Iäkäs nainen

Sanna sisuuntui: ”Muistisairaalle äidilleni myydään asioita, joita hän ei ymmärrä tai tarvitse”

Tavallisessa elämässä moista tomintaa kutsuttaisin manipuloinniksi tai jopa huijaukseksi. Mutta kaupan allalla sen nimi on lisämyynti, toimittaja Sanna Puhto kirjoittaa.

Lievästi muistisairasta äitiä ei yhtäkkiä saanut puhelimella kiinni. Puhelimesta kuului erilainen valintaääni kuin ennen, ihan kuin puhelu ei yhdistyisi minnekään. Ennen kuin ehdin huolestua toden teolla, äiti soitti itse minulle.

”Vaihdoin liittymää”, hän sanoi.

Se oli yllättävää, sillä äiti ei ollut puhunut aikeistaan vaihtaa operaattoria. Selvisi, että hän oli mennyt kodinkoneliikkeeseen ostamaan kännykkäänsä uusia suojakuoria. Tämä kodintekniikkaketju on tunnettu siitä, että se harrastaa aktiivista lisämyyntiä. Äiti oli kassalla maksamassa suojakuoria, kun myyjä oli alkanut puhua liittymän vaihdosta.

Lue myös: Jotakin mustaa valui kaiken ylle – Millaista on elämä Alzheimerin kanssa?

Äiti kuunteli perusteluja, jotka menivät häneltä yli ymmärryksen. Liittymän hän päätti vaihtaa, koska ajatteli, ­että myyjä ammattilaisena tietää nämä asiat paremmin.

Ihan helppoa, sanoi myyjä

Niin äiti lähti kotiin uuden sim-kortin kanssa. Hänen piti aktivoida se parin päivän kuluttua itse, ja myyjä oli vakuuttanut sen olevan ”ihan helppoa”.

Ei ollut helppoa. Harvalta kahdeksankymppiseltä onnistuu moinen operaatio, vaikka ei muistisairautta olisikaan.

Onneksi äiti oli neuvokas ja meni takasin kodinkoneliikkeeseen. Siellä kortti aktivoitiin.

Kallis televisio – taas tehtiin lisämyntiä

Viime viikolla äidin televisio hajosi. Hän suuntasi yksin ostoksille samaan kauppaan, koska ei malttanut odotella sitä hetkeä, että jälkikasvulla olisi ollut aikaa tulla mukaan. Sen kuitenkin ehdimme tehdä, että tutkimme yhdessä, minkä hintaisia televisiot ovat.

Uusi televisio tuli ihmeen kalliiksi. Selvisi, että taas oli tehty lisä­myyntiä. Tällä kertaa äiti maksoi turhasta vakuutuksesta – vaikka olin kieltänyt häntä ostamasta sellaista. Äiti ei ollut hahmottanut ostaneensa vakuutusta, koska myyjä puhui lisäturvasta.

”Luulin, että se kuuluu ottaa”, ­äiti sanoi.

Asiakkaan höynäytystä?

Kuulkaas nyt kauppiaat. Voisitteko jättää seniorit rauhaan lisämyynniltä? Jospa he saisivat tulla ostamaan vain sen, mitä tarvitsevat.

Lue myös Seura.fiOmaisten hätä: manipuloitiinko muistisairas vanhus tekemään testamentteja

Suomessa melkein miljoona yli 70-vuotiasta ja lähes kaksisataa tuhatta muistisairasta. Tämä porukka on isolta osin aktiivista ja haluaa hoitaa omia asioitaan.

Lisämyynnin kaltainen toiminta saa nämä aktiiviset seniorit ja muistisairaat kokemaan turvattomuutta. Siitä tulee myös höynäytetty olo. Silläkö te haluate tehdä liikevoittoa?

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Sanna sisuuntui: ”Muistisairaalle äidilleni myydään asioita, joita hän ei ymmärrä tai tarvitse”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X