Ihmiset

Pia Rickman varmistaa, että leffojen intiimikohtaukset näyttävät aidoilta – alusvaatteisiin pujotettavat silikonisuojat tuovat näyttelijöille turvallisuuden tunnetta seksikuvauksiin

Läheisyyskoreografi Pia Rickman rakentaa turvallista ilmapiiriä elokuvan intiimikohtausten kuvauksiin. Kaikesta sovitaan etukäteen ja näyttelijän rajoja kunnioitetaan. Periaatteesta olisi hyötyä monilla muillakin aloilla.

Pia Rickman poimii varustelaatikosta nähtäväksi pienen ihonvärisen pussin. Siihen miesnäyttelijä voi sujauttaa sukuelimensä. Naisnäyttelijän suojaksi Pian laatikosta löytyy vaate, joka on kuin alushousut ilman takaosaa. Se teipataan kiinni ihoon.

Suojat ovat näyttelijöiden intiimialueiden peitteenä silloin, kun kuvataan elokuvan tai tv-sarjan alastonkohtausta, jos näyttelijä niin toivoo. Suojat peittävät strategiset paikat myös ottojen välillä, ettei kenenkään tarvitse esiintyä työryhmän edessä ilman rihman kiertämää.

Lue myös: Näyttelijä Pihla Viitala: ”Agentti kehotti minua tekemään abortin”

Seksikohtauksia varten Pian laatikosta löytyy alusvaatteisiin pujotettavia silikonisuojia, joilla estetään näyttelijöiden suku­elinten suora kosketus.

Tehdään kuten on sovittu

Vuonna 2017 maailmanlaajuinen Me too -liike nosti päivänvaloon elokuva-alan seksuaalisen häirinnän ja vallan väärinkäytön.

Räikeimpiä tapauksia puitiin julkisuuden lisäksi myös oikeudessa. Me too ei kuitenkaan ollut vain sarja skandaaleita, joiden unohduttua asiat palaisivat ennalleen. Se on sysännyt liikkeelle konkreettisen kulttuurin muutoksen.

Yksi tämän muutoksen agenteista on Lontoon liepeillä asuva suomalainen Pia Rickman. Hän on läheisyyskoreografi eli henkilö, joka pitää elokuvan tai tv-sarjan tuotannossa huolen siitä, että intiimikohtaukset näyttävät mahdollisimman aidoilta. Samalla hän huolehtii, että ne toteutetaan tavalla, josta on sovittu näyttelijän kanssa etukäteen ja joka kunnioittaa tämän rajoja. Intiimi­suojat ovat vain yksi keino varmistaa, että näin varmasti tapahtuu.

Elokuvan imu vei mukanaan

Jo ennen läheisyyskoreografin uraansa Pia eli ja hengitti elokuvaa. Parikymppisenä mediaopiskelijana hän rakastui filmialaan saatuaan kesätöitä videotaiteilija Eija-Liisa Ahtilan Rakkaus on aarre -elokuvan kuvauksissa. Pian hommana oli muonittaa kuvausryhmä.

”Pääsin ensimmäistä kertaa katsomaan, miten elokuvaa tehdään. Se oli lumoavaa.”

Sen jälkeen ei ollut paluuta entiseen. Pia käänsi opintojensa suunnan ohjaukseen ja käsikirjoittamiseen. Valmistuttuaan hän on ollut monessa suomalaisessa elokuvassa ja tv-sarjassa erilaisissa tehtävissä. Matkan varrella hän on syventänyt osaamistaan ohjaajan ja näyttelijäntyön opettajan tutkinnoilla Britanniassa.

Pia työskenteli pitkään apulaisohjaajana ja myöhemmin tuotantopäällikkönä. Hän oli mukana esimerkiksi elokuvissa FC Venus, Helmiä ja Sikoja sekä Missä kuljimme kerran. Aku Louhimiehen kanssa hän työskenteli useassa elokuvassa ja tv-sarjassa. Yksi niistä oli Paha maa -elokuva, jonka kuvausten yksi näyttelijä on myöhemmin kertonut olleen traumatisoiva kokemus.

Läheisyyskoreografi Pia Rickman 
Alaston- ja seksikohtauksia ei ole nähty samalla tavalla erityistä huomiota ­vaativina kohtauk­sina kuin väkivaltakohtaukset. ”Ne suunnitellaan tarkkaan, mutta intiimikohtauksia on aiemmin voitu tehdä improvisoimalla”, läheisyyskoreografi Pia Rickman sanoo. © Ossi Piispanen

Ajattelemattomuutta, ei pahuutta

Pia Rickman on elokuvauransa alusta lähtien ollut hyvin kiinnostunut ohjaajan ja näyttelijöiden välisestä dynamiikasta.

Usein hän kiinnitti huomiota siihen, että näiden välinen kommunikaatio ei toiminut kunnolla. Me too -liike puki sanoiksi sen, mitä Pia oli jo vuosia havainnoinut itsekin.

Elokuva-ala on hyvin hierarkkinen, ja valta on jakautunut epätasaisesti. Alan ihmiset tekevät työtään intohimosta ja rakastavat mitä tekevät, joten rajat hämärtyvät helposti. Näyttelijät ovat haavoittuvassa asemassa, koska pelko työtilaisuuksien menettämisestä on suuri.

”Usein läheisyyskohtauksien ongelmissa on kyse tietämättömyydestä ja ajattelemattomuudesta, ei niinkään siitä, että joku haluaisi toiselle pahaa”, Pia sanoo.

Seksuaalisuudesta voi olla hankala puhua avoimesti, ja kun kameratyöhön on perinteisesti kuulunut vain vähän harjoitusta, kuvauspaikalle on saatettu tulla keskustelematta etukäteen, periaatteella katsotaan ja kokeillaan .

”Tavassa ylitetään helposti yksityisen kehon rajat.”

Pian mielestä ihminen yltää parhaimpaansa, kun häntä arvostetaan ja hänen annetaan vaikuttaa asioihinsa.

”Jos tilanne tehdään turvalliseksi, näyttelijän energia ei mene varomiseen. Silloin luovuus pääsee käyttöön.”

Saunakansa alasti

Läheisyyskoreografien ammattikunta syntyi, jotta intiimikohtauksiin liittyvät ongelmat saataisiin ratkaistua.

Pia Rickman on tehnyt tätä työtä vuodesta 2019 lähtien.

Suomessa hän on alan pioneeri, Euroopassa ja Britanniassa yksi ensimmäisistä. Ensimmäinen suomalainen elokuva, jossa hänen apuaan käytettiin, oli Zaida Bergrothin Tove.

Maailmalla läheisyyskoreografien ammattikunta on vakiinnuttanut nopeasti asemansa etenkin suoratoistopalveluissa. HBO päätti jo vuonna 2018 käyttää kaikkien tuotantojensa intiimikohtauksissa läheisyyskoreografia. Netflix, Apple ja Sky seurasivat perässä. Britannian yleisradioyhtiö BBC ja monet sikäläiset televisiokanavat ovat samassa kelkassa.

Suomessa läheisyyskoreografeja on toistaiseksi vähän.

”Perinteisesti ajatellaan, että alastomuus on meille suomalaisille luontevaa, koska olemme saunakansaa. Olen eri mieltä. Ei saunaan tottuminen tarkoita sitä, että olisi yksinkertaista olla alasti työtilanteissa.”

Kaikesta sovitaan

Mitä Pian työ tarkkaan ottaen pitää sisällään? Otetaan esimerkiksi Alli Haapasalon elokuva Tytöt tytöt tytöt, joka on intiimi rakkaustarina ja jonka näyttelijät ovat ­nuoria.

”Ohjaaja ja tuottaja pitivät tärkeänä, että olin kokonaisvaltaisesti mukana.”

Pian työ tapahtui, kuten yleensäkin, 80-prosenttisesti ennen kuvauksia. Kaikki intiimikohtaukset käydään tarkasti läpi sekä ohjaajan että näyttelijöiden kanssa ja niitä harjoitellaan etukäteen.

Pia auttoi kutakin näyttelijää määrittelemään omat rajansa. Intiimikohtauksiin rakennettiin yhteistyössä koreografia niiden pohjalta: mitä kamerassa sai milloinkin näkyä.

”Kun näyttelijä haluaa, että jotain ei näytetä, se kirjataan sopimukseen ja siitä pidetään kiinni.”

Pia piti myös huolen siitä, että intiimikuvaukset olivat suljettuja muilta kuin asianosaisilta ja että kuvattu materiaali siirrettiin ja jälkikäsiteltiin niin, että se ei lähde leviämään.

Lue myös Anna.fi: Näyttelijä Jessica Grabowsky on yksi Suomen Me too -pioneereista: ”Asiat ovat menneet parempaan suuntaan”

Pian puheessa vilahtaa usein sana suostumus. Sama ­sana näkyy sekä Pian että näyttelijä Saara Kotkaniemen laatimissa ohjeistuksissa intiimikohtausten tekemiseen.

”Suostumuksen idea on se, että ihmisellä täytyy olla tarpeeksi tietoa siitä, mihin suostuu, kenen kanssa ja miten. Suostumuksen voi vetää pois, jos ei tunnu hyvältä.”

Menneisyyden opit 

Läheisyyskoreografian ajatuksella on myös yhteiskunnallinen ulottuvuus. Suostumuksen periaatteesta olisi apua monella muullakin alalla, jolla ollaan tekemisissä kosketuksen kanssa.

Pia keksii heti monta tällaista ammattia: kätilöt, ensihoitajat, poliisit, hierojat, gynekologit, hammaslääkärit ja vanhusten hoitajat.

”Kun menin kauan sitten ensimmäistä kertaa hierottavaksi, kokemus oli hieno. Hieroja kertoi aina, mitä aikoo seuraavaksi tehdä. Kun hän vaihtoi paikkaa kehoni puolelta toiselle, hän piti kättään selälläni koko ajan niin, ­että tiesin missä hän menee.”

Pian mielestä on hyvä, että hänen kummityttönsä päivä­kodissa lapsille opetetaan, että hän saa itse päättää asioista oman kehonsa suhteen ja että kukaan ei saa koskea hänen intiimialueilleen ilman lupaa. Ne konkretisoidaan lapselle uimapukualueeksi ja lopulta harjoitellaan, miten sanotaan ei, jos joku koskee ilman lupaa.

”Jos rajojamme rikotaan lapsina tai nuorina, meistä voi kasvaa aikuisia, jotka eivät osaa pitää rajojaan ja antavat tallata itseään. Heistä saattaa kasvaa aikuisia, jotka eivät osaa kunnioittaa omien lastensa rajoja. Tämä sykli rikotaan opettelemalla uusia tapoja.”

Menneisyydestä on hyvä oppia se, mitä ei haluta enää toistaa – ja muuttaa se.

Pia Rickman
Läheisyyskoreografian ajatus liittyy siihen, että jokaisella on omat yksilölliset rajansa. Pia Rickmanon ollut perustamassa läheisyyskoreografien eurooppalaista kiltaa ja pohjoismaista kollektiivia. © Ossi Piispanen

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 19/2022.

Kommentoi

Kommentoi juttua: Pia Rickman varmistaa, että leffojen intiimikohtaukset näyttävät aidoilta – alusvaatteisiin pujotettavat silikonisuojat tuovat näyttelijöille turvallisuuden tunnetta seksikuvauksiin

Sinun täytyy kommentoidaksesi.