Tuoksu tuo tunteet pintaan – mitä hajuvettä käytti äiti, entä mitä itse suihkautit teininä?
1950-luvulla naiset haluttiin lieden ääreen ja tuoksut olivat herkän kukkaisia. 1980-luvun uranaiset suosivat seksiä tihkuvaa myskiä.
Tuoksun myötä tunteet tulvahtavat pintaan. Sille on tieteellinen selityksensä. Kemian tohtori Jari Tuomisen mukaan aivot rekisteröivät tuoksut hajukeskuksessa, joka on yhteydessä limbiseen järjestelmään – samaan paikkaan, joka käsittelee tunteita. Tuoksut laukaisevat mielessämme tunteita, vaikka emme itse edes älyäisi sitä.
Minulle Christian Diorin Diorissimo-hajuveden kielon aromi tuo turvallisuuden tunteen. Rakas äitini nimittäin käytti tätä vuonna 1956 esiteltyä tuoksua aina kuolemaansa asti.
Tuoksut myös symboloivat omaa aikakauttaan ja sen ilmapiiriä. Esimerkiksi 1950-luvulla sota haluttiin unohtaa ja naiset palauttaa takaisin lieden ääreen, pois miesten tieltä työmarkkinoilta niin tehtaista kuin konttoreistakin. Tällöin ajan hajuvedet henkivät herkkyydessään kukkaista naisellisuutta.
Tilanne oli toinen 1980-luvulla, jolloin ihannoitiin urallaan kiipivää, piinkovaa naaraspantteria. Hajuvesi sai huokua myskiä, ambraa ja muita seksikkyyttä tihkuvia raaka-aineita.
Myös 2020-luvun suosikkihajuvesillä on kiinnostavia ominaispiirteitä. Meidän aikanamme sukupuolen korostaminen on menettämässä merkityksensä markkinoinnissa. Siksi koko 1900-luvun ajan jyränneet Pour femme- ja Pour Homme -tekstit ovat vähenemässä tuoksupullojen kyljistä.
Haluatko lukea tilaajille tarkoitettuja artikkeleita?
Yhdellä tilauksella saat käyttöösi Kotiliesi digi -palvelun ja ainutlaatuisia sisältöjä neljästä inspiroivasta aikakauslehtibrändistä: Kotiliesi, Deko, Maalla ja Kotiliesi Käsityö. Hintaan sisältyy myös Kotilieden näköislehti.
Jos olet jo tilaaja, kirjaudu sisään tästä .
Tiesithän, että Kotilieden jatkuva tilaus sisältää myös Kotiliesi digi -palvelun lukuoikeuden.