Tarinat

Esiintymistä kammoksuva Mira, 53, hurahti burleskiin: ”Burleskissa jokainen on ihana, vaikka tissit roikkuvat ja vatsa pömpöttää”

Graafikko Mira Gartz on tykännyt pikkutytöstä asti pynttäytymisestä. Nyt viisikymppisenä mikään ei enää estä naisellisesta revittelyä vähissä vaatteissa.

Kun Mira Gartz, 53, oli pikkutyttö, perheen talous oli tiukalla eikä vaatteilla koreiltu. Miran vanhemmat olivat sukupolvensa tapaan säästäväisiä ihmisiä ja vakaasti sitä mieltä, että vaatteita ostettiin tarpeen, ei huvin vuoksi.

Kaikenlainen keimailu oli vielä asia erikseen. Mira muistelee, että kun hänen oma tyttärensä tanssahteli aikuisille rimpsumekossa, äiti saattoi huomaamattaan tuhahtaa, ettei se ollut oikein sopivaa.

”Sain kotona kyllä positiivista palautetta siitä, että olin taiteellinen ja hyvä piirtämään, mutta itsestään ja ulkonäöstään ei saanut tehdä numeroa.”

Miraa vaatteet ja pynttäytyminen kuitenkin kiinnostivat. Tosin vielä 1990-luvulla sitä hillitsi kodin ohella ajan henki.

Mira muistelee puoliksi huvittuneena, puoliksi kauhuissaan, millaista meno oli, kun hän opiskeli Taideteollisessa korkeakoulussa ja asui Helsingin Kumpulassa opiskelijanaisten kansoittamassa talossa.

”Nurkilla pyöri itsensäpaljastaja ja monenmoista hihhuloitsijaa.”

Lankapuhelimeen tuli törkyisiä soittoja ja postilaatikkoon penisten kuvia. Ei ollut tavatonta sekään, ­että joku lähti baari-illan jälkeen seuraamaan.

Lue myös: Hanna, 38, saa voimaa burleskista: ”Esiintyminen on saanut minut ymmärtämään, ettei tarvitse olla muiden odotusten mukainen.”

Mira kiinnittää irtoripsiä keittiöpöytänsä ääressä.
Mira harrasti pitkään nyrkkeilyä, mutta kun hyvä opettaja lopetti, harrastus kuihtui. Burleskista löytyi uusi intohimo.

Ensin epäilytti, mutta burleskin alkeiskurssi vei koko naisen mennessään

Nyt ajat ovat toiset. Mira raivaa keittiönpöydältään tilaa muhkealle meikkipussille. Viisikymppistä naista kukaan tai mikään ei enää estä hömpöttelemästä. Nyt hän ottaa pynttäämisestä vihdoin kaiken ilon irti.

Näin se käy! Ensitöikseen Mira keskittyy kiinnittämään luomiinsa tuuheat tekoripset. Samalla kun kuvaaja asettelee valoja, Mira viimeistelee silmänsä paksuilla mustilla rajauksilla. Seuraavaksi ovat vuorossa huulet.

Miran koira Mango seuraa sivusta. Se tietää, että käynnissä on muodonmuutos, jossa Ylen graafikosta rakentuu mystinen Miralyn, Marilyn Monroesta innoituksensa saanut burleskihahmo.

Burleski tuli Miran elämään viitisen vuotta sitten silloisen miesystävän kautta. Tämä oli luotsannut edellisen seurustelukumppaninsa burleskin pariin ja suositteli sitä Mirallekin.

Miraa ärsytti. Hän epäili, että mies yritti muokata hänestä jonkinlaista pin up -naista. Hän antoi kuitenkin periksi, koska halusi oppia kävelemään korkokengillä. ”Tule burleskikurssille, siellä oppii”, suositteli kaverin tuntema burleskiopettaja Miralle Facebookissa.

”Osallistuin alkeiskurssille ja jouduin vähän vastentahtoisesti myöntämään, että siellä olikin tosi kivaa. Hurahdin kerrasta”, Mira sanoo.

Mango-koira seuraa sivusta, kun Mira ehostaa.
”Olen ihan hyvä ihminen, vaikka välillä olenkin kevytkenkäinen. Elämään mahtuu monenlaisia tunteita ja vaiheita”, Mira ajattelee.

Arkiminä pääsee piiloon peruukin ja hepeneiden taakse

Burleski on omanlaistaan näyttämötaidetta, jossa yhdistyvät huumori, tanssi, näyttävät asut ja seksuaalisuus, överi iloittelu.

Miralyn on Miran ensimmäinen burleskihahmo. Se rakentui kolmessa kuukaudessa vahvoista meikeistä, ompelukoneen ääressä syntyneistä valkoisista hepeneistä ja tanssista, jonka aikana vaatteet vähenevät.

”Tämä on tämmöistä aikuisten prinsessaleikkiä”, Mira selittää pujottautuessaan harnessiin eli kaulaan kiinnitettäviin valjaisiin.

Seuraavaksi on vuorossa pitsinen korsetti, sitten hame, korkokengät, käsineet ja lopuksi muhkea puuhka.

Pukeutuessaan Mira selittää, että harrastuksen alussa tällainen naisellinen touhuilu oli vaikeaa.

”Nuoruuden kokemusteni vuoksi minun piti miettiä, annanko luvan häirinnälle, jos keikistelen vähissä vaatteissa.”

Liki viiden vuoden harrastamisen jälkeen Mira on löytänyt maailman, joka on saanut esiintymistä kammonneen naisen pikkuhiljaa nauttimaan esilläolosta. Peruukkiin ­sukeltavasta Mirasta ei uskoisi, että nuorempana hän oli ujo, hiljainen ja epävarma.

”Burleskin kautta olen työstänyt ­sitä, että saan ja haluan olla esillä.”

Jännitystä helpottaa se, että sonnustautuessaan Miralyniksi Miran arkiminä pääsee pujahtamaan roolin taakse piiloon.

”Ja monta kertaa olen huomannut, että vaikka lavalla olisi burleskia kymmenen vuotta esittänyt konkari, hänelläkin pakara vähän tärisee.”

Rinta saa roikkua ja vatsa pömpöttää, burleskissa ei tuijoteta toisen ulkonäköä

Laji vetoaa monenlaisiin ihmisiin. Hiljattain Helsingissä järjestettiin burleskista kiinnostuneille yli 60-vuotiaille tarkoitettu tapahtuma. Siellä Mira keräsi lavalta esityksen aikana lentäviä vaatteita ja auttoi huonojalkaisia ikäihmisiä lavalle johtavissa rappusissa.

”Burleskin henki on sellainen, että jokainen on ihana, vaikka tissit roikkuvat ja vatsa pömpöttää. Se on katsojallekin voimaannuttavaa, että tässä ajassa, kun ympäristöstä tulee niin paljon viestejä siitä, millainen kauniin ihmisen kuuluu olla, burleskissa saa olla juuri sellainen kuin on.”

Mira on lakannut miettimästä omassakin vartalossaan ensisijaisesti sitä, mikä siinä on muka pielessä.

”Burleskissa kehopositiivisuus tarttuu kuin itsestään.”

Mira pukee päälleen esiintymisvaatteitaan makuuhuoneessaan.
Korsetin Mira on löytänyt kirpputorilta, mutta muut vaatteensa hän on ommellut itse.

Mira hakee apua koreografiaan ja asuihin burleskin ammattilaiselta

Miran Marilyn keikistelee kameralle tottuneesti. Iskee silmää estottomasti kuin aito esikuvansa. Hän on hakenut liikkeisiinsä varmuutta ammattilaisilta. Koko kevään hän ajaa Hämeenlinnasta junalla Tampereelle burleskitaitelija Olivia Rougen kurssille.

Mira vilauttaa puhelimestaan kuvia hahmosta, jolla on suuri miehekäs puvuntakki, stetson ja buutsit.

Tämä on Lemmy Kilmister, Motörhead-yhtyeen edesmennyt laulaja ja Miran jo pari vuotta rakenteilla ollut uusi hahmo. Lavalla Lemmy machoilee ja pullistelee. Koreografian edetessä sen alta kuoriutuu supernaisellinen herttakuningatar.

Olivia Rouge opastaa Miraa liikkeissä, asujen suunnittelussa ja ompelussa. Esiintymisasujen on kestettävä ehjinä, vaikka niitä riisutaan lavalla näyttävästi, repimällä ja riuhtomalla.

Mira tutustui myös tantraan ja sidontaan, mutta ei kokenut niitä omakseen

Burleskin myötä Mira on heittäytynyt kokeilemaan elämässään kaikkea muutakin villiä ja epäsovinnaista.

Hän naurahtaa, että voikohan tällaista kertoa lehdessä. No menköön. Viimeksi kun Mira oli treffeillä, hän heittäytyi kumppaninsa ehdotuksesta viettämään ensimmäisen tapaamisen alasti. Hiljattain hän osallistui itsekseen myös tantrakurssille.

”Se ei ollut minun juttuni. En kokenut olevani lainkaan niin henkinen ja ylevä kuin olisi pitänyt.”

Samanlainen kokemus jäi sidontakurssista, jollaiselle Mira osallistui, koska halusi testailla heittäytymiskykyään.

Kurssilla opettaja sitoi Miran köysiin ja nosti ilmaan roikkumaan. Jutun juoni oli luovuttaa hiukan pelottavan tilanteen hallinta toiselle ja keskittyä itse rentoutumaan.

”En päässyt siihenkään kokemukseen oikein sisälle. Koska olen tällainen itseäni kontrolloiva persoona, mietin siellä yläilmoissa, olenko huono oppilas ja tylsistyykö opettaja minun takiani.”

Vuosi sitten Mira avasi jotakuinkin hetken mielijohteesta kotinsa Ukrainan pakolaisille. Eläinten ystävänä hän oli ilmoittanut Ukrainan Kotimajoitusverkostolle, että jos joku tulee Suomeen eläimen kanssa eikä pääse siksi vastaanottokeskukseen, hänen luotaan järjestyy väliaikainen koti.

Jo parin päivän päästä Mira luovutti makuuhuoneensa Dniprosta paenneille äidille, tyttärelle ja näiden koiralle. Itse hän asettui pieneen olohuoneeseen, missä teki etäpäivinä myös töitä. Tilanne tuli yllätyksenä Miran vielä kotona asuvalle parikymppiselle pojalle.

”Kotimajoituskoulutuksessa korostettiin sitä, että koko perheen täytyy valmistautua ajatukseen. Meillä se meni vähän eri tavalla.”

Nykyisin ukrainalaiset vieraat asuvat vuokra-asunnossa, mutta parin kuukauden yhteiselosta jäi Miran mukaan elinikäinen ystävyys.

Auttamisesta voimaantuneena hän haluaisi osallistua myös saattohoitokurssille.

”Olen omasta mielestäni ihan hyvä kuuntelija ja olen ollut aina kiinnostunut muista ihmisistä. Annan monenlaisten kukkien kukkia ja yritän olla tuomitsematta ketään.”

Mira vinkkaa silmää kuin oikea Marilyn Monroe.
Nuorena Mira oli kova jännittämään, mutta ikä on tuonut rohkeutta. ”Ainakaan en enää torppaa itseltäni kiinnostavia ­asioita.”

Burleski ilottelee seksuaalisuudella, että kaikki eivät kerro harrastuksestaan muille

Vielä viisi vuotta sitten Mira kuunteli mietteliäänä työkavereitaan ja haaveili itsekin löytävänsä työn vastapainoksi jonkinlaisen vapaa-ajan intohimon. Nyt hänellä on burleskin kyljessä ilmaantuneita uusia ystäviä, muun muassa kuuden naisen omatoimiryhmä, jonka nuorin jäsen on parikymppinen, vanhin yli kuusikymppinen.

”Meillä on aivan älyttömän hauskaa yhdessä”, Mira iloitsee.

Hänelle burleskin suola on juuri kaikessa siinä, mitä tapahtuu jo ennen kuin noustaan lavalle: hahmojen ja koreografioiden suunnittelussa, ompelemisessa ja yhdessä tekemisessä.

Koska burleskiin liittyy seksuaalisuudella iloittelu, kaikki eivät välttämättä jaa sitä läheistensä kanssa.

”Ryhmässämme on esimerkiksi pienellä paikkakunnalla työskentelevä opettaja, joka ei huutele työstään kovin julkisesti.”

Miran jo omillaan asuva tytär on käynyt katsomassa esitystä, mutta pojalle riittää tieto siitä, että äiti tanssii. Kuultuaan edellisenä iltana, että tätä tanssia tullaan kuvaamaan lehteen, poika komensi äidin kuitenkin siivoamaan.

Puoli vuotta sinkkuna viihtynyt Mira ei ole kokenut tarvetta etsiä paris­uhdetta.

”Juuri ajattelin, että laitan varmaan tähän harrastukseen niin paljon myös seksuaalista energiaa, ettei minulla ole ollut mitään vimmaa etsiä elämääni miestä.”

Pitkän yksinhuoltajuuden jälkeen Miralla on vihdoin aikaa itselleen

Mira erosi lastensa isästä, kun lapset olivat 3- ja 5-vuotiaita. Hän on ollut käytännössä yksinhuoltaja, vieläpä sellainen, joka junailee töihin Hämeenlinnasta Helsinkiin. Lasten aikuistuttua Miralla on ensimmäistä kertaa elämässään mahdollisuus käyttää aikaa omiin touhuihinsa.

”Se onkin yksi juttu tässä, että kun on pitkään hoitanut jonkun toisen asioita ja elämässä ollut kauhea minuuttiaikataulu, nyt ikioma aika tuntuu kullanarvoiselta.”

Työkin sujuu nykyään eri tavalla.

”Vaikka töissä tulee vastaan vastoinkäymisiä, niiden paino ei ole niin suuri, koska on muutakin elämää.”

Mira ajattelee, että viisikymppisellä on jo lupa hölmöillä

Entä mitä on tapahtunut alun pohdinnoille? Seuraako siitä jotain ikävää, jos kekkaloi lavalla vähissä vaatteissa?

Miran mukaan burleskissa on oleellista, että jokainen määrittelee rajansa itse. Lavalla voi esiintyä vain tasselit nännien peittona, mutta turvallisessa ympäristössä. Jokainen saa myös paljastaa itsestään juuri niin paljon tai vähän kuin itse haluaa.

Se voimaannuttaa, vaikka Mira inhoaakin sanaa.

”Kun saan hömpsötellä harrastuksessani, minun ei tarvitse enää keskittyä arjessani siihen, miltä näytän. Voin olla kotona huoletta pieruverkkareissa tukka rasvassa”, hän pohtii.

Tai olla olematta.

”Ei ole enää niin kauhean vakavaa, jos välillä vähän hölmöilee.”

Lue myös Seura.fi: Burleski auttaa Petraa unohtamaan kroonisen kivun: ”Silloin olen joku muu kuin Petra.”

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 9/23.

Kommentoi

Kommentoi juttua: Esiintymistä kammoksuva Mira, 53, hurahti burleskiin: ”Burleskissa jokainen on ihana, vaikka tissit roikkuvat ja vatsa pömpöttää”

Sinun täytyy kommentoidaksesi.