Kulttuuri

Nolojen kappaleiden levyraati, kuvajahti, ihmisbingo… – nämä täysin ilmaiset seurapelit ovat illanistujaisten piristys

Viihdyttävän iltaohjelman järjestämiseen ei välttämättä tarvita kuin kynä, paperia ja heittäytymiskykyä. Kokosimme yhteen kymmenen hauskaa seurapeliä, jotka pitävät taatusti vieraiden juhlamielen korkealla.

Parhaat seurapelit viihdyttävät, naurattavat ja nostattavat kilpailuhenkeä. Yhteisen illanvieton ohjelmanumeroksi ne sopivat täydellisesti: pelit tarjoavat viihdykettä tunnista toiseen ilman kalliita pelivälineitä.

Listasimme kymmenen seurapeliä ja -leikkiä, joiden pelaamiseen ei tarvita pelilautaa eikä korttipakkaa. Vauhtiin pääsee loistavasti pelkällä älypuhelimellä sekä kynällä ja paperilla.

Lue myös: Kaipaatko tekemistä yhteisiin illanviettoihin? Asiantuntija vinkkaa parhaat lautapelit aikuisille

1. Emoji-musavisa

Emoji-musavisa on säännöiltään yksinkertainen ja viihdyttää taatusti koko perhettä. Ennen aloittamista pelaajat päättävät, haluavatko he pelata yksilöinä, pareittain vai joukkueissa. Seuraavaksi etsitään esimerkiksi Spotifysta joko valmis tai itse tehty soittolista, ja pelaajille luodaan yhteinen WhatsApp-ryhmä, jota käytetään pelkästään pelaamiseen.

Soittolistasta valitaan jokin kappale, jonka kertosäettä kuvaillaan WhatsApp-ryhmään pelkästään emojeita käyttäen. Pisteen saa se pelaaja, pari tai joukkue, joka ensin arvaa, mistä kappaleesta on kyse. Vastaavalla tavalla käydään läpi koko soittolista. Lopuksi eniten pisteitä kerännyt voittaa.

Pelin vaikeustasoa voi säädellä monella eri tavalla. Soittolistalle voi valita pelaajien taitotasosta ja mielenkiinnon kohteista riippuen joko tunnettuja radiohittejä, 80-luvun suosikkeja tai ooppera-aarioita. Jos pelkän kertosäkeen kuvaileminen emojein tuntuu liian helpolta, voi liikkeelle lähteä esimerkiksi kappaleen alusta tai keskeltä.

2. PowerPoint-ilta

Koulun penkiltä tutut puuduttavat PowerPoint-esitykset voivat olla myös hauskoja ja mielenkiintoisia! Tämä on tarkoitus todistaa illanviettoporukalle yhteisessä PowerPoint-illassa, jossa kukin osallistuja laatii oman diaesityksensä.

Aiheen saa valita itse maan ja taivaan väliltä. Esitys voi koskea esimerkiksi jotakin esittäjän omaa mielenkiinnon kohdetta tai vaikkapa mieleenpainunutta ystäväporukan illanviettoa. Esityksen visuaalinen ilme ja kesto ovat esittäjän päätettävissä. Kun kaikki osallistujat ovat esitelmöineet, valitaan äänestämällä porukan viihdyttävin diaesitys.

3. Kuka minä olen?

Kuka minä olen? -peli on hauska muunnos lapsuudesta tutusta Arvaa kuka? -pelistä. Pelilautaa ei kuitenkaan tarvita. Jokainen pelaaja kirjoittaa paperilapulle kaikkien osallistujien tunteman todellisen tai fiktiivisen henkilön nimen. Laput annetaan eteenpäin vierustoverille ja jokainen kiinnittää saamansa lapun otsaansa teipillä niin, ettei näe omassa lapussaan lukevaa nimeä.

Seuraavaksi pelaajat alkavat arvuutella omassa lapussa lukevaa nimeä kyselemällä muilta pelaajilta kysymyksiä, joiden avulla he keräävät vihjeitä omasta henkilöstä. Kysymys on muotoiltava niin, että siihen voi vastata pelkästään kyllä tai ei. Omalla vuorolla saa esittää vain yhden kysymyksen kerrallaan.

Pelin voittaa se, joka ensimmäisenä arvaa henkilöllisyytensä. Peliä pelataan niin kauan, että kaikki osallistujat ovat arvanneet otsassaan lukevan henkilön nimen.

4. Guilty pleasure -levyraati

Tässä levyraadissa osallistujat paljastavat noloimmat suosikkikappaleensa, joita eivät ole aiemmin uskaltaneet tuoda julki! Ideana on, että kukin osallistuja soittaa valitsemansa kappaleen joko Spotifysta tai Youtubesta. Jos valitsee jälkimmäisen vaihtoehdon, lisähauskuutta voi tuoda kappaleen myötähäpeää herättävä musiikkivideo.

Ennen kuin kappale pyörähtää soimaan, kertoo sen valitsija, miksi päätti soittaa juuri kyseisen teoksen. Aina kappaleen päätyttyä osallistujat pisteyttävät soitetut viisut, ja voittajaksi selviytyy eniten ääniä kerännyt biisi.

Hauskan pelistä tekee se, että musiikki saattaa paljastaa tutuistakin ihmisistä uusia puolia. Mitä enemmän osallistujat uskaltavat heittäytyä, sitä hauskempi levyraadista tulee.

5. Kuvajahti

Kuvajahdin ideana on napsia älypuhelimella tehtävänannon mukaisia kuvia illanviettopaikalla ja sen ympäristössä. Ennen pelin alkua osallistujat jaetaan 2–5 hengen ryhmiin, joista jokaiselle annetaan lista kuvattavista asioista.

Kuvattavat asiat kannattaa listata ryhmille eri järjestykseen, etteivät ryhmät ajaudu yhtäaikaisesti samoihin kuvauspaikkoihin. Kuvien aiheiksi sopivat esimerkiksi ystävän halaaminen, vastaantulijan koiran rapsuttaminen, käsilläseisominen, ihmispyramidin kasaaminen tai korttitalon rakentaminen.

Jahdin voittaa joukkue, joka palaa lähtöpaikalle ensimmäisenä kaikkien listalla esitettyjen kuvien kera. Tarinat kuvien ottamisen takana kirvoittavat varmasti hulvatonta keskustelua!

6. Kenen taidetta?

Tämä peli on omiaan viihdyttämään suurta, yli kymmenestä pelaajasta koostuvaa porukkaa. Ennen pelin alkua pelin johtaja keksii tietyn aiheen, joka pelaajien tulee piirtää. Aiheeksi sopii esimerkiksi jokin tietty asia tai esine, jonka kaikki pelaajat tietävät. Teemajuhlien aiheiksi istuvat vaikka pikkujouluhenkinen joulupukki tai halloween-kurpitsa.

Pelaajat jaetaan 5–8 hengen joukkueisiin, jonka jäsenet kerääntyvät yhteen. Jokainen tiimin jäsen saa kynän ja paperia, ja heille kerrotaan ennalta keksitty aihe, joka jokaisen pelaajan tulee piirtää kahdessa minuutissa. Ajan päätyttyä piirustukset kerätään tiimeittäin nippuun. Jokainen nippu sekoitetaan erikseen.

Kun paperit on sekoitettu, päätetään, mikä tiimi aloittaa pelin arvausosuuden. Arvausosuudessa joukkue katselee kilpakumppanitiiminsä piirustuksia ja yrittää arvata, kuka on piirtänyt minkäkin teoksen. Tiimi saa pisteen arvatessaan oikein, kuka piirroksen on tehnyt. Eniten pisteitä kerännyt tiimi voittaa kilpailun.

7. Arvaa sananlasku

Tämä peli testaa osallistujien sananlaskujen tietämystä ja näyttelijäntaitoja ja pakottaa heidät heittäytymään.

Ennen pelin alkua kukin pelaaja miettii valmiiksi suomalaisia sananlaskuja ja kirjaa ne paperilapuille. Pelaajat jaetaan joko pareiksi tai ryhmiksi, ja kullekin parille tai ryhmälle annetaan oma sananlaskunsa. Pelaajien tehtävänä on parhaan kykynsä mukaan esittää sananlasku näytellen. Muiden tehtävänä on arvailla sananlaskuja. Useimmin oikein arvannut peliporukka voittaa!

8. Ihmisbingo

Tässä pelissä sekä vasta toisensa tavanneet osallistujat että pitkän linjan ystävykset oppivat uutta toisistaan. Ihmisbingossa pelaajille jaetaan itse tehdyt bingolipukkeet, joiden ruuduissa lukee nippelitietoja tai yllättäviä faktoja osallistujista. Jokaisessa lipukkeessa täytyy olla samat nippelitiedot, mutta ne voi sijoitella eri ruutuihin. Lipukkeissa pitää olla viisi ruutua sekä pysty- että vaakasuorassa.

Jos vieraat ovat ennalta toisilleen tuntemattomia, heille annetaan puoli tuntia aikaa tutustua toisiinsa ja selvittää, mikä tieto sopii kehenkin. Jos pelaamassa on vanha ystäväporukka, selvitään lyhyemmällä juttutuokiolla.

Kun pelaaja osaa yhdistää nippelitiedon tiettyyn ihmiseen, pyytää hän tältä lipukkeen ruutuun jonkin tunnusmerkin, josta kyseisen pelaajan tunnistaa. Voittajaksi selviytyy pelaaja, joka saa ensimmäisenä kerättyä viisi merkkiä pysty- tai vaakariviin ja huutaa bingo.

9. Silmämurhaaja

Kukapa ei rakastaisi lapsuudesta tuttua silmämurhaaja-peliä? Peli alkaa sillä, että johtaja tekee yhtä monta lappua, kuin on pelaajiakin. Yhteen lappuun kirjataan kirjain X ja loppuihin O. Laput laitetaan yhteen kulhoon ja sekoitetaan.

Jokainen pelaaja nostaa kulhosta yhden lapun, eikä paljasta saamaansa kirjainta muille pelaajille. X:n saanut osallistuja on murhaaja ja muut tavallisia pelaajia. Kun kaikki ovat tarkistaneet lappunsa, alkavat pelaajat kulkea hitaasti ympäri huonetta ja tarkkailla toisiaan.

Murhaaja alkaa murhata muita osallistujia iskemällä uhrilleen silmää. Jos uhri näkee murhaajan iskevän hänelle silmää, kaatuu hän maahan. Kun ensimmäinen murha on tapahtunut, kaikilla pelaajilla on mahdollisuus huutaa ”epäilen”, jos he uskovat tietävänsä, kuka murhaaja on. Kun epäilijöitä on kolme, tehdään syytös. Epäilijät neuvottelevat yhdessä syytöksestä ja kertovat yhteistuumin muille, ketä epäilevät.

Jos syytös osui oikeaan, murhaajan täytyy paljastaa itsensä ja peli päättyy. Jos epäilijät kohdistavat syytteensä väärään henkilöön, kaatuu syytetty maahan ja peli jatkuu.

10. Vuoden kertaus -seurapeli

Mikä olisi parempi tapa päättää vuosi kuin muistella sen kohokohtia porukalla? Vuoden kertaus -pelissä tarkoituksena on luetella paperille niin paljon kuluneen vuoden tapahtumia kuin kukin muistaa. Tapahtumat voivat olla joko merkityksellisiä yhteiskunnallisia merkkipaaluja koti- tai ulkomailta tai esimerkiksi tietyn ystäväporukan mieleenpainuvimpia hetkiä.

Ennen pelin aloitusta määrätään tietty aika, jonka puitteissa tapahtumat kirjataan ylös. Voittajaksi selviytyy se, joka muistaa eniten kuluneen vuoden tapahtumia.

Lue myös Anna.fi: Seikkailua, ongelmanratkaisua, huumoria… Listasimme 10 kiinnostavinta lauta- ja seurapeliä aikuisille

Kommentoi

Kommentoi juttua: Nolojen kappaleiden levyraati, kuvajahti, ihmisbingo… – nämä täysin ilmaiset seurapelit ovat illanistujaisten piristys

Sinun täytyy kommentoidaksesi.