
Tuoksu tuo tunteet pintaan – mitä hajuvettä käytti äiti, entä mitä itse suihkautit teininä?
1950-luvulla naiset haluttiin lieden ääreen ja tuoksut olivat herkän kukkaisia. 1980-luvun uranaiset suosivat seksiä tihkuvaa myskiä.
Tuoksun myötä tunteet tulvahtavat pintaan. Sille on tieteellinen selityksensä. Kemian tohtori Jari Tuomisen mukaan aivot rekisteröivät tuoksut hajukeskuksessa, joka on yhteydessä limbiseen järjestelmään – samaan paikkaan, joka käsittelee tunteita. Tuoksut laukaisevat mielessämme tunteita, vaikka emme itse edes älyäisi sitä.
Minulle Christian Diorin Diorissimo-hajuveden kielon aromi tuo turvallisuuden tunteen. Rakas äitini nimittäin käytti tätä vuonna 1956 esiteltyä tuoksua aina kuolemaansa asti.
Tuoksut myös symboloivat omaa aikakauttaan ja sen ilmapiiriä. Esimerkiksi 1950-luvulla sota haluttiin unohtaa ja naiset palauttaa takaisin lieden ääreen, pois miesten tieltä työmarkkinoilta niin tehtaista kuin konttoreistakin. Tällöin ajan hajuvedet henkivät herkkyydessään kukkaista naisellisuutta.
Tilanne oli toinen 1980-luvulla, jolloin ihannoitiin urallaan kiipivää, piinkovaa naaraspantteria. Hajuvesi sai huokua myskiä, ambraa ja muita seksikkyyttä tihkuvia raaka-aineita.
Myös 2020-luvun suosikkihajuvesillä on kiinnostavia ominaispiirteitä. Meidän aikanamme sukupuolen korostaminen on menettämässä merkityksensä markkinoinnissa. Siksi koko 1900-luvun ajan jyränneet Pour femme- ja Pour Homme -tekstit ovat vähenemässä tuoksupullojen kyljistä.
Onnistunutta tuoksua voivat käyttää molemmat sukupuolet: miehet voivat hyvin tuoksua runollisesti ruusuilta ja naiset juurevasti santelipuulta.
Toinen megatrendi on luonnonmukaisuus, kolmas gourmand-hajuvedet. Niillä tarkoitetaan tuoksuja, joiden rakentamisessa on käytetty herkkukaupan antimia: hedelmiä, makeisia ja vaikka popcornia. Ruokavaliota intohimoisesti ruotivalla aikakaudella emme enää välttämättä uskalla sujauttaa suklaapalaa suuhumme, vaan suihkautamme sen kalorien pelossa ihollemme.
Haluatko lukea tilaajille tarkoitettuja artikkeleita?
Yhdellä tilauksella saat käyttöösi Kotiliesi digi -palvelun ja ainutlaatuisia sisältöjä neljästä inspiroivasta aikakauslehtibrändistä: Kotiliesi, Deko, Maalla ja Kotiliesi Käsityö. Hintaan sisältyy myös Kotilieden näköislehti.
Jos olet jo tilaaja, kirjaudu sisään tästä .
Tiesithän, että Kotilieden jatkuva tilaus sisältää myös Kotiliesi digi -palvelun lukuoikeuden.