Lukemisen terveyshyödyt: 7 syytä, miksi kannattaa lukea kirjoja

Lukeminen on halpa keino pitää aivot vetreinä ja lievittää stressiä. Tunnetko jo nämä kaikki lukemisen positiiviset vaikutukset?

Kirjojen lukeminen ei ole ainoastaan ihanaa eskapismia ja tapa oppia lisää maailmasta, vaan lukuharrastus vaikuttaa myös terveyteen positiivisesti. Listasimme lukemisen terveyshyödyt, jotka osoittavat, että kirjaan kannattaa tarttua myös hyvinvointiaan ylläpitääkseen.

Lue myös: Runouden yllättävät terveyshyödyt: Voi tehostaa ajattelua ja helpottaa masennusta

1. Lukeminen lisää empatiakykyä

Kun lukija uppoutuu kirjaan ja lukee seikkailuista, joita toiset kokevat, aivoissa aktivoituu samoja alueita kuin silloin, kun ihminen kokee asioita itse. Samaa aktivoitumista ei tapahtu televisiota tai elokuvaa katsoessa.

Lukijan eläytyessä kirjaan vahvistuu hänen ymmärryksensä mielen teoriasta eli siitä, että muillakin ihmisillä on tietoisuus, omat tunteet ja omat ajatukset. Tämä puolestaan lisää empatiakykyä. Kirjat siis parantavat ymmärrystä toisista ihmisistä ja auttavat samaistumaan heidän ongelmiinsa, ajatuksiinsa ja kärsimykseensä.

2. Lukeminen lievittää stressiä

Kirjaan tarttuminen kannattaa, sillä lukeminen lievittää stressiä jo kuusi minuuttia sen jälkeen, kun lukija on uppoutunut teokseen. Tämä selviää Sussexin yliopistossa vuonna 2009 tehdystä tutkimuksesta, jossa tarkasteltiin erilaisten rentoutumiskeinojen tehokkuutta stressitasoja ja sydämen lyöntitiheyttä mittaamalla.

Tutkimustulosten mukaan lukeminen lievittää stressiä jopa 68 prosenttia, ja se on stressin lievittäjänä tehokkaampi kuin esimerkiksi musiikin kuunteleminen, kahvin ja teen juominen tai lenkkeily.

Lue myös: Tietoinen läsnäolo lievittää stressiä ja kipua  – 2 helppoa mindfulness-harjoitusta

3. Lukeminen voi auttaa nukahtamisessa

Rauhoittavien iltarutiinien luominen ja kaukana älylaitteiden piristävästä valosta pysyminen auttaa nukahtamisessa. Koska lukeminen myös vähentää stressiä ja laskee sykettä tehokkaasti, illalla sängyssä kirjaan tarttuminen on hyvä keino rentoutua ennen nukkumaanmenoa. Kun mieli ei vaeltele stressaavissa asioissa, nukahtaminenkin on helpompaa.

Lue myös: Näin helpotat nukahtamista ilman lääkkeitä – 10 turvallista vinkkiä

lukemisen terveyshyödyt, miksi kannattaa lukea, lukeminen, kirjat, terveys, hyödyllisyys, muistisairaus, masennus

4. Lukeminen voi auttaa masennuksen hoidossa

Myös masentunut voi löytää apua kirjoista. Tutkimusten mukaan self help -kirjallisuuden lukeminen yhdessä lukemista tukevien, ammattilaisen kanssa käytävien keskustelujen kanssa auttaa masennukseen tyypillisiä hoitomuotoja paremmin.

Self help -kirjojen lisäksi runojen lukemisesta voi löytyä helpotusta masennukseen. Professori Philip Davisin mukaan runojen lukeminen aktivoi aivoissa juuri niitä alueita, joita masennus lamauttaa.

Lue myös: Tunnista masennuksen oireet – näitä merkkejä kannattaa tarkkailla!

5. Lukeminen pitää aivot vetreinä

Kirjaa lukiessa lukijan täytyy painaa mieleen lukuisia asioita: minkä nimisiä henkilöhahmot ovat, miten sivujuonet punoutuvat toisiinsa, mitä kirjassa on jo tähän mennessä tapahtunut. Tästä syystä lukeminen on hyvää harjoitusta muistille ja aivoille: uusien asioiden mieleen painaminen luo uusia synapseja eli hermosolujen välisiä yhteyksiä ja vahvistaa jo olemassaolevia yhteyksiä aivoissa.

Tutkimusten mukaan kirjojen lukeminen suojaakin aivoja muun muassa muistisairauksilta ja ylläpitää aivojen toimintakykyä.

Lue myös: 10 helppoa tapaa parantaa muistia – ovatko nämä niksit jo käytössäsi?

6. Lukeminen pienentää riskiä sairastua Alzheimerin tautiin

Kirjojen lukeminen voi suojata aivoja jopa Alzheimerin taudilta. Aivotutkimuksissa on todettu, että lukemista harrastaneiden aivoihin kertyy vähemmän haitallista beeta-amyloidi-proteiinia, joka on yhdistetty Alzheimeriin.

Tutkijat tosin huomauttavat, että Alzheimer on sen verran monimutkainen sairaus, ettei vain yhdellä elintavalla voi estää sairastumista kokonaan. Lukemisella kuitenkin vaikuttaisi olevan osuutta sairastumistodennäköisyyteen.

7. Lukeminen pidentää elinikää

Ne, jotka lukevat kirjoja, elävät pidempään kuin ne, jotka eivät kirjoihin kajoa. Tämä selviää Yalen yliopiston vuonna 2015 julkaistusta tutkimuksesta. Jo 30 minuutin lukuhetki päivässä riittää pidentämään elinajanodotetta huomattavasti.

Tutkimuksessa selvisi, että 12 vuoden aikana lukuharrastus pidentää elinikää noin 23 kuukautta niihin ihmisiin verrattuna, jotka eivät lue kirjoja lainkaan.

Muut lähteet: LifehackThe Huffington Post, Psychology Today

Keskustelu

Kommentoi juttua: Lukemisen terveyshyödyt: 7 syytä, miksi kannattaa lukea kirjoja

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X