Unentarve on yksilöllistä: näin mittaat oman unentarpeesi

Vaikka unentarve on yksilöllistä, monet suomalaiset nukkuvat vähemmän ja huonommin kuin koskaan aiemmin. Nukkuminen kannattaa kuitenkin ottaa vakavasti.

Unentarve on yksilöllistä, ja siksi onkin mahdotonta vetää tarkkoja rajoja sille, kuinka monta tuntia kenenkin tulisi nukkua. Suomalaisten aikuisten keskimääräinen unentarve on noin kahdeksan tuntia, tavallisesti seitsemästä yhdeksään tuntia. Jotkut tarvitsevat unta kuitenkin tätä enemmän tai vähemmän.

Lue myös: Aiheuttaako täysikuu ihan oikeasti unettomuutta? Tähtitieteilijä kertoo, miksi täysikuu valvottaa

Monesti unentarve ja nukutun unen määrä eivät kuitenkaan kohtaa. Finterveys 2017 -tutkimuksen mukaan noin neljännes suomalaisista aikuisista kokee nukkuvansa liian vähän. Keskimäärin aikuiset nukkuvat nyt 7 tuntia 21 minuuttia yössä – vähemmän ja huonommin kuin koskaan aiemmin.

Unentarve muuttuu iän mukana

Unentarve vaihtelee iän mukaan. Vastasyntynyt nukkuu suurimman osan vuorokaudesta ja valtaosa unesta on REM-unta. Kahdeksanvuotias koululainen tarvitsee unta yhdeksästä yhteentoista tuntiin ja käy nukkumaan kello 20–21:n aikaan. Teini-iässä nukahtamisaika siirtyy biologisista syistä johtuen jopa kolme tuntia myöhemmäksi.

Aikuisilla unen määrä vaihtelee tyypillisesti noin kuuden ja yhdeksän tunnin välillä.

Lue myös Seura.fi: Uni ei tule – Mikä on tehokkain apu unettomuuteen: magnesium, melatoniini vai unilääke? Näin erikoislääkäri vastaa 12 kysymykseen paremmasta unesta

Unentarvetta voi mitata kotioloissa

Mietitkö, millainen oma unentarpeesi on? Saatko sinä riittävästi unta? Mittaa alla olevien vinkkien avulla luonnollinen unentarpeesi.

  • Valitse rauhallinen elämäntilanne, kuten pidempi loma, jolloin voit nukkua vapaasti.
  • Jätä vireystilaan vaikuttavat aineet mahdollisuuksien mukaan pois: kahvi, kolajuomat, tupakkatuotteet, alkoholi ja unilääkkeet.
  • Mene illalla nukkumaan, kun nukuttaa ja herää aamulla ilman herätyskelloa.
  • Tee näin niin kauan, että nukut kolmena yönä peräkkäin yhtä kauan. Oma, luonnollinen unentarpeesi on löytynyt!

Lähteet: Tarja Stenberg: Hyvää yötä – kohti parempaa unta (Edita). Partinen, Huovinen: Unikoulu aikuisille, (WSOY 2011). Partinen, Huutoniemi: Nuku hyvin (Docendo, 2021)

Avainsanat

Keskustelu

Unentarve vaihtelee myös vuodenajan mukaan, ainakin minulla – talvella nukuttaa tuntia pidempään. Kumpi siis on todellinen rytmi, kesä- vai talvirytmi?

Olen pätkä nukkuja.Lasten ollessa pieniä,sikein uneni oli klo 21-24 välillä.Tämä johtui siitä että pienet lapseni sairastelivat vakavia tauteja. Se säikyttää aina ja pelko herättää,laittaa nukkumaan aamuyön koiranunta.Lapseni nukkuivat aina vieressä ja pidin kädestä kiinni,että heräisin jos alkoi kohtaus keskellä yöllä.Näitä kohtauksia sattui liian usein ja johtui lastulevymyrkystä uudessa kodissa. Vaikka muutimme toiseen uuteen vuokra-asuntoon sielläkin tuli kohtauksia,ehkä lastulevyissä kiellettyjä myrkkyjä. Lapsilla on unissakävelyä.Pätkänukkuminen jäi korvien väliin niin pahasti,että heräilen vähän väliä. Eläkeläisenäkään en saa nukkuttua monestikkaan täyttä koko yö unta.Unilääkkeitä en syö,en halua. Otan usein tirsat päivällä. Olen aina ollut 10h/nukkuja.

Kommentoi juttua: Unentarve on yksilöllistä: näin mittaat oman unentarpeesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X