Savonlinnan oopperajuhlat saavat Ville Matvejeffista, 32, historiansa nuorimman johtajan: ”Tulemme näkemään tähtikaartissa ikätovereitani”

Savonlinnan oopperajuhlien uusi taiteellinen johtaja Ville Matvejeff, 32, aloittaa pestissään syyskuussa. Nuorentuvatko oopperajuhlat uuden johtajan myötä? Varmasti, Matvejeff lupaa Kotilieden haastattelussa.

 

Syyskuussa 2019 pestissään aloittava Ville Matvejeff, 32, on Savonlinnan oopperajuhlien nuorin taiteellinen johtaja kautta historian. Samalla Savonlinnan oopperajuhlilla tapahtuu sukupolvenvaihdos, kun Matvejeff  tuo tekijöiksi ikäisiään laulajia ja ohjaajia.

Lue myös: Huippusopraano Karita Mattila: ”Minua ajaa itsekritiikki”

Kapellimestari Matvejeff aikoo itse myös johtaa oopperoita Olavinlinnassa. Hänen käsialansa näkyy ensi kertaa kesän 2020 ohjelmistossa.

Kotiliesi tapasi Matvejeffin kuukausi ennen oopperajuhlien alkua.

Miten oopperajuhlat tulevat muuttumaan johdossasi?

”Savonlinnan ohjelmisto koostuu perinteisesti yhdestä uudesta teoksesta per vuosi ja olemassa olevista tuotannoista, jotka ovat menestyneet ja jääneet elämään.

Kesällä 2020 Savonlinnassa nähdään Suomen ensiesityksenä Karol Szymanowskin Kuningas Roger. Se tulee olemaan suuri tapaus, teos, joka nostaa karvat pystyyn heti alkumetreillä. Myös vanhat hittimme Carmen, La Traviata ja Sevillan parturi, joka saa tänä kesänä ensi-iltansa, ovat ohjelmistossa.

Lue myös: Suunnitteletko reissua Savonlinnaan? Kerromme kesäkaupungin parhaat matkavinkit

Kansainvälisten vierailevien teattereiden perinne ja konsertit jatkuvat nekin.

Kaudellani tullaan näkemään taiteilijoissa uusia nimiä ja kasvoja, jotka ovat monet ikätovereitani. Eräs tulevaisuuden tähtinimi on Kuningas Rogerin ohjaaja, 35-vuotias, puolalainen Krystian Lada. Kapellimestarit Eva Ollikainen ja saksalainen Stephan Zilias tulevat debytoimaan Savonlinnaan.

Myös laulajissa tullaan näkemään kiinnostavia debyyttejä: walesilainen tenori Sam Furness, joka lauloi Govent Gardenissa, sveitsiläisranskalainen mezzosopraano Ève-Maud Hubeaux ja Pavel Petrov, joka voitti viime vuonna Placido Domingon Operalia-kilpailun.”

Pitääkö olla klassikoita, jotta suuri yleisö saadaan Savonlinnaan?

Moni tulee Olavinlinnaan ensimmäistä kertaa oopperaan, koska Savonlinna on muutenkin äärimmäisen kiehtova kesäkohde.

Haluamme pitää kiinni siitä, että oopperajuhlille voi tulla matalalla kynnyksellä tutustuen teoksiin, joihin on helppo päästä sisään. Esimerkiksi Carmen on syystä maailman esitetyin ooppera: fantastinen ooppera täynnä nerokasta musiikkia.

Toisena kivijalkana meillä ovat uudet tuotannot ja erikoisuudet kuten esimerkiksi Kuningas Roger tai Händelin barokkiooppera Julius Caesar.

Millainen haaste Savonlinnan johtajuus sinulle on?

Mielenkiintoinen ja inspiroiva. Minussa on ollut aina kaksi puolta: esiintyvä taiteilija, joka on kiinni luovissa virroissa, mutta myös säveltäjä ja taiteellinen suunnittelija, joka miettii isoja dramaturgisia kokonaisuuksia. Taiteellinen johtaminen on käsityömäinen,  lähellä säveltämistä oleva työskentelytapa.

Olen aina rakastanut oopperaa. Se on syy, miksi minusta tuli kapellimestari. Aloitin urani oopperan parissa.

Miksi palat suuresti juuri oopperalle?

Palan ihmisäänelle ja tarinoille, joita äänellä voi kertoa. Olen laulanut lapsesta lähtien kuoroissa ja lauluyhtyeissä. Ooppera on taidemuotona hyvin kokonaisvaltainen. Se on täydellinen hybridi.

Vain mielikuvitus on rajana sille, mitä kaikkea oopperaan voi kuvitella silmien eteen ja korvien kuultavaksi. Ooppera on yhtä aikaa fantastista ja järjetöntä. Kaksisataa ihmistä painaa näytännössä töitä ja on äärimmäisen fokusoitunut parhaan mahdollisen esityksen toteuttamiseen.

Aiotko itse myös johtaa oopperoita Savonlinnassa?

Kyllä jonkin verran. Se on yksi tapa, jolla vastaan taiteellisesta tasosta, vaikka en voikaan olla koko ajan harjoitussalissa ja montussa. Ensi vuonna johdan Kuningas Rogerin ja Julius Caesarin.

Tapahtuuko sinun myötäsi Savonlinnassa sukupolvenvaihdos?

On hyvin mahdollista, että näin tapahtuu ja se voi herättää nuoren polven mielenkiintoa oopperaa kohtaan. Nyt voi olla hetki, että suomalainen ooppera ottaa askelen tulevaisuuteen uusien tekijöiden myötä. Meillä on ollut legendaarisia laulajia Matti Salmisesta Soile Isokoskeen, mutta he ovat pikkuhiljaa jättämässä näyttämön.

Uskon siihen, että oopperan vahvuus on nimenomaan ooppera, eikä mikään oopperan liepeillä oleva. Ei oopperan mielenkiinto kasva viihteellisemmällä näkökulmalla. Ooppera itsessään on viihdyttävää. Tarinat ovat niin kreisejä ja riipaisevia.

Onko Savonlinnaan helppo saada kovia kansainvälisiä nimiä?

Meille halutaan tulla ja samalla kilpailemme parin muun merkittävän festivaalin kanssa samoista taiteilijoista. Ensi vuonnakin meille on tulossa merkittäviä taiteilijoita, jotka ovat lähestyneet meitä itse. Tein viime vuonna alustavia merkintöjä joidenkin taiteilijoiden kanssa jo vuodelle 2022.

Haaveenani olisi saada Karita Mattila näyttämölle.

Haaveenani olisi saada Karita Mattila näyttämölle, koska hän ei ole esiintynyt roolissa Savonlinnan oopperajuhlilla. Ensi kesänä hän tulee kyllä pitämään gaalakonsertin Savonlinnaan.

Mikä esitys on jäänyt mieleesi Savonlinnasta katsomon puolesta?

Aika ja uni -ooppera vuosituhannen taitteesta. Se oli kolmen suomalaisen säveltäjän yhteisteos. Erityisesti jäivät mieleen vaikuttavat kuorokohtaukset jalopussa Jorma Hynninen eeppisenä hahmona. Myös Olavinlinnan maaginen tunnelma teki vaikutuksen. Se vei minut toiseen todellisuuteen.

Savonlinnan oopperajuhlat 4.7.–3.8.2019.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Savonlinnan oopperajuhlat saavat Ville Matvejeffista, 32, historiansa nuorimman johtajan: ”Tulemme näkemään tähtikaartissa ikätovereitani”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X