Kolmen lapsen isä Jan, 31, heittäytyi opettajan rooliin antaumuksella – kertoo nyt, miten on saanut etäopetuksen onnistumaan hyvässä hengessä
Kun Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun oppilaat määrättiin etäopetukseen, perheenisä Jan, 31, otti tehtäväkseen opettaa lapsilleen lähes kaikkea, mitä koulussa opetetaan. Jan osoittaa, että etäopetus voi olla koko perheelle hyväksi.
Monet lapsiperheet ovat nyt koetuksella, kun koulut ovat hallituksen linjauksesta sulkeneet ovensa. Lähes kaikki oppilaat on ohjattu etäopetukseen. Monet vanhemmat pohtivat nyt samaa: miten järjestää lapsille opetusta samalla, kun tekee töitä? Se voi olla hankalaa – tai jopa hauskaa.
Otimme yhteyttä yhteen etäopetusta pyörittävään perheenisään, joka kertoi innokkaasti arjestaan lastensa ”opettajana”.
”Tämä on aika ainutkertainen juttu, jonka voi ottaa myös kokemuksena. Eipähän tarvitse istua autossa ja kuskata lapsia harrastuksiin”, Jan sanoo.
Tulipalo sulki koulun jo ennen koronaa
Janin vanhin tyttö on 2. luokalla ja keskimmäinen poika esikoulussa Helsingin ranskalais-suomalaisessa koulussa. Perheen nuorin poika on päiväkodissa. Perhe on elänyt poikkeuksellisessa tilanteessa jo jonkin aikaa.
Samalla kun koronavirus eteni Suomessa, Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun kotitalousluokan jääkaappi syttyi yöllä palamaan. Alakoululaiset olivat viime viikon väistötiloissa, milloin kirkon penkillä ja milloin naapurikoulun liikuntasalissa. Kun tulipalon jälkityöt eivät viikossa valmistuneet, koulu suljettiin kokonaan ja oppilaat ohjattiin kotiin.
Pari päivää myöhemmin hallitus linjasi kaikkien koulujen sulkemisesta. Ranskalais-suomalaisen koulun oppilaat olivat jo etäopetuksessa. Viimeisimmän tiedon mukaan järjestely jatkuu 13. huhtikuuta asti.
Jan, kuten moni muu vanhempi, aloitti maanantaina kuukauden kestävän etäopetuksen.
Lukujärjestys suunniteltiin yhdessä
Aluksi Janin perheessä petyttiin. Pojan odotetut jalkapalloturnaukset ja tytön jääkiekko-ottelut peruttiin.
Pian lapset kuitenkin innostuivat ajatuksesta, että koulua voi käydä kotona isän kanssa. Janilla oli mahdollisuus sopia työnantajansa kanssa joustavasta etätyöstä. Perheen äiti jatkoi töitä normaalisti.
”Lapset olivat todella innoissaan, kun opettajalta tuli ohjeita etäopetukseen.”
Opettajat lähettivät vanhemmille ohjeet siitä, kuinka paljon lasten täytyy lukea, kirjoittaa päiväkirjaa ja tehdä tehtäviä viikon aikana. Uusia ohjeita tulee joka viikko. Lukujärjestykset ja tehdyt tehtävät kerätään kansioon ja palautetaan opettajalle.
Jan miettii yhdessä lastensa kanssa, millaisia päiviä lukujärjestykseen laitetaan. Opettajien antamien aineiden lisäksi tämän viikon suunnitelmaan saatiin lasten toiveesta myös kävely metsässä ja muuta liikuntaa.
”Koska en ole itse opettaja, lapset ovat saaneet kertoa, millainen lukujärjestys koulussa on. Menemme samoilla pelisäännöillä kuin koulussa.”
Etäopetuksen ensimmäinen päivä oli touhukas
Ensimmäinen päivä ”maisteri Janin” opetuksessa sujui touhukkaasti. Aamupäivän lukujärjestyksessä oli suomen ja ranskan kieltä sekä matematiikkaa. Iltapäivällä oli kevyempiä aineita: käsitöitä, musiikkia, lukemista ja partioharjoituksia.
Suomen kielen tunnilla lapset lukivat Kapteeni kalsari -kirjasarjaa. Perheen pienimmälle on laadittu ikätasolle sopivia tehtäviä, kuten piirtämistä, värittämistä ja muistipeliä. Käsityötunnilla lapset koristelivat yhdessä pajunkissoja.
Opetus onnistui yllättävän rauhallisesti, ilman kinastelua.
”Kun menimme koulumoodiin, lapset käyttäytyivät paremmin. Ei ollut perusvalumista vaan selvästi säntillisempää. Tämä on kuin roolileikki. Minä leikin opettajaa ja lapset leikkivät oppilaita.”
Lue myös: Lapsiperheen helpot ja nopeat arkiruoat – 8 maistuvaa reseptiä
Kehitysehdotuksia lapsilta: ”Isi pitää liian pitkiä tunteja”
Ei etäopetus täysin oikeasta koulusta mene, ainakaan 2.-luokkalaisen mielestä.
”Tämä on aivan erilaista! Isi pitää vähän liiankin pitkiä tunteja ja jokaisen tunnin välissä on pitkiä pausseja”, tyttö kommentoi.
Perheen koululainen toivoo, että tunnit aikataulutettaisiin tarkemmin, 65 minuuttia per oppitunti. Lukujärjestystä ja toimintatapoja muokataan kehitysehdotusten mukaan.
Tiistaista lähtien perheessä otetaan käyttöön järjestäjävastuut. Järjestäjävastuu on koulussa käytetty tehtävänjako, jossa jokaisella oppilaalla on viikon ajan rooli: ovenpitäjä, taulunputsaaja, järjestäjä, pöydänpyyhkijä, tehtävienjakaja ja luokkahuoneen vahtija.
”Toiminta kehittyy. Lapsista on ollut hauska suunnitella itse opetusta. Jos joku on ollut kiva leikki koulussa, sitä voidaan leikkiä myös kotona”, Jan sanoo.
Idea on, että arki muistuttaisi mahdollisimman paljon kouluarkea.
”Heräämme samaan aikaan kuin kouluaamuina. Puoli yhdeksältä alkaa koulu. Koulupäivän jälkeen pidämme pojalle tärkeät futistreenit naapurikoulun kentällä samaan aikaan kuin ne normaalisti olisivat.”
Etäopetus voi olla koko perheelle hyväksi
Janille etäopetus on aiheuttanut joitakin haasteita. Etätyöskentely opettamisen ohella ei ole ihan helppoa. Jan sai tehtyä töitä noin puolet päivästä. Loput työt jäivät iltaan, kun lapset olivat jo menneet nukkumaan.
”Isi joutuu seuraamaan kokouksia tietokoneelta”, tyttö sanoo.
”Se aiheuttaa omat ajankäytölliset temppunsa, kun yrittää tehdä työnsä etänä. Mutta kaikki tehtävät, kuten sanastopelin pelaaminen ja lukeminen, eivät vaadi aktiivista opettamista. Sitä pystyy vähän valvomaan lapsia samaan aikaan, kun tekee etätöitä”, Jan sanoo.
Jan korostaa, että on onnekas, koska voi järjestää työnsä etäopetuksen ehdoilla. Lasten opettaminen voi olla ikimuistoinen kokemus, joka lähentää vanhemman ja lapsen välistä suhdetta.
”Vanhemmat ovat nyt hädissään ja miettivät, mitä tehdä, kun lapset jäävät kotiin. Mutta tämä voi olla myös hauskaa. Tässä tutustuu omiin lapsiin ja näkee, mitä kaikkea koulussa opetetaan.”
Janin mielestä tilanteessa on monia hyviä puolia. Lapsia ei tarvitse kyyditä harrastuksiin ja aikaa tulee vietettyä kotona enemmän. Jan on huomannut, että koulun sääntöjen tuominen kotioloihin on rauhoittanut arkea.
”Parhaimmillaan saamme tuotua koulun parhaat käytänteet myös kotiin. Arjesta voi tulla organisoidumpaa.”
Jan on varautunut opettamaan lapsiaan vielä joitakin viikkoja. Nyt koulut on määrätty suljettaviksi kuukaudeksi, mutta Jan miettii, jatkuuko etäopetus pidempään.
”Jos tämä jatkuu vielä pitkään, huoleni oppimisen kannalta on, että vaikka yritys olisi hyvä, opetus on laadukkaampaa koulussa ja harrastuksissa. Mutta intoa on! Pysymme kyllä perässä.”
Kysyimme aiemmin kahdelta opetusalan ammattilaiselta, Mari Uusitalolta ja Marko Jokiselta, mitä aikuisten kannattaa ottaa nyt huomioon koululaisten etäopetuksessa.
Voit lukea Uusitalon ja Jokisen vinkit tästä: Näin koululaisen etäopetus kannattaa kotona järjestää
Kommentoi
Kommentoi juttua: Kolmen lapsen isä Jan, 31, heittäytyi opettajan rooliin antaumuksella – kertoo nyt, miten on saanut etäopetuksen onnistumaan hyvässä hengessä