Nostalgia

Huh! Tällaisia mainoksia ei enää painettaisi lehteen, mutta 1950-luvulla ne olivat arkipäivää – "Vapautukaa rumentavista ihokarvoista jo tänään"

Kotiliesi täyttää 100 vuotta, joten kurkistimme, mistä lehdessä menneinä vuosikymmeninä kuhistiin. 1950-luvulla naisella piti mainosten mukaan olla kapea uuma ja hoidettu iho.

Sotavuosista selvinnyt nainen siivosi, säilöi ja kasvatti lapsia. Kaupungissa hän saattoi käydä töissä, mutta huolehti asuinpaikastaan riippumatta kodista.

Keittiöön nainen sai uusia laitteita, kuten sähköhellan ja jääkaapin. Elämä oli työntäyteistä. 1950-luvun naisella ei ollut aikaa pysähtyä peilaamaan itseään.

Haaveiden ja mainosten nainen oli toista maata. Hän huolehti ihostaan kuin Hollywoodin filmitähti. Hän oli kaunis ja hoikka.

Mainokset julistavat oman aikansa arvomaailmaa

Kokenut mainosammattilainen, Bob the Robotin luova johtava Anu Igoni näkee 1950-luvun mainoksissa paljon samaa kuin nykyajassa, vaikka kieli on toisenlaista.

”Argumentit ovat samoja. 1950-luvun tekstit ovat hyvin suorasukaisia, ja asiat väännetään rautalangasta. Nykypäivän mainonnassa pelataan paljon hienovaraisemmilla mielikuvilla.”

Kosmetiikkamainonta ei ole silti juuri muuttunut näistä vuosista, mutta jos nykynainen on L’Oréalin mainoslauseen mukaisesti worth it eli sen arvoinen ja laittautuu itseään varten, 1950-luvun nainen oli miehen katseen ja palvonnan kohde.

”Harvoin mainonta luo itse trendejä. Se kuvastaa aikansa arvomaailmaa. Niin nämäkin tekevät”, Igoni sanoo.

Lue myös: Taskurahagallup paljastaa: Viikkoraha juoksi teineille jo 1950-luvulla ilman velvoitteita.

1950-luvun puuterimainos
1950-luvun nainen puuteroi kasvonsa kuin amerikkalainen filmitähti, mutta ei ”maalannut” itseään räikeästi. Ihanteiden mukaisen naisen tuli tehdä lujasti työtä näyttääkseen luonnollisen kauniilta.
1950-luvun terveyssidemainos
Teollisesti valmistetut terveyssiteet ovat melko uusi keksintö, sillä 1950-luvulle asti stoptyykit, imuliinat, linnunkiikut ja kallen kaulukset tehtiin itse. Kauppoihin ilmestyessään terveyssiteet olivat aluksi hintavia.
1950-luvun vetoketjumainos
1950-luvulla vaatteet tehtiin itse tai teetätettiin ompelijalla. Vaatteita kierrätettiin, paikkailtiin ja muodistettiin ahkerasti. Kotiliesi antoi tyylivinkkejä ja valmistusohjeita.
1950-luvun lääkemainos
Pervitiini tuli tutuksi suomalaisten sotilaiden käyttämänä piristeenä. Metamfetamiinia sisältäneellä höökipulverilla oli aluksi hurja maine, vaikka sitä sittemmin myytiin apteekissa ihan tavallisena särkylääkkeenä, joka sisälsi vain asperiinia ja kofeiinia.
1950-luvun shampoomainos
Jos hiuksia ­nykyisin pestään jo ­päivittäin, vielä 1950-luvulla riitti kerta viikkoon. Hiukset pestiin saunassa tai kaupungeissa kampaamossa. Lapsia syntyi paljon, joten heitä alkoi näkyä myös mainoksissa.
1950-luvun pankkimainos
Nainen ei ollut pelkästään äiti, kotitalouskone tai katseen kohde. 1950-luvulla ­moderni mainos esitti miehen hiukan hölmönä, mutta naisen viisaana taloudenpitäjänä, joka tekee tärkeitä koko perheen toimeentuloon vaikuttavia päätöksiä.
1950-luvun permanenttimainos
Saksalainen Karl Nesser kehitti permanentin 1900-luvun alussa. 1950-luvulla sellaisen saattoi tehdä itselleen jo kotonakin. Kampaamossa permanentin tekemiseen kului tunteja, ja se tuli kalliiksi.
1950-luvun kosmetiikkamainos
Teitittely oli 1950-luvun mainosten yleisin tehokeino. ”Teille” tehdään selväksi, että on tärkeää olla kaunis ”hänen” eli miehen silmissä. Hän ei ehkä ilahdu kainalokarvoista.
1950-luvun laihdutusvalmistemainos
Kuulostaako tutulta? ­Onko mikään muuttunut 70 vuodessa? Nopeaan laihtumiseen tähtääviä vippaskonsteja on vuosikymmenien kuluessa nähty lukematon määrä. Poikkeuksetta ne perustuvat ”tieteelliseen” menetelmään ja niillä on englanninkielinen nimi.
1950-luvun ihovoidemainos
Ihovoide, jossa oli voimakas tuoksu. Tokalon-tuoksu onkin jäänyt 1950-luvulla lapsuutensa viettäneiden suurten ikäluokkien muistiin monesti lapsuuden tuoksuna.

Lue myös Anna.fi: Helppo juhlakampaus: Vintage-rullat 50-luvun tyyliin.

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 20/22.

Kommentoi

Kommentoi juttua: Huh! Tällaisia mainoksia ei enää painettaisi lehteen, mutta 1950-luvulla ne olivat arkipäivää – "Vapautukaa rumentavista ihokarvoista jo tänään"

Sinun täytyy kommentoidaksesi.