Ihmiset

Poimi vinkit: Krisse Salmisen 5 lempimatkakohdetta

Koomikko Krisse Salminen eksyy monesti matkasivustoille haaveilemaan. Usein hän suuntaa matkoillaan ystävien luo, joita asuu eri puolilla maailmaa.

”Matkustan melko usein, mutta olen matkalla yleensä vain muutaman päivän. Esimerkiksi Heli Sutelan kanssa käymme parin päivän kaupunkilomilla, sillä meillä on samanlaiset aikataulut.

Koko perheen kanssa matkustamme harvemmin, koska meitä on kuusi. Viimeksi kävimme Kööpenhaminassa.

Minulla on kavereita pitkin maailmaa, ja matkakohde valikoituu usein sen mukaan, että käyn heidän luonaan. Eksyn säännöllisesti matkasivustoiille haaveilemaan matkoista. Erityisesti pidän matkojen suunnittelusta.

Islanti sykähdyttää

Kun mieheni kesällä täytti 50 vuotta, ostin hänelle Islannin-matkan. Olimme siellä neljä päivää, mikä oli ihan liian lyhyt aika. Kun tulimme takaisin, hehkutin Islantia kaikille koko loppukesän.

Islanti

Islannissa tuntui kuin olisi tullut planeetalle, joka ei vielä ole saastunut. Kaikki on puhdasta, raikasta ja satumaista. Peikoillekin on rakennettu omia pieniä taloja.

Maisema on erikoinen. Puita ei juuri ole, on vain sammalta ja laavaa ja ihania kuumia lähteitä.

Kuumien lähteiden kylpylä Blue Lagoon on oikea paratiisi! Meillä oli neljän tunnin liput, ja lilluimme vain vedessä naamiot naamalla.

En malttanut mennä hoitoihin ja hoin miehelleni, kuinka nyt on meneillään ehkä meidän elämän onnellisin päivä.

Kreikkaan pitää päästä usein

Olen käynyt Kreikassa monta kertaa ja monilla eri saarilla.

Lapsena kävimme siellä perhelomilla, mutta tosissaan ihastuin Kreikkaan vuonna 2000. Silloin lähdimme ystäväni Ullan kanssa Kreetalle moikkaamaan ystäväämme Anskua, joka oli siellä matkaoppaana. Saimme Ullan kanssa töitä Hanian rantabaarista.

Yhtenä yönä karkasimme seikkailemaan pienemmille saarille ja päädyimme loppukesäksi Iokselle. Päivät olimme rannalla ja yöt töissä yökerhossa. Kahdesta irlantilaisesta työkaveristamme tuli ystäviämme, joihin olemme yhteydessä edelleen. Drinkkejä emme osanneet tehdä, joten ehdotimme kaikille sellaisen tilanneille: ”How about a Heineken?” Se oli yksi ikimuistoisimmista kesistä, mutta nyt nelikymppisenä ihmettelen, miten vähillä unilla parikymppinen voi selvitä monta viikkoa.

Kreikkalainen rantamaisema

Kaikki tuntemani kreikkalaiset ovat lämpimiä ja humoristisia. Sen verran rahaa pitää aina olla säästössä, että voi karata Kreikkaan tanssimaan sirtakia.

Viimeksi olin Kreikassa tyttöporukalla. Yleensä käymme pienellä salaisella saarellamme ja asumme aina samassa majatalossa. Sen pitäjistä on tullut ystäviämme, ja he ovat käyneet myös Suomessa.

Dublin on hauska

Heti, kun Iosin-kesä loppui, tuli hirveä ikävä irkkutyttöjä, ja menin käymään Dublinissa. Sen jälkeen olen käynyt siellä monta kertaa.

Tykkään myös Lontoosta, ja Dublinista tulee mieleen rähjäinen Lontoo. Irlannissa on aina hirveän hauskaa ja siellä tulee kotoisa olo. Luulen, että olen aiemmin ollut irlantilainen. Irkuilla on hyvä itseironinen musta huumori, joka tuntuu tutulta ja omalta.

Dublin

Parasta on, että Dublinissa on ystävä, joka vie kaikkialle. Maaliskuussa menen taas Sarahin luo ja tällä kertaa hän vie minut länsirannikolle katselemaan jylhiä maisemaia ja linnoja.

Helin kanssa olemme käyneet kolmesti Kilkennyn stand up -festareilla, jossa on ihan parhaat stand up -keikat.

Lontoo yllättää

Lontoo on ehdoton lempikaupunkini. Sinne minua vetävät erityisesti musikaalit ja teatteri.

Ensimmäisen kerran menin Lontooseen yläasteella, kun vanhempani laittoivat minut kesäksi hoitamaan tuttavaperheen lapsia. Silloin näin ensimmäistä kertaa Cats-musikaalin. Se oli niin mahtava elämys, että olen sen jälkeen ravannut Lontoossa moneen kertaan.

Olimme siellä myös häämatkalla, sillä Lontoo on rakkauden kaupunki.

Katunäkymä Lontoo

Lontoossa on uskomattoman paljon tekemistä. Voi shoppailla, on musikaalit, kello viiden tee, pubit, markkinat ja kuninkaallinen ilmapiiri.

Viimeksi kävin Lontoossa entisen kälyni Riitta Havukaisen kanssa. Reissusta jäi mieleen erityisesti se, kun ajoimme Lontoon yössä riksalla pubiin toiselle puolelle kaupunkia. Kuljettaja laittoi diskovalot päälle ja kysyi, mitä halusimme kuulla. Toivoimme Roope Salmisen Motherfucking Darraa ja lauloimme kovaan ääneen mukana.

Lontoossa voi saada tällaisenkin Suomi-hetken.

Korsikassa aika pysähtyy

Korsikan saarelle en olisi varmaan ikinä päätynyt, jollei veljeni Eppu Salminen olisi muuttanut perheineen sinne puolitoista vuotta sitten. He asuvat pienessä postikorttimaisessa vuoristokylässä puolen tunnin ajomatkan päässä pääkaupungista Ajacciosta.

Korsika - maisema

Aika kylässä on pysähtynyt. Mummot istuvat talojensa edessä, eikä koirien haukuntaa ja kukkojen kiekumista lukuunottamatta muita ääniä kuulu.

Kylässä ei ole kuin kirkko, pitseria ja pieni ihana koulu, jonka pihalla voi pelata koripalloa. Edes katulamppuja ei ole. Kun pimeällä lähtee hakemaan polttopuita tai vettä lähteestä, mukana on oltava veitsi siltä varalta, että vastaan tulee villisikoja, härkiä tai metsästyskoiria. Se oli sen verran jännittävää, että osallistuin retkeen pimeän aikaan vain kerran.

Korsikalla kannattaa tehdä junaretkiä pieniin vuoristokyliin. Maisemat ovat huikeat.

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 2/2018.