tunnista vastuullinen ja eettinen yritys

Tunnista eettinen ja vastuullinen yritys – tarkista nämä 3 kohtaa ennen ostopäätöstä!

Haluaisitko kuluttaa vastuullisemmin ja tukea eettisiä yrityksiä? Vastuullisen yrityksen tunnistamisessa auttavat nämä kolme kohtaa.

Tuntuuko sinusta, että omat vaikutusmahdollisuutesi ovat olemattomat? Älä vaivu epätoivoon. Helppo ja jokapäiväinen keino vaikuttaa on omat kulutusvalinnat eli millaisen yrityksen tuotteita ostat. Vastuullinen yritys on tiedostavan kuluttajan valinta.

Kun haluat tukea rahoillasi eettistä toimintaa ja tietää, millaisen toiminnan tukemiseen rahasi menevät, jatka lukemista. Näiden kolmen keinon avulla tunnistat vastuullisen ja eettisen yrityksen.

Lue myös: Haluatko eroon muovista? Katso 7 vinkkiä muovijätteen vähentämiseen

1. Katso, millaisia merkkejä yrityksellä on

Erilaisia sertifiointimerkkejä on paljon ja standardit niiden myöntämiseksi vaihtelevat. Merkit kuitenkin auttavat kuluttajaa luovimaan kohti vastuullista yritystä.

Esimerkiksi suomalainen yritys voi hakea Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä. Merkki kertoo, että yritys on perustettu yhteiskunnallista tarkoitusta varten ja voitosta suurin osa kanavoituu yhteiskunnalliseen hyvään.

Muita tunnettuja vastuullisuusmerkkejä ovat muun muassa pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki ja Reilun kaupan merkki.

Vastuullinen yritys käyttää sertifiointimerkkejä.

Joustenmerkki ja Reilun kaupan merkki

Merkin puuttuminen ei vielä tarkoita, että yritys ei ole eettinen tai toimisi vastuullisesti. Esimerkiksi uusilla, vasta toiminnan aloittavilla yrityksillä tulee olla ensimmäinen tilinpäätös tehtynä ennen kuin ne voivat hakea Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä.

Lue myös: Nollahukka eli zero waste -ilmiö yleistyy – Otson roskat mahtuvat lasipurkkiin!

2. Tutustu yritykseen

Ennen ostopäätöstä kannattaa käyttää tovi ja tutustua yritykseen.

Sosiaalinen media ja yrityksen sivut tarjoavat hyvän kurkistusikkunan yritykseen, sen tuotteisiin, niiden valmistukseen ja valmistajiin.

Läpinäkyvyys on hyvästä. Mitä avoimemmin yritys kertoo tarinastaan, tuotteistaan ja niiden valmistuksesta, sitä vähemmän sillä todennäköisesti on salattavaa ja sitä vastuullisempaa sen toiminta on.

Lue myös: Onko talous aina tiukalla? Listasimme 20 arkista vinkkiä, joilla voit säästää rahaa

3. Kysy kysymyksiä – vastuullinen yritys vastaa

Mikään ei estä tavallista kuluttajaa esittämästä yritykselle kysymyksiä. Voit kysyä esimerkiksi tuotteiden ja raaka-aineiden alkuperästä, työntekijöiden olosuhteista tai muista mieltä askarruttavistasi asioista.

Vastuullisesti toimiva yritys avaa toimintaansa kuluttajille mielellään.

Ota yhteyttä yritykseen esimerkiksi yrityksen kotisivun tai sosiaalisen median, kuten Facebookin tai Instagramin kautta.

Lue myös: Kansalaisaloitteen voi tehdä kuka vain – lue tarinat kolmen aloitteen takaa

Vinkit antoivat Sera Helsinki -yrityksen perustaja Anna Suoheimo ja Omenasieppari-yrityksen perustaja Susanna Pykäläinen.

Avainsanat

Keskustelu

Tuo Reilu kauppa ei ole ihan kuuluisi tähän, sillä siinä on monta ongelmaa, joita ei ole voitu ratkaista ja useasti valitettavasti homma ei toimi ja pienviljelijä joutuu myymään tuotteensa minimillä mutta joutuu silti maksamaan merkistä vaikka ei saisi myytyä tuotteita merkin sisällä. Eli ei kovin vastuullista.

Kommentoi juttua: Tunnista eettinen ja vastuullinen yritys – tarkista nämä 3 kohtaa ennen ostopäätöstä!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X