Tarinat

Rajoitusten jatkuminen iskee kipeästi palvelukoteihin – joukko suomalaisia yrityksiä mukana tuomassa iloa arkeen

Eristyksissä oleminen jatkuu palvelutaloissa, vaikka muualla rajoituksia puretaan. Siksi Otavamedia on mukana kampanjassa, jonka tavoitteena on jakaa arjen iloa niin palvelukotien asukkaille kuin henkilökunnallekin.

Yhteiskuntaa avataan lähiviikkoina hiljalleen tiukkojen koronarajoitusten jälkeen. Kokoontumisrajoituksia höllennetään ja ravintolat, museot, teatterit ja uimahallit avaavat pian ovensa. Merkittävää osaa suomalaisista rajoitusten purku ei kuitenkaan kosketa. Eristyksessä oleminen jatkuu palvelukodeissa edelleen.

Lue myös: Koronavirus aiheuttaa yksinäisyyttä – vanhuksia auttava Sari Nurmo sujauttaa kauppakassiin kirjeen

Eristyksen jatkuessa huoli asukkaiden ja henkilökunnan jaksamisesta kasvaa. Siksi Otavamedia on mukana Suomalaisen Työn Liiton ja Vanhustyön keskusliiton Arjen iloksi -kampanjassa, joka pyrkii tuomaan iloa palvelukotien arkeen. Kampanjassa jaetaan suomalaisista tuotteista koostuvia tuotepaketteja lukuisiin eri palvelukoteihin.

”Pienillä teoilla ja suurilla tunteilla on tässä poikkeusajassa iso merkitys ja siksi halusimme tällä Arjen iloksi -teolla jakaa tekemistä ja ilon aiheita niin vanhuksille kuin kiitokseksi henkilökunnalle taukotiloihin”, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala Otavamedian tiedotteessa.

Arjen iloksi -kampanjan paketit sisältävät Avainlippuyritysten tuotteita

Tuotepaketit jaetaan palvelutalojen yhteistiloihin, joista henkilökunta jakaa ne 425 eri yksikössä. Siellä paketit ilahduttavat kaikkiaan noin 3 300 hoitohenkilöä ja keskimäärin 5 500 asukasta. Tuotepaketit koostuvat Avainlippuyritysten lahjoittamista tuotteista.

Lue myös Seura.fi: ”Moni nuori elää yksin poikkeuksellista korona-aikaa” – Tuen tarve on nyt suuri etsivän nuorisotyön ja työpajoissa opiskelevien nuorten parissa

Otavamedian mukaan kampanjan tavoite on arjen pieniä iloja suurempi.

”Tavoitteenamme on parantaa vanhusten elämänlaatua myös pidemmällä tähtäyksellä nostamalla siihen liittyviä puheenaiheita ja epäkohtia esiin”, kertoo Otavamedian julkaisujohtaja Kati Kaarre.

Tiedotteessa kerrotaan, että kampanjan tarkoituksena on muistuttaa, ettei hoivakotien henkilökuntaa ja asukkaita ole unohdettu.

”Hoivakotien asukkaat ja työntekijät kohtaavat päivittäin koronan tuomat rajoitukset ja toivomme, että nämä lähetykset antavat viestin siitä, että hoivakotien ulkopuolella heitä ei ole unohdettu”, kertoo Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara.

Arjen iloksi -kampanjaa voi seurata myös sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #vastuullisuusteko #arjeniloksi #arvokasvanhuus #avainlippu #yhteiskunnallinenyritys. Kotiliesi on osa Otavamediaa.

Miten sinä olet ilahduttanut koronan aikana eristykseen jääneitä ikäihmisiä tai palvelutalojen työntekijöitä? Kerro kommenteissa!

Kommentoi

Kommentoi juttua: Rajoitusten jatkuminen iskee kipeästi palvelukoteihin – joukko suomalaisia yrityksiä mukana tuomassa iloa arkeen

Sinun täytyy kommentoidaksesi.