Kesä. Loma. Herkut. Ehkä hieman saunasiideriä.

On mielenkiintoista seurata, miten loma vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin. Osalla paino tippuu kuin huomaamatta puutarhatöiden lomassa ja kropan levätessä. Vihdoinkin on mahdollisuus nukkua oman rytminsä mukaisesti, ja stressitasot laskevat. Joillakin loma taas tarkoittaa pakollista työleiriä sukulaisten mökillä tai perheen lomamatkaa kiukuttelevien lasten kanssa.

Suhtautuminen omaan hyvinvointiin on myös kahtalainen lomaa vietettäessä. Osa pitää loma-aikaa juuri sopivana hetkenä panostaa omaan hyvinvointiinsa. On aikaa ajatella tarvittavia muutoksia, ja lomalla löytyy myös voimavaroja uusien tapojen opettelulle.

Toisille loma tarkoittaa myös lomaa arjen hyvistä rutiineista. Kai sitä nyt lomalla saa herkutella ja nauttia alkoholia vapaammin! Keksien suuret kesäkassitarjoukset, grillausöverit ja vieraiden yltäkylläinen kestitsiminen kuuluvat monen kesään.

Mikäli paino on aikaisemmin aina kesäisin noussut, kannattaa ottaa tavoitteeksi pitää se tänä kesänä talven lukemissa. Yhä useampi on nimittäin huomannut sen tosiseikan, että ne muutamat kesäkilot eivät iän myötä niin helposti syysarjessa enää sulakaan. Kepeät kesämekot ja venyvät trikoot ovat myös haaste painonhallinnan kannalta, sillä moni havaitsee kertyneet kilot vasta kotiin palattua ja syksyisiin farkkuihin itsensä ahdettuaan.

Myös minun täytyy tänävuonna tehdä itselleni ”sotasuunnitelma” kesän ajalle, sillä viime kesänä painoni nousi. Aikaisimpina vuosina se on yleensä luontaisesti laskenut. Yllättäen olen syyksi analysoinut liiallisen liikunnan määrän, joka aiheutti jatkuvaa näläntunnetta. Lisäksi mustikkapiirakkaa saattoi mennä helposti se toinen ja kolmaskin palanen, olihan juuri juossut taas lähes tunnin lenkin. Tasapaino unen, liikunnan ja ravinnon suhteen on hyvä siis pyrkiä säilyttämään myös loma-aikana.

Syömisten suhteen kesällä on hyvä noudattaa samaa kaavaa kuin arjessakin – eli sopivan joustavaa kontrollointia.

Nautitaan kesän ihanista antimista, tuoreista kasviksista ja marjoista. Yritetään ehkäistä ylenmääräistä ähkyä, ja annetaan elimistölle mahdollisuus palautua myös ilman turhian tapatissutteluja.

Ei lomailla liiaksi omasta hyvinvoinnista, vaan työstä ja arjesta!