Tarinat

Harkitsetko sähköauton ostamista? 6 syytä, miksi se kannattaa

Sähköautot ovat kehittyneet valtavasti viime vuosina ja hinnat ovat laskeneet. Jututimme autoihin perehtynyttä sähköautoilijaa ja listasimme sähköautoilun etuja.

Pitäisikö ostaa sähköauto? Autoja harrastava Verner Hemmilä korjaili aiemmin maalaistalonsa pihalla vanhoja bensa-autoja ja mietti välillä vaimonsa Marjan kanssa, milloin bensapommi jättää tielle.

Koska linja-autovuoro kaupungista maaseudulle lakkautettiin, perhe tarvitsi luotettavaa autoa työmatkoihin. Verner selvitti, että kohtuuhintaisella sähköautolla 50 kilometrin matkan pystyisi ajamaan edestakaisin yhdellä latauksella.

Verner on koulutukseltaan fyysikko ja työskentelee kehitysinsinöörinä. Laskelmat ja excelit ovat hänelle tuttuja. Niin ovat myös autot.

Verner alkoi listata syitä hankkia sähköauto:

1. Sähköauto on edullinen pitkässä juoksussa

Verner Hemmilä totesi, että sähköauton hankinta ja sillä ajaminen on edullisempi vaihtoehto kuin vastaavan koko­luokan uusi bensa-auto.

”Laskin, että uudehkon sähköauton lyhennyksiin ja sähköön menisi likimain sama raha kuin silloisilla autoilla bensiiniin.”

Vielä pari vuotta sitten akkujen osuus auton hinnasta oli lähes puolet. Akuissa oli kuitenkin pitkät takuut, usein 8 vuotta.

”Jos ne kestävät kymmenen vuotta, auto on saatu laskennallisesti ilmaiseksi.”

Lue myös: Ahdistaako ilmastonmuutos? Listasimme 26 hyvää uutista ilmastonmuutoksen torjunnasta

Hemilät
Verner ja Marja Hemmilä sekä Lumi, 5, ja Saarni, 2,5, iloitsevat, kun maalla pääsee liikkumaan sähköautolla.  ”Kun sata kilometriä vanhalla bensa-autolla kustansi 15 euroa, niin sähköautolla se maksaa kaksi euroa.”

2. Sähköautojen hinnat ovat laskeneet

Sähköautomalleja on nykyisin markkinoilla useita, ja perussähköauton saa käytettynä alle 20 000 eurolla, kun esimerkiksi uusi Renault ZOE maksaa 30 000 euroa.

Hemmilät kävivät koeajamassa eri malleja ja päättivät sijoittaa Mercedes B250e -malliin, joka maksoi 35 000 euroa. Se kulkee yhdellä latauksella jopa 220 kilometriä.

Lue myös: Miksi teemme niin vähän ilmastonmuutoksen torjumiseksi? Katso, miten helposti voit vähentää omia päästöjäsi

3. Sähköauton huolto on helppoa

Sähköautojen huolto on helppoa. Arkikäytössä riittää lasinpesunesteen lisääminen, ja huolto-ohjelmassa on vähemmän kohteita kuin polttomoottoriautoissa.

Suurin ero polttomoottorilla autoiluun on se, että matkoja täytyy suunnitella ennakkoon. Kun auto latautuu kotipihalla omasta latausrasiasta, aikaa kuluu kolmisen tuntia.

”Normaalista pistorasiastakin voi ladata, mutta aikaa tarvitaan yö tai kaksi.”

4. Sähköauto on ekologisin vaihtoehto

Jos yksityisautoilu on välttämätöntä, sähköauto on Kuluttaja-lehden tuoreen selvityksen mukaan selkeästi bensa-autoa ekologisempi vaihtoehto, vaikka akkujen valmistaminen viekin raaka-aineita ja energiaa.

Marja Hemmilä on kemisti Ilmatieteen laitoksella. Työnsä vuoksi hän on hyvin perillä ilmastoasioista, ja perheessä on tehty muitakin isoja valintoja ja laskelmia:

”Ajatus lentämisestä tuntuu kaukaiselta. Jos tästä lentäisimme toiselle mantereelle, sähköautoilun tuoma vuosittainen ilmastohyöty olisi suurinpiirtein siinä.”

Lue myös: Torju ilmastonmuutos: 5 arkista ja helppoa tekoa, joilla on suuri vaikutus

5. Sähköauto on tilava

Sähköautoon voi pakata matkatavaroita takakonttiin kuten bensa-autoonkin. Pariskunnan uusi hankinta on Tesla, jossa myös etupellin alla on tilaa matkatavaroille.

Punainen kaunotar oli Vernerin haave, johon hän käytti perintörahojaan. Joku hankkii kesämökin tai suuremman asunnon, mutta automiehelle 550 hevosvoiman valinta oli selvä. Teslaan saa pikalatauksella puolessa tunnissa 300 kilometrin kantaman.

6. Sähköauto on äänetön ja kiihtyvä

Jo ensimmäisessä sähköauton koeajoissa Vernerin täytti riemu unelmasta, joka toteutuu osin tulevaisuudessa.

”Ajan lähes äänettömällä, tehokkaalla ja mukavalla autolla – ja melkein ilmaiseksi.”

Kommentoi

Kommentoi juttua: Harkitsetko sähköauton ostamista? 6 syytä, miksi se kannattaa

Dion

Perusteet pielessä.

Mobilisti

Ja kuvassa oleva auto on noin 100t€ Tesla…..

köyhä

”Ajan lähes äänettömällä, tehokkaalla ja mukavalla autolla – ja melkein ilmaiseksi.”
Mitä nyt hankintahinta on 100000€. Onhan se melkein ilmaista

Realisti

Juu ja sähkönsiirto onkin nykyään niin halpaa.
Ja odottelet aina tunti tolkulla, kun lataat sitä, kun menet hiukan pidemmälle reissulle.

Teslamies

Mahdoitko lukea artikkelia? Teslan pikalaturilla 30min ja saat noin 300km rangea. Eli ensin ajat täydellä akulla noin 400km, sitten käyt syömässä / kaffella samalla kun lataat pikalaturista ja taas on rangea 300km. Eikä maksa kuin murto-osan bensaan verrattuna. Lisäksi sähköauto on varsinkin talvella huomattavasti parempi: lämpenee nopeammin eikä ole kankeita öljyjä rasittamassa konetta.

Antti

Käyetty VW e-Golf maksaa 24000 €. Suosittelen. Minulla jo toinen menossa ja huolto on tosiaan puoli-ilmaista, samoin ajaminen 2€/100 km.

Raitis-ilmasuodatin 15 €, jarrunesteenvaihto 50 € ja tosiaan pyyhlimensulat ja pissapojan neste. Eipä tarvitse öljyjä vaihdella, jakopään remonteista puhumattakaan. Jarrupalatkaan ei kulu, kun auto ottaa sähkömoottorilla liike-energiaa takaisin talteen akkuun.

Suosittelen!

Jaakko

Viides talvi menossa 2011 Nissan LEAFilla ja toisena autona nyt vuoden ollut 2012 Opel Ampera pistokehybridi. Lähes kaikki ajot sähköllä ja vuoden sähköt molempiin autoihin ostaa samalla rahalla, kuin molempiin autoihin aiemmin maksoi kuukauden bensat. Täyssähköautoon (LEAF) ei ole tarvinut mitään remppaa tehdä ja huollotkin on tullut hoidettua hutiloiden kolmen vuoden välein. Yhteensä autot maksoivat n. 40 000 €, ja ainakin LEAF on kulusäästöillä maksanut hintansa takaisin ostettaessa vaihtoehtona olleeseen 15 000€ polttikseen verrattuna.

En enää ikinä palaa polttomoottoriautojen pariin.

Tuleva sähköautoilija

Kerrankin positiivinen käyttäjäpohjainen juttu sähköautoista. Monilla varmaan mielikuva, että sähköauto on haastava maaseudulla ja tarvitsee erikseen ajaa sitä johonkin lataamaan. Kotilaturi on todella helppokäyttöinen ja nopea, muutaman sekunnin toimenpiteestä tulee nopeasti rutiini ja akku on aina lähtiessä ”täynnä”. Oma 5-sarjalainen vaihtuu toivottavasti tänä vuonna Tesla Model 3:seen.

Tehdastyöläinen

Minullakaan ei ole mitään sähköautoja vastaan, haluaisin myös sähköauton koska sillä ajaminen on niin paljon edullisempaa. Työmatkani on 50km per päivä ja muita pakollisia ajoja ei juurikaan ole. Lähes kaikkien sähköautojen range siis riittää. Valitettavasti köyhällä duunarilla rahaa ei ole autoon laittaa kuin pari tonnia, joten täytyy odotella vielä kymmenkunta vuotta että käytettyjen markkinoille tulee sopivan hintaisia. Siihen asti on pakko ajella näillä ”tonnin pommeilla” polttomoottoriautoilla.

Vastaa käyttäjälle JaakkoPeruuta vastaus

Sinun täytyy kommentoidaksesi.