Näin perut kaupan, jos ostos kaduttaa

Vanha sanonta ”mieti yön yli ennen kuin ostat” on edelleen hyvä ohje kaupantekoon. Useimmiten kaupan peruminen onnistuu, mutta lakiin perustuva oikeus se ei ole.

Kauppaa ei voi automaattisesti perua, vaikka ostos kaduttaa. Tuotteen ostaminen on sopimus. Jos ostaa kaupasta juhlamekon ja on todennut sen ostaessaan hyväksi, kaupalla ei ole lakiin perustuvaa velvollisuutta suostua kaupan perumiseen, vaikka ostajaa kuinka kaduttaisi seuraavana päivänä.

Lue myös: Ostaisitko? Vanhat mainokset saavat sinut takuulla hymyilemään

Käytännössä kaupan peruminen kuitenkin yleensä onnistuu, sillä liikkeet ovat usein määritelleet tuotteilleen esimerkiksi 10 tai 30 päivän palautusoikeu­den. Tämä on yksi kaupan kilpailu- ja markkinointikeino. Tällöinkin kaupalla on oikeus edellyttää asiakkaalta kuittia ostoksesta.

Myyjä voi ehdottaa asiakkaalle avokauppaa. Tällöin ostajalla on oikeus palauttaa tuote takaisin kauppaan ja saada kauppahinta takaisin, jos hän ei halua pitää tavaraa, vaikka kaupalla ei muuten olisi palautusoikeutta. Avokaupalla voi saada kotisovitukseen vaikkapa kaksi leninkiä, joista toisen lopulta pitää ja toisen palauttaa.

Avokaupan ehdot on syytä merkitä selvästi kuittiin.

Lue myös: Kierrätys- ja kirppisryhmissä tapahtuu: lue uskomattomat tarinat

Nainen ostaa auton

Kirjallinen autokauppa suojaa ostajaa.

Kaupan peruminen: viallisen saa palauttaa

Jos asiakas huomaa ostaneensa viallisen tuotteen, hänellä on oikeus purkaa kauppa ja saada rahat takaisin. Mikäli esimerkiksi kännykkä osoittautuu vialliseksi, myyjä voi kohtuuden rajoissa kuitenkin tarjoutua ensin korjaamaan tuotteen tai antaa uuden ehjän puhelimen tilalle.

Käytetyn auton kaupassa korvaavaa tuotetta ei kännykän tapaan voi antaa tilalle, jos ostos ei olekaan ostajan käsityksen mukainen. Joissakin tilanteissa ratkaisu voi olla hinnanalennus.

Oleellista on, että autokauppa on tehty kirjallisena. Tällöin naapurilta auton ostanutta suojaa kauppalaki, autokaupassa asioinutta kuluttajansuoja.

Verkko-ostajan peruutusoikeus

Etä- ja kotimyynnissä kuluttajalla on 14 päivän peruutusoikeus, joka lasketaan tilatun tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. Palvelua ostaessa peruuttamisaika lasketaan palvelusopimuksen tekemisestä.

Etämyynti kattaa verkkokaupan, posti- ja puhelinmyynnin sekä esimerkiksi TV-shop-ostokset. Peruutuksesta on ilmoitettava myyjälle, ja esimerkiksi verkkokaupasta tilatussa paketissa on yleensä palautuslomake.

Ostajalla on oikeus ennen palautuspäätöstä avata pakkaus ja tutkia tavaraa. Vaatetta voi sovittaa. Useimmiten yritykset maksavat palautuksesta koituvat kulut.

Lue myös: Oletko ekologinen kuluttaja?

Kaikkia ostoksia ei voi perua

Kaupan peruutusoikeus ei koske kaikkia tavaroita ja palveluita.

Peruutusoikeutta ei ole esimerkiksi maatilan ilmavalokuvalla, jos asiakas on nähnyt kuvan etukäteen ja tilannut siitä seinälleen suurennoksen. Sama pätee koruun, johon asiakas on tilannut kaiverruksen.

Jos asiakas avaa sinetöidyn CD- tai DVD-elokuvan tai tietokoneohjelman pakkauksen, peruutusoikeus mitätöityy. Sama pätee sinetöitynä toimitettuihin tavaroihin, joita ei voi terveys- tai hygieniasyistä tarjota uudelleen myytäväksi pakkauksen avaamisen jälkeen. Tällaisia tuotteita ovat muun muassa kosmetiikka ja piilolinssit.

Isoja ostoksia ei kannata tehdä hätäpäissään, sillä kaupan peruuttaminen vie kaikilta vähintään aikaa ja vaivaa. Hyvä tarjous on todennäköisesti voimassa vielä huomennakin ja jos ei ole, uusi tarjous tulee yleensä enemmin tai myöhemmin.

Jos on ostanut kotimyyjältä esimerkiksi taloonsa uuden keittiön tai katon, kaupan voi yleensä perua siihen asti, kunnes valmistus tavaran mittojen mukaan on alkanut. Kauppaa seuraavana päivänä peruutus todennäköisesti onnistuu, mutta ei välttämättä enää viikon päästä.

Lue myös: Onko nuukailu pakko vai valinta?

Tarkkana remontissa

Palveluita ja remontteja ostaessa on tärkeä sopia etukäteen paperilla kaikki yksityiskohdat. Kättä päälle -sopimukset on viisainta unohtaa. Käyttämänsä yrityksen taustaa on usein hyvä selvittää etukäteen esimerkiksi verkosta tai tuttavilta.

Remontista ei yleensä kannata maksaa mitään etukäteen. Turvallisinta on sopia, että laskut maksetaan vasta, kun sovittu työ on tehty ja hyväksytty. Jos työ halutaan maksettaviksi erissä, maksuaikataulu kannattaa sopia takapainotteiseksi, jolloin asiakas joutuu maksamaan vain tehdystä työstä.

Mikäli tilaaja havaitsee vaikkapa kattoremontissa selkeän virheen kesken työn, työntekijän on korjattava virhe. Pattitilanteessa apua voi tuoda ulkopuolinen ammattilainen, joka osaa arvioida, miten työ olisi pitänyt tehdä.

Lähteet: lakimies Ilkka Salminen Kuluttajaliitosta, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, kuluttajaliitto.fi.

Artikkeli on julkaistu Kotilieden numerossa 19/18

Avainsanat

Keskustelu

Kuluttajansuoja on olematon autokaupassa. Ovat niin täystyöllistettyjä että kannattaa harkita käräjäoikeuteen asian vienti, kaupanpurku tavoitteena.
Voi kestää kauan mutta autokauppiaat jotka työkseen huijaa asiakkaita, on pysäytettävä, ainakin miettimään.

Kommentoi juttua: Näin perut kaupan, jos ostos kaduttaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X