Huh! Tällaisia mainoksia ei enää painettaisi lehteen, mutta 1950-luvulla ne olivat arkipäivää – "Vapautukaa rumentavista ihokarvoista jo tänään"
Kotiliesi täyttää 100 vuotta, joten kurkistimme, mistä lehdessä menneinä vuosikymmeninä kuhistiin. 1950-luvulla naisella piti mainosten mukaan olla kapea uuma ja hoidettu iho.
Sotavuosista selvinnyt nainen siivosi, säilöi ja kasvatti lapsia. Kaupungissa hän saattoi käydä töissä, mutta huolehti asuinpaikastaan riippumatta kodista.
Keittiöön nainen sai uusia laitteita, kuten sähköhellan ja jääkaapin. Elämä oli työntäyteistä. 1950-luvun naisella ei ollut aikaa pysähtyä peilaamaan itseään.
Haaveiden ja mainosten nainen oli toista maata. Hän huolehti ihostaan kuin Hollywoodin filmitähti. Hän oli kaunis ja hoikka.
Mainokset julistavat oman aikansa arvomaailmaa
Kokenut mainosammattilainen, Bob the Robotin luova johtava Anu Igoni näkee 1950-luvun mainoksissa paljon samaa kuin nykyajassa, vaikka kieli on toisenlaista.
”Argumentit ovat samoja. 1950-luvun tekstit ovat hyvin suorasukaisia, ja asiat väännetään rautalangasta. Nykypäivän mainonnassa pelataan paljon hienovaraisemmilla mielikuvilla.”
Kosmetiikkamainonta ei ole silti juuri muuttunut näistä vuosista, mutta jos nykynainen on L’Oréalin mainoslauseen mukaisesti worth it eli sen arvoinen ja laittautuu itseään varten, 1950-luvun nainen oli miehen katseen ja palvonnan kohde.
”Harvoin mainonta luo itse trendejä. Se kuvastaa aikansa arvomaailmaa. Niin nämäkin tekevät”, Igoni sanoo.
Kommentoi juttua: Huh! Tällaisia mainoksia ei enää painettaisi lehteen, mutta 1950-luvulla ne olivat arkipäivää – "Vapautukaa rumentavista ihokarvoista jo tänään"
Kommentoi
Kommentoi juttua: Huh! Tällaisia mainoksia ei enää painettaisi lehteen, mutta 1950-luvulla ne olivat arkipäivää – "Vapautukaa rumentavista ihokarvoista jo tänään"