Mittaa oma unentarpeesi

UniSuomalainen aikuinen nukkuu keskimäärin  7 tuntia ja 50 minuuttia vuorokaudessa. Unentarve vaihtelee: useimmat aikuiset nukkuvat keskimäärin 6-8 tuntia, mutta joillekin riittää jopa 4-5 tuntia. Erot johtuvat geneettisistä tekijöistä. Koululainen ja teini-ikäinen tarvitsevat ainakin kymmenisen tuntia yössä. Suomalaiset lapset nukkuvat yleensä liian vähän. (Lähde: Partinen, Huovinen: Unikoulu aikuisille, WSOY 2011.) 

Mietitkö, saatko sinä riittävästi unta? Mittaa alla olevien vinkkien avulla luonnollinen unentarpeesi.

•Valitse rauhallinen elämäntilanne, kuten pidempi loma, jolloin voit nukkua vapaasti.
•Jätä vireystilaan vaikuttavat aineet mahdollisuuksien mukaan pois: kahvi, kolajuomat, tupakkatuotteet, alkoholi ja unilääkkeet.
•Mene illalla nukkumaan, kun nukuttaa ja herää aamulla ilman herätyskelloa.
•Tee näin niin kauan, että nukut kolmena yönä peräkkäin yhtä kauan.

-> Oma, luonnollinen unentarpeesi on löytynyt!

Lähde: Tarja Stenberg: Hyvää yötä – kohti parempaa unta (Edita)

Artikkeli unesta on ilmestynyt Kotiliedessä 24/2011.

Avainsanat

Keskustelu

Unentarve vaihtelee myös vuodenajan mukaan, ainakin minulla – talvella nukuttaa tuntia pidempään. Kumpi siis on todellinen rytmi, kesä- vai talvirytmi?

Olen pätkä nukkuja.Lasten ollessa pieniä,sikein uneni oli klo 21-24 välillä.Tämä johtui siitä että pienet lapseni sairastelivat vakavia tauteja. Se säikyttää aina ja pelko herättää,laittaa nukkumaan aamuyön koiranunta.Lapseni nukkuivat aina vieressä ja pidin kädestä kiinni,että heräisin jos alkoi kohtaus keskellä yöllä.Näitä kohtauksia sattui liian usein ja johtui lastulevymyrkystä uudessa kodissa. Vaikka muutimme toiseen uuteen vuokra-asuntoon sielläkin tuli kohtauksia,ehkä lastulevyissä kiellettyjä myrkkyjä. Lapsilla on unissakävelyä.Pätkänukkuminen jäi korvien väliin niin pahasti,että heräilen vähän väliä. Eläkeläisenäkään en saa nukkuttua monestikkaan täyttä koko yö unta.Unilääkkeitä en syö,en halua. Otan usein tirsat päivällä. Olen aina ollut 10h/nukkuja.

Kommentoi juttua: Mittaa oma unentarpeesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X