Vanhan ajan sihteeri hymyilee kirjoituskoneen ääressä

Kolumni: Yritykset, jotka luopuvat sihteereistä, tekevät virheen

Sihteerit ovat kultakimpaleita, jotka tekevät työpäivistä parempia, kirjoittaa toimittaja Eveliina Lauhio.

Nykyään professorit korjaavat kopiokoneita yliopistolla, toimitusjohtajat yrittävät saada selvää matkalaskujärjestelmistä ja lääkärit kuluttavat työaikaansa taistelemalla potilastietojärjestelmän kanssa.

Olen kuullut monen eri ammattialan edustajan harmittelevan sitä, että sihteerit tuntuvat olevan katoava luonnonvara. He toivovat kiihkeästi, että sihteerit tulisivat takaisin. Niin toivon minäkin.

Yritykset, jotka vähentävät sihteerien työtunteja tai pahimmassa tapauksessa lakkauttavat kokonaan heidän pestinsä, tekevät virheen.

Eikö olisi järkevämpää, että lääkäri käyttäisi aikansa potilaiden hoitamiseen eikä tietokoneen kanssa voimistelemiseen? Kannattaako yhteiskunnan maksaa pitkä professorin koulutus, jos työaikaa käytetään tieteen tekemisen sijaan temppuilevan kopiokoneen korjaamiseen?

Lue myös: Kolumni: Sukulaistyttöni ensiaskeleet työelämässä sen näyttävät – työantajat ymmärtävät rohkeuden täysin väärin

Järkevä työnjako sujuvoittaa työelämää

Kyse ei ole siitä, että toiset ammatit olisivat arvokkaampia kuin toiset – päinvastoin. Sihteereiden moninainen työnkuva on mittaamattoman arvokasta.

Järkevällä työnjaolla ja kunkin ammattiryhmän erikoisosaamista hyödyntämällä voitaisiin saavuttaa tuottavuutta sekä sujuvuutta työelämään.

Sihteereillä on myös hallussaan jotain sellaista, jonka arvoa ei voi rahassa mitata: hiljaista tietoa. Se on kokemusperäistä tietoa ja hyviksi hioutuneita toimintamalleja. Pitkään talossa ollut sihteeri on kultakimpale, joka tekee kaikkien työpäivistä parempia.

Lue myös: Pyörivätkö työhuolet mielessä iltaisinkin? Anna tilaa naurulle ja 5 muuta neuvoa, jotka auttavat irrottautumaan etätöistä

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 15/2021.

Avainsanat

Keskustelu

Työnjako keksittiin tai siihen ajauduttiin varhaiskeskiajalla, kun ihminen viisastui tarpeeksi huomatakseen, että jakamalla työtä kunkin kykyjen ja lahjojen mukaan kaikilla menee paremmin. Kaikkien ei kannata tehdä sepän tai puusepän töitä eikä hankkia pajaa ja työkaluja sekä osaamista kaikkeen mahdolliseen.

Oman kokemukseni mukaan joskus 1980-luvulla alettiin jakaa työntekijöitä tuottaviin ja tuottamattomiin. Tuottamattomien määrää on siitä lähtien eli koko työurani ajan pyritty minimoimaan. En tiedä, kuka tuon jaon on keksinyt, mutta se on puhtaasti teoreettinen eikä lainkaan ota huomioon kokonaisuutta. Antamalla asiantuntijan kuten lääkärin keskittyä potilaaseen paranee sekä laatu että läpimeno. Jos lääkärin tai hoitajan ajasta kuluu suurin osa tietokoneen käyttöön ja taisteluun heikosti toimivien ja epäloogisten ohjelmistojen parissa, ei se edistä potilaan hoitoa eikä nopeuta lääkärin työtä.

Autoalalla urani tehneenä olen seurannut, miten korjaamon työnjohtajista eli työn vastaanottajista eli huoltoneuvojista asiakasrajapinnassa sekä varaosamyyjistä on pyritty eroon. Asentaja ottaa työt vastaan, hakee itse varaosat, tilaa ne, laskuttaa, vastaa puhelimeen… tekee helposti puolet ajasta muuta kuin tuottavaa työtä. Siis aivan vastaavaa kuin terveydenhoidossa. Kun ammattitaitoinen ”tuottamaton” työnjohtaja ja varaosamyyjä palvelevat asiakkaat ja toimittavat varaosat asentajalle, läpimeno paranee eli asentaja korjaa useamman auton päivässä.

Sama pätee aivan joka alalla. Jokaiseen työhön on osaajansa, joka hallitsee omat tehtävänsä parhaiten ja suoriutuu niistä nopeasti ja taloudellisesti – se on tuottavuutta.

Yli 20 vuotta olen ihmetellyt miksi sihteerien koulutusohjelmat kauppaoppilaitoksissa lopetettiin. Se oli lyhytkestoista, tehokasta ja edullista koulutusta. On naurettavaa, että näitä sihteerien töitä tekevät nyt kalliisti ja pitkään pitkään koulutetut henkilöt. Eikö esim lääkäri voisi käyttää sanelukonetta potilaan sairaustietojen tallentamiseen, jotka sihteeeri sitten dokumentoi? Potilasjonot lyhenisivät taatusti, jos lääkärin aika ei menisi tietokoneen kanssa askaroimiseen.

Kommentoi juttua: Kolumni: Yritykset, jotka luopuvat sihteereistä, tekevät virheen

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X