Talous

Polkupyörän takavalo pakolliseksi – lain rikkojalle voi tulla sakko 

Uusi laki tuo pyöräilijöille muutoksia – etuvalon lisäksi pyörästä pitää pian löytyä myös takavalo. 

Suomessa laki edellyttää pyöräilijöitä käyttämään pyörässä ajovaloja pimeän tai hämärän aikaan ja huonossa näkyvyydessä. Toistaiseksi pyörästä on pitänyt löytyä valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä etuvalo. Vuonna 2020 tulee polkupyörän takavalo pakolliseksi.

Lue lisää: Kevyen liikenteen väylistä on tullut ikäihmisille turmanloukkuja – liikennelääketieteen professori: ”Monet pyöräilijät ajavat välittämättä liikennesäännöistä”

Polkupyörän takavalo pakolliseksi 2020, pelkkä heijastin ei riitä

Kesäkuun 2020 alusta pakolliseksi tulee punainen takavalo pyörään. Pelkkä punainen heijastin ei siis enää riitä, vaan pyörään pitää kiinnittää sen lisäksi punainen pyörävalo.

Valojen lisäksi pyörästä tulee löytyä myös valkoinen etuheijastin, punainen takaheijastin sekä usein renkaista löytyvät valkoiset tai keltaiset sivuheijastimet. Punaista takavaloa ei saa kiinnittää pyörän etuvaloksi.

Syy lakimuutokselle on yksinkertaisesti turvallisuus. Valaisimien käyttö parantaa pyöräilijän näkyvyyttä sekä eteen- että taaksepäin. Liikenneturvan mukaan tällä hetkellä noin puolella pyöräilijöistä on etuvalo käytössä pimeän aikaan. Takavalo löytyy toistaiseksi kuitenkin vain harvalta – vain joka kuudes kertoo käyttävänsä punaista lediä pyörässään.

Kiinnitä punainen takavalo pyörään – muuten voi rapsahtaa sakko

Valojen käyttämättömyydestä voi poliisin mukaan seurata rangaistus.

”Pyöräilijä, joka ei käytä fillarissa valaisimia pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut, voi saada liikennerikkomuksesta 40 euron liikennevirhemaksun. Jos fillaristin teko on myös omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, voi teosta saada liikennevirhemaksun sijaan sakon”, kertoo poliisitarkastaja Konsta Arvelin.

Nykyisellään valtaosa tieliikenteen seuraamuksista määrätään Arvelinin mukaan kuitenkin moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille. Pyöräilijöiden sakottaminen ei ole erityisen yleistä – muttei tavatontakaan.

”Tietysti soisi, että kaikenlaiseen tieliikenteen ongelmakäyttäytymiseen puututtaisiin liikkumismuodosta riippumatta ja veikkaan, että 1.6.2020 alkaen puututaankin, koska liikennevirhemaksumenettely tulee tekemään sanktiopuolesta huomattavasti yksinkertaisempaa, nopeampaa ja tehokkaampaa”, Arvelin sanoo.

Lue lisää: Pyöräily sopii kaikenkuntoisille liikkujille

Selittely ei auta

Voiko sakon saada, vaikka tieto uudesta lakimuutoksesta olisi päässyt menemään ohi?

Kyllä voi. Kysymykseen liittyy Arvelinin mukaan latinankielinen sanonta: ignorantia iuris est non excusat – tietämättömyys laista ei ole (anteeksianto)peruste.

”Oikeusjärjestyksen lähtökohtana on se, että jokaisen tulee tuntea laki. Tämä korostuu sellaisten lakien kohdalla, jotka ihan oikeasti koskettavat valtaosaa ihmisistä. Tieliikennelakihan on juuri tällainen”, Arvelin sanoo.

Kesäkuun alusta lähtien selittelyt tietämättömyydestä eivät siis lähtökohtaisesti auta. Toki ymmärrystä voi riittää.

”Onhan se kuitenkin selvä, että alussa lainvalvontaa tehdään enemmän kasvatuksellisesti, jolloin käytetään enemmän huomautusta, mutta hyvin nopeasti siirrytään järeämpiin instrumentteihin, jos lainvastainen toiminta jatkuu.”

Punainen takavalo pyörään löytyy esimerkiksi hyvin varustelluista ruokakaupoista ja tavarataloista. Valoja myy esimerkiksi Prisma ja monet urheiluvarustekaupat. Halvimman takavalon löytää jo muutamalla eurolla.

Juttua varten on haastateltu poliisitarkastaja Konsta Arvelinia.

Muut lähteet: Liikenneturva

Kommentoi

Kommentoi juttua: Polkupyörän takavalo pakolliseksi – lain rikkojalle voi tulla sakko 

Juubeli

Saatais nyt ensin liikennesäännöt päähän niille ja etuvalo. Mietittäis sitten takavaloja, eihän autoilijatkaan osaa enää takavaloja köyttää joku joku ijme päivävalo asetus mahdollinen 😵

Kypärä

Ihan hyvä. Vielä kun olisi kypärän käyttäminen pakollista.

kommunistionfasisti

Pitäisiköhän kieltää kaatumien lailla?

Pyöräilijä

Jep. Eli takavaloton pyöräilijä saa poliisilta sakon ja kun autoilija ohittaa takavaloa käyttävän pyöräilijän 15cm etäisyydellä, poliisi ilmoittaa että rikosta ei tapahtunut. Sanoisin että itse en pyöräilijänä hyväksyisi sakkoa vaan kiistäisin sen, kuten myös rikemaksun, viekööt oikeuteen jos haluavat rahat.

juhani henrik

15cm. on iso väli siihen verrattuna ,kun pyöräilijä ohittelee jalankulkevaa? Ja mitä pyöräilijä tekee soittokellolla,kun hän käytä sitä koskaan??

Kesäpäiväpyöräilijä

Pahinta on kun ajaa laillisella pyörällä ja sattuukin olemaan sellaisen mutkan kohdalla, jossa on tien keskellä kaksi keltaista viivaa. Takaa tuleva poiiisiauto ohittaa ilman hätävaloja ja ylittää keltaiset viivat reilusti ja yllättäen samalla tuleekin edestä täysperärekka ja niinpä poliisiauto tönäisee pyöräilijän lähes kumoon.
Kysymys: kuka teki virheen? Tuskin poliisia voi sakottaa eli keksitäänkin pyöräilijän syyksi!

Toinen pyöräilijä

Pyöräilijät ovat kyllä uskomattomin ryhmä liikenteessä. Omat oikeudet kyllä lunastetaan vaikka kuolemaan saakka, mutta mitään velvollisuuksia, maalaisjärkeä tai ihan yleistä kohteliaisuutta ei tarvitse noudattaa.

Siinä nimimerkki ”Pyöräilijä” on kyllä oikeassa, että autoilijat ohittavat pyöräilijät aivan liian läheltä.

Sisyfos

Kyllä, juuri näin. Kaikista uskomattomin ihmisryhmä. Mullekin tulee heti mieleen se tapaus, kun pyöräilijä suuttui jostain autoilijalle ja ajoi tahallaan sen yli fillarilla niin monta kertaa, että autoilija kuoli saamiinsa vammoihin. Sitten pyöräilijä nauroi kypäränsä takaa ja poistui paikalta poliisia karkuun apua soittamatta. Eiku…

Kuntopyöräilijä

Oihittavat jopa paikoissa, joissa ohitus on kielletty.

NiskaHiki

Sitten nämä kevyenliikenteen väylillä vaaratekijöinä liikkuvat,nenä kiinni könnykän näytössä,huppu silmillä kuulokkeet korvilla,ei näe mitään muuta kun sen kännykän näytön,kuulokkeissa pauhaa musiikki,ei kuule mitään.

Olis jo aika.

Joensuussa ei ole monellakaan edes etuvaloa puhumattakaan takavalosta mutta poliisi ei viitsi tällaiseen puuttua kun ei takamus nouse auton istuimesta.

Vastaa käyttäjälle Olis jo aika.Peruuta vastaus

Sinun täytyy kommentoidaksesi.