Kirjailija Kaari Utrion vinkit kirjoittajille: ”Viihde ei ole itselle tarkoitettua minän tuntojen tutkiskelua”

Herkulliset hetket, tilannekoomiset oivallukset ja piristävä huumori viihdyttävät lukijaa. Haaste on siinä, että jokaisella kirjoittajalla on oma ajatuksensa siitä, mitä oikein on viihde. Näin kirjailija Kaari Utrio opasti kirjoittajia Kotiliedessä vuonna 1987.

Kirjailija Kaari Utrio vuonna 1987

Kirjailija Kaari Utrio vuonna 1987.

Kirjailija Kaari Utrio arvioi Kotilieden kirjoittajaseminaarissa vuonna 1987 lukijoiden tekstejä ja opasti kirjoittajia viihdyttävän viihdetekstin luomisessa. Menestyneen kirjailijan vuosikymmenten takaiset neuvot opastavat kirjoittamisesta kiinnostuneita yhä tänäkin päivänä.

”Viihdeteksti eroaa musta kirjoitusharrastuksesta sikäli, että viihde tehdään aina yleisölle, julkaistavaksi. Viihteen idea on viihdyttäminen, tarinan kertominen, runon laulaminen yleisölle. Viihde ei ole itselle tarkoitettua minän tuntojen tutkiskelua,” Kaari Utrio painottaa.

Kirjailija kärjistää viihteen määritelmää entisestään toteamalla, että viihde ei ole pöytälaatikkokirjoittamista, vaan on yleisönpalvelua.

”Se ei ole hiljaista pohtimista vaan jutunkerrontaa. Viihdenkirjoittamista voisi verrata matkakirjaan tai populääritietoteokseen: kumpaakaan kirjallisuudenlajia ei harrasteta niiden itsensä vuoksi vaan siksi, että kirjailijalla on tärkeää tai hauskaa kerrottavaa lukijoille.”

Viihdekirjailija kirjoittaa aina yleisölle

”Viihdetekstin teosta on vallalla monia outoja käsityksiä. Niistä yleisimpiä lienee se, jonka mukaan viihdettä voi kirjoittaa huonosti ja huolimattomasti.

Totuus on aivan toisenlainen: sellaisen tekstin tekeminen, joka pitää lukijan vallassaan ensi sivulta viimeiselle, vaatii huomattavaa taitoa, eläytymistä ja huolellisuutta.”

Kaari Utrio muistuttaa, että viihdekirjailija kirjoittaa yleisölle – hänen on myös pidettävä yleisö mielessä.

”Sanonnan selkeys käy aina hämärän pohdinnan edellä, kunnon juoni voittaa tajunnanvirran, henkilöhahmojen terävyys on tärkeämpi kuin syvyys,” kirjailija tiivistää.

Viihdekirjailijan on itse ratkaistava nämä ongelmat:

  1. Minkälaiselle yleisölle kirjoittaa?
  2. Mitä arvioi yleisön tietävän?
  3. Mitä arvioi yleisön haluavan?
  4. Kuinka pitkälle on valmis toteuttamaan yleisön toiveita?

Älä aliarvioi yleisöä

”Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että niin kauan kuin kirjoittaja itse nauttii omasta tekstistään, hän on hyvällä tiellä. Edessä on nimittäin viihdekirjallisuuden yhteinen ja yleinen vaara: yleisön aliarvoinen ja sen mukana tekstin latistaminen.”

”Paras tapa opetella kirjoittamista on hyvän kirjallisuuden lukeminen”, Kaari Utrio kiteyttää.

Kotilieden kirjoittajaseminaarissa Kaari Utrio tulkitsi lukijoiden tekstejä ja antoi vinkkejä Kotiliedessä 20/1987.

Oletko lukenut Kaari Utrion kirjoja?

Katso tilanne vastaamatta

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: Anu Vaskimo
Kuvat: Otavamedia-arkisto, istock

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti