kolumnit

Hanna Partanen kehoittaa pohtimaan omia elämäntapoja: ”Pienistä puroista syntyy suuri joki”

Sanontakin sanoo: pienistä puroista syntyy suuri joki. Tämä pitää äärimmäisen hyvin paikkansa ravitsemusasioissa. Pienillä päivittäisillä arjen valinnoilla on suurempi merkitys kuin sillä mitä esimerkiksi juhlissa tai lyhyellä lomalla tulee syötyä. Tammikuussa meistä useimmat tekevät lupauksia uudelle vuodelle. Voisiko tänä vuonna ehdottomuuden ja lakkojen sijaan harrastaa vaihtokauppaa?

Terveyttä edistävä vaihtokauppa voisi olla, että ostaa vain täysjyväisiä viljavalmisteita. Leipäpaketin kyljestä voisi tarkkailla kuitumäärää, että se ylittäisi aina kuusi grammaa. Maistuisiko lähes päivittäinen latte sittenkin rasvattomalla maidolla täysmaidon sijaan. Vuositasolla rasvan määrä vähentyisi lähes kolme kiloa eli kuuden voipaketin verran.

Uusi vuosi on hyvää aikaa uudistaa myös rutiineja. Meillä on kymmeniä rutiineja, joita teemme päivästä toiseen autopilotilla. Millaisia hankintoja teemme kaupassa? Kuinka keitämme aamukahvit tai kuljemme arjen työmatkat. Muutoksen ei välttämättä tarvitse olla syömiseen liittyvää, jotta voisimme paremmin. Tunti lisää unta tai pari tuhatta askelta päivässä lisää työmatkoissa ovat useimmille loistavia arjen terveystekoja.

Muutama vuosi sitten vastaanotollani pohdimme asiakkaani kanssa työmatkaan käytettyä aikaa. Valitettavasti monilla pääkaupunkiseudulla asuvilla se venyy lähemmäs tuntiin per sivu. Asiakkaani matkusti junalla Helsingin päärautatieasemalle, jatkoi metrolla Ruoholahteen ja hurautti viimeisen pätkän (yhden pysäkin välin) ratikalla. Loppuun tuli sitten pakollinen viiden minuutin kävelymatka Salmisaareen. Aika tämä vei reilun tunnin vaihtoineen. Kahdeksan tunnin työpäivä matkoineen venyy siis yli kymmeneen tuntiin eikä aikaa liikunnalle tuntunut löytyvän.

Kurtistin hieman kulmiani kuullessani tästä päivittäisestä vaihtorumbasta. Kun aikaa on rajallisesti, se kannattaa yrittää optimoida. Salmisaaresta on 2,5 kilometriä rautatieasemalle, ja sen kävelee noin puolessa tunnissa, lähes samassa ajassa kuin odottelee ja vaihtaa kulkuvälineitä. Samalla saa päivän liikunta-annoksen, joka tasoittaa verensokeria ja kohentaa terveyttä. Jos matkan kävelee päivittäin molempiin suuntiin, vaikuttaa se hieman painoonkin. Kotona ei tarvitse itseään enää motivoida lenkille, kun se on jo tehty! Ehdotukseni meni asiakkaalleni läpi. Uskalla sinäkin haastaa arjen rutiinisi ja mieti, voisiko jotain tehdä toisin! Vaihtokauppaa lakkoilun sijaan vuodelle 2018!

Keskustelu

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.