitteena on kaikki 450 myymälää. Tällöin Goodion myynti kasvaisi 1,2 miljoonaan euroon.

Goodio-luksussuklaata lentokentille

Suklaan tuotekehitys on kokeilua, kemiaa, matematiikkaa ja maistelua. Jokaiselle suklaalaadulle on esimerkiksi omat temperointilämpötilansa asteen kymmenyksen tarkkuudella. Suklaan on kiteydyttävä tismalleen oikein, oltava kiiltävää ja tasaista.

Taru Pilven mielestä suklaiden tuotekehitys on enemmän taidetta kuin tiedettä. Kyse on vivahteista.

Nyt Goodion tuotekehitystiimi luo uutta Nordic Flavors -tuotesarjaa. Sitä varten testataan erilaisia yrttejä, ruusun terälehtiä ja työkaverin isoäidin pihalta kerättyjä mustaherukan lehtiä. Näitä pohjoisia makuja on tarkoitus saada myyntiin kansainvälisille lentokentille, hotelleihin ja design-tavarataloihin lähinnä Aasiassa.

Taru Pilven mukaan Goodion menestykseen ovat vaikuttaneet ratkaisevasti myös värikkäät pakkaukset.

”Graafikkomme Jesse Kühn on taiteilija. Hän on osannut luoda tyylin, jossa on arvokkuutta.”

Goodio

Sitä on myös tuotannossa. Siellä suklaalevyjä sujauttavat kääreisiin vaikeasti työllistyvät. Yksi on kuuro, toinen toipumassa masennuksesta ja kolmannelle vuorovaikutus on Aspergerin takia haasteellista.

Jukka Peltola muistaa yhä, kuinka hän yrityksensä alkuaikoina joutui kerran sanomaan vaikeasti työllistettäville työntekijöilleen, ettei palkkoihin ole nyt varaa.

”Eräs työntekijä olisi tullut siivoamaan kerran viikossa vaikka ilmaiseksi. Hänelle kuten monille muillekin osallistuminen johonkin merkitykselliseen on erityisen tärkeää.”

Työ palkitsee tekijäänsä monella tapaa.

Kommentoi

Kommentoi juttua: Eettinen Goodio-suklaa valloittaa maailmaa – läpimurtoa edelsi yrittäjän uupumus

Sinun täytyy kommentoidaksesi.