Anneli Kivijärven vinkki unettomuuteen: ”Seksi on hyvä nukahtamislääke”

Hyvä ja tarpeeksi pitkä uni on hyvinvoinnin perusta. Unihäiriöt ilmenevät joko vaikeutena nukahtaa, pysyä unessa tai liian aikaisena heräämisenä. Normaalisti ihminen nukahtaa puolessa tunnissa ja on yöllä hereillä alle puoli tuntia. Uni jaetaan kahteen tyyppiin. REM- eli vilkeunivaiheessa nähdään unia ja silmissä ilmenee nopeaa värähtelyä. Aivojen sähköinen toiminta on vilkasta. Vilkeuni vaikuttaa hyvinvointiin, stimuloi aivoja ja vahvistaa muistia. NREM- eli perusuni käsittää siirtymävaiheen valveillaolon ja unennäön välillä sekä syvän unen. Se palauttaa rasituksista ja vahvistaa puolustusjärjestelmää. Syvässä unessa aivot ovat lepotilassa, ja olo tuntuu levänneeltä ja virkeältä.  Nukahtamista seuraa perusunijakso ja lyhyt vilkeunen jakso. Yön aikana perusuni ja vilkeuni vuorottelevat noin 90 minuutin välein.

Unettomuudesta kärsii yli miljoona suomalaista. Stressi aiheuttaa unettomuutta, jotkut ovat lapsesta saakka huonoja nukkujia. Yksi yleisimmistä ja kurjimmista vaihdevuosioireista on unettomuus. Univaje vaikuttaa haitallisesti elimistön toimintaan. Se lisää illalla kortisolin eritystä, kilpirauhasen toimintaa ja mieltymystä varsinkin höttöhiilihydraatteihin. Jatkuvana se lisää tapaturmariskiä, mielialan vaihteluita ja heikentää keskittymiskykyä ja muistia. Se altistaa diabetekselle, sepelvaltimotaudille, kohonneelle verenpaineelle, ylipainolle ja sydän- ja verisuonisairauksille.

Vaihdevuosissa naisen on helppo parantaa univaikeuksiaan hormonihoidolla. Muidenkaan ei tulisi turvautua unilääkkeisiin, koska nykysuosituksen mukaan unettomuuden hoidon tulisi olla lääkkeetöntä. Uniongelmainen voi korjata unihygieniaansa muilla keinoin.

Liikunta on hyväksi mutta viimeiseksi illalla ei kannata harrastaa raskasta liikuntaa. Kofeiinipitoisten tuotteiden nauttimista tulisi välttää iltapäivästä lähtien eikä päiväunia harrasteta. Illalla himmennetään valaistusta, jotta unihormoni melatoniinia vapautuisi elimistössä. Rentouttava rutiini on hyödyksi, esimerkiksi lämmin kylpy tai kirjan lukeminen, ei television tai netin tuijotus.

Magnesiumsitraatti 400 mg voi olla iltaisin kokeilun arvoinen.

Seksi on hyvä nukahtamislääke. Jos kumppani kuorsaa, korvatulpat auttavat, jos ei halua nukkua eri huoneessa.

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: anneli kivijärvi

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti