kolumnit

Syötkö stressiin? Lue Hanna Partasen kolumnista, mikä keino voi auttaa

Stressin vaikutus syömisen hallintaan on aika huima. Stressaantuneena mieli alkaa haluta palkintoa. Lisäksi stressin myötä greliinihormonin määrä elimistössä nousee, mikä pistää meidät napsimaan. Greliinille eivät kelpaa naposteluporkkanat, vaan se haluaa jotain mättöä. Hiilareita tai rasvaa, mieluiten yhtä aikaa molempia. Ja suuhun rauhoittavan pehmeää pureskeltavaa.

Tunnistatko tämän olon?

Lue myös: Haluatko eroon stressistä? Näitä ruokia sinun kannattaa ostaa kaupasta

Olen vuosien mittaan alkanut pohtia sitä, kumpi on ensin, muna vai kana. Mikäli syömisen hallinta illan pimetessä lipsuu, vastauksena ei ole vaihtaa keksejä porkkanoihin, vaan pitäisi löytää syy tälle mieliteolle.

Mikä stressaa, ja miten voit vaikuttaa stressitasoosi? Toki perusteet on hyvä laittaa ensin kuntoon. Pitää nukkua riittävästi, rajoittaa työpäivän pituutta ja löytää itselle mielenkiintoinen harrastus. Liikunta ja ulkoilukin tekevät hyvää, kunhan niistä ei ota stressiä.

Eri tutkimusartikkelien kahlaamisen jälkeen en enää pidä puiden halaamista hörhöilynä.

Lääketieteellisessä julkaisussa Duodecimissa oli artikkeli luonnon vaikutuksesta stressiin. Lyhytkin vierailu metsässä palauttaa ja auttaa selviytymään stressistä.

Kansainvälisissä tutkimuksissa on havaittu, että myös puistot parantavat mielialaa ja suoriutumista erilaisista tehtävistä, elvyttävät stressistä ja parantavat tarkkaavuutta. Suomalaistutkimuksessa kuitenkin todettiin, että metsässä rentoutuu hieman puistoa nopeammin. Myönteisiä vaikutuksia tuli jo 15 minuutissa.

Myös sisutuksessa käytetystä puusta on jonkin verran tutkimusnäyttöä. Puun on todettu alentavan stressiä, ja puusta haihtuvilla yhdisteillä on mahdollisesti oma roolinsa puun elvyttävässä vaikutuksessa. Erityisesti havupuista on mitattu haihtuvia yhdisteitä. Etenkin männystä haihtuvien alfa- ja beta-pineenien myönteisiä vaikutuksia stressiin ja immuunipuolustukseen on tutkittu.

Lue myös: Japanilainen shinrin yoku eli metsäkylvyt hurmaavat – ”Tämä ihmelääke on ilmainen!”

Viime vuonna julkaistiin Helsingin yliopiston tutkimus, jossa koehenkilöt koskettelivat sokkona puupintoja. Rauhoittavimmiksi koettiin vähiten käsitellyt pinnat. Eri tutkimusartikkelien kahlaamisen jälkeen en enää pidä puiden halaamista hörhöilynä.

Tulevaisuudessa aion käyttää sisustuksessa rahaa hieman enemmän laadukkaisiin puumateriaaleihin. Lisäksi pyrin muuttamaan kävelyreittejäni niin, että ne kulkevat mahdollisimman usein puiston kautta. Pienillä valinnoilla on merkitystä terveyteen. Ja myös syömisen hallintaan.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Syötkö stressiin? Lue Hanna Partasen kolumnista, mikä keino voi auttaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X