Kuinka korkea suojakerroin aurinkorasvassa pitäisi olla? Näin tunnistat ihotyyppisi ja vältät ikävät seuraukset

Iho muistaa UV-säteilyn ikuisesti, joten ei ole yhdentekevää, millaisen aurinkovoiteen valitset. Farmaseutti neuvoo, miten valitaan tarpeeksi tehokas aurinkorasva.

Aurinkovoidehyllyllä meinaa iskeä ahdistus: Mitä tarkoittavat merkinnät SPF 30 ja SPF 50? Mistä tietää, millainen aurinkovoide pitää valita, jotta se antaa riittävän suojan iholle? Farmaseutti Hertta Hurme kertoo, miten sopiva aurinkovoiteen suojakerroin valitaan.

Lue myös: Nämä 4 asiaa haluat tietää aurinkorasvasta: säilyy kauemmin kuin luulet!

Mikä ihmeen suojakerroin?

Suojakerroin eli SPF (Sun Protective Factor) kertoo, kuinka hyvin aurinkovoide suojaa ihoa auringon UVB-säteilyltä. Suojakerroin ilmaisee, miten pitkään iho kestää auringossa palamatta verrattuna aikaan, jonka iho kestäisi ilman aurinkovoidetta.

Aurinkovoidepurkin UVA-merkintä kertoo, että voiteen UVA-säteilysuoja on 1/3 UVB-suojasta.

UV-säteilystä pääsee maan pinnalle asti vain UVA- ja UVB-säteily. Säteily ruskettaa, kuivattaa ja vanhentaa ihoa. Se myös lisää riskiä sairastua erilaisiin ihosyöpiin.

Iho muistaa ikuisesti ultraviolettisäteilyn, jolle se on altistunut. UV-säteilyn vaikutukset kertyvät ihon muistiin. Siksi auringossa oleskelemista kannattaa välttää aina mahdollisuuksien mukaan ja iho pitää muistaa suojata tarpeeksi hyvin voiteella.

Mitä suojakertoimet tarkoittavat?

  • SPF 6–10 = matala suoja
  • SPF 15–25 = keskitason suoja
  • SPF 30–50 = korkea suoja
  • SPF 50+ = erittäin korkea suoja

Kun valitset suojakerrointa, pidät nämä asiat mielessä!

Sopivan suojakertoimen valintaan vaikuttaa kaksi asiaa: jokaisen henkilökohtainen ihon auringonsietokyky ja UV-säteilyn voimakkuus.

Aurinkoihotyypit eli se, kuinka hyvin iho sietää aurinkoa, jaotellaan näin:

  • 1 = Hyvin vaaleaihoinen, punatukkainen ja pisamainen. Palaa auringossa hyvin nopeasti. Ei rusketu lainkaan.
  • 2 = Vaaleaihoinen ja vaaleatukkainen sekä sini- tai vihreäsilmäinen. Palaa usein ja ruskettuu hieman.
  • 3 = Tyypillisesti ruskeatukkainen ja harmaa- tai ruskeasilmäinen. Kestää aurinkoa suhteellisen hyvin. Palaa joskus ja ruskettuu hyvin.
  • 4 = Vaaleanruskea/oliivinvärinen iho, ruskeat silmät ja tummanruskea tai musta tukka. Palaa harvoin ja ruskettuu hyvin.
  • 5 & 6 = Luonnostaan tummaihoinen ja -tukkainen. Sietää hyvin aurinkoa. Näillä ihotyypeillä ihosyöpä on harvinainen.

Lähde: Säteilyturvakeskus

Suurin osa suomalaisista kuuluu ihotyypiltään kakkos- tai kolmostyyppiin. Monelle siis korkean tai erittäin korkean suojakertoimen aurinkorasvan valitseminen on hyvä idea. Siitäkään ei ole haittaa, jos valitsee ihotyypilleen suositeltua korkeamman suojakertoimen.

UV-säteilyn voimakkuus riippuu muun muassa sijainnista. UV-indeksi on mittari, joka kertoo, kuinka voimakasta säteily on.

Kun UV-indeksi on 3, on tarpeen käyttää aurinkovoidetta. Suomessa UV-indeksi on toukokuusta elokuuhun 3–7. Mitä korkeampi UV-indeksi on, sitä korkeamman suojakertoimen aurinkovoidetta kannattaa käyttää. UV-säteily on voimakkainta keskipäivällä klo 10–14.

Esimerkiksi iPhonen Sää-sovellus kertoo, mikä on UV-indeksi omalla paikkakunnalla juuri nyt. UV-indeksiennusteen voi tarkistaa Ilmatieteen laitoksen sivuilta.

Kannattaa muistaa, että aurinkovoide ei anna täydellistä suojaa. Siksi ihoa kannattaa suojata myös pitkähihaisilla- ja lahkeisilla vaatteilla sekä pysyttelemällä varjossa.

Suojaako ruskettunut iho UV-säteilyltä?

Rusketus on ihon puolustusmekanismi, jolla iho pyrkii vähentämään UV-säteiden tunkeutumisen ihon syvempiin kerroksiin.

Iho ei pysty suojautumaan pelkän rusketuksen avulla kovinkaan tehokkaasti UV-säteilyltä. Enimmillään rusketus voi vastata aurinkovoiteen suojakerrointa 4. Rusketus siis suojaa ihoa vain heikosti. Ruskettunutkin iho pitää siksi aina suojata aurinkovoiteella.

Myöskään palaminen ei suojaa tai karaise ihoa kestämään UV-säteilyä paremmin. Itse asiassa palanut iho tekee ihosta entistä alttiimman ultraviolettisäteilyn haitalliselle vaikutukselle.

Kannattaa muistaa, että korkean suojakertoimen aurinkovoiteet eivät estä rusketusta. Kun käyttää aurinkovoidetta, rusketus tulee iholle hitaammin ja turvallisemmin.

Lue myös: Paloitko auringossa? Nämä keinot tuovat helpotusta

Mikä suojakerroin valitaan lapselle?

Erityisesti lasten ihon suojaaminen on tärkeää. Lapselle kannattaakin valita aurinkovoide, jossa on mahdollisimman korkea suojakerroin.

Vauvat ja pikkulapset tulee suojata ensisijaisesti vaatteilla, hatulla ja aurinkolaseilla, pysyttelemällä varjossa ja välttämällä auringonpaistetta.

Suojautuminen on tärkeää, koska tiedetään, että auringossa palaminen on merkittävä riskitekijä sille, että melanooma kehittyy myöhemmällä iällä. Koska lapsen ihon pinta-ala suhteessa painoon on suurempi kuin aikuisella, lapset altistuvat auringolle suhteessa enemmän.

Lue myös Kaksplus.fi: Suojaa lapsen herkät silmät – näin onnistut aurinkolasien valinnassa

Äiti levittää aurinkovoidetta lapselleen. 

Lasten iho suojataan korkean suojakertoimen aurinkovoiteella. Kuva: iStock

Mikä suojakerroin kannattaa valita, jos käyttää auringolle herkistäviä lääkkeitä?

Jotkin lääkeaineet herkistävät auringolle. Silloin iho reagoi ikävästi altistuessaan UV-säteilylle. Iho voi esimerkiksi palaa helpommin. Iholle voi myös tulla valolääkeihottumaa tai maksaläiskiä.

Jos syö auringolle herkistäviä lääkkeitä, kannattaa valita erittäin korkea suojakerroin eli 50+ ja suojata iho vaatteilla. Jos se on mahdollista, kannattaa välttää aurinkoa kokonaan.

Lue myös Anna.fi: Hikoiletko aurinkorasvan pois kasvoilta minuuteissa? Näin saat aurinkosuojan kestämään helteessä mahdollisimman pitkään

Kuinka paljon aurinkovoidetta pitää laittaa?

Aurinkovoidetta pitäisi levittää iholle aina ennen aurinkoon menoa ja lisätä säännöllisesti 1–2 tunnin välein. Rasvaa pitää lisätä myös uimisen, hikoilun, pyyhkimisen tai suihkussa käymisen jälkeen.

  • Kasvoille aurinkovoidetta levitetään 1 teelusikallinen (5–6 ml) / levityskerta.
  • Aikuisen koko keholle levitetään 2 ruokalusikallista (30 ml) / levityskerta.
  • Lapselle koko keholle levitetään 1 ruokalusikallinen (15 ml) / levityskerta.

Vaikka iho tuntuu tahmealta, voidetta kannattaa levittää runsaasti ja suositusten mukaan. Jos aurinkovoidetta laittaa liian vähän, suojateho heikkenee.

Suojateho pienenee jopa puoleen, jos voidetta laittaa vain puolet suositellusta määrästä.

Lähteet: Yliopiston Apteekin farmaseutti ja kosmetologi Hertta Hurmeen haastattelu, Ilmatieteenlaitos, Teknokemian yhdistys

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kuinka korkea suojakerroin aurinkorasvassa pitäisi olla? Näin tunnistat ihotyyppisi ja vältät ikävät seuraukset

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X