Parempi mieli on seitsemän oivalluksen päässä – Jutta Gustafsberg neuvoo positiivisen asenteen salaisuuden

On helppoa olla onnellinen, kun elämä hymyilee, mutta vastoinkäymisten varalle kannattaa harjoitella muutama kikka. Jutta Gustafsberg neuvookin treenaamaan lihaksien lisäksi mieltä.

Kaikki tietävät, ettei pessimisti pety, mutta jatkuva negatiivinen suhtautuminen asioihin saa mielen matalaksi ja olon apeaksi. Jatkuva murehtiminenkaan ei tunnu tuovan kuin lisää murhetta.

Kuinka ajatukset saa sitten käännettyä nousujohteisempaan suuntaan ja mielen pirteäksi?

Kysyimme iloisesta asenteestaan ja hymystään tunnetulta Jutta Gustafsbergilta, kuinka hän säilyttää positiivisen mielen. Nappaa Jutan vinkit omaan arkeesi:

1. Ajattele myönteisesti

Omia ajatuksia saattaa olla alkuun vaikea havainnoida. Helpompi onkin kiinnittää huomio siihen, mitä suustaan päästää. Mieti, miten keskustelet ihmisten kanssa. Valitatko ja puhutko vain negatiivista asioista? Tai kuluuko kahvitteluhetki ystävän kanssa pelkästään ikävämielisen juoruilun äärellä?

Jos vastasit kyllä, on aika tarttua toimeen. Yritä puhua asioista, jotka ovat jo hyvin ja joihin olet tyytyväinen. Oman ajatusmallin kääntyy myönteisemmäksi samalla kaavalla, kun kohdistat ajatukset tietoisesti hyviin asioihin.

2. Lopeta murehtiminen

Murehtiminen on usein seurausta siitä, että olet joko asioiden edellä tai elät menneessä. Kikka on oppia elämään hetkessä, sillä juuri nyt asiasi ovat todennäköisesti kunnossa. Kun huomaat ajatuksiesi sinkoilevan tulevissa töissä tai menneissä tapahtumissa, palaa takaisin tähän hetkeen.

Vaikka tulevaisuuden kauhuskenaario kummittelisi mielessä, et voi sille juuri nyt mitään. Samoin mennyttä ei voi muuttaa, voit vain hyväksyä tapahtuneen ja antaa asian olla.

3. Suhtaudu itseesi lempeästi

Mielen ja kehon hyvinvointi kulkee käsi kädessä. Onkin tärkeää oppia suhtautumaan itseensä armollisesti ja rakastavasti. Jos näet peilin edessä seisoessasi vain paksut reidet tai selluliittia, ajattele kuinka hienoa on, että sinulla on jalat, joilla voit seisoa, juosta ja kävellä paikasta toiseen. Lopulta selluliittikaan ei ole maailman katastrofaalisin asia.

Itsestä huolehtiminen voi myös auttaa tuomaan iloa ja nautintoa. Liikunta vapauttaa tunnetusti hyvää oloa tuovia kemikaaleja, ja fyysisestä kunnosta huolehtiminen auttaa sinua jaksamaan arjen haasteissa. Kun keho voi hyvin, mieli seuraa perässä.

4. Opettele kiitollisuutta

Kun keskityt miettimään asioita, joita sinulla jo on ja jotka ovat elämässäsi hyvin, elämäsi alkaa vaikuttaa aika hyvältä. Kiitollisuus myös auttaa huomaamaan elämän pienet ilot.

Mieti illalla nukkumaan mennessäsi päivän aikana sattuneita mukavia tapahtumia tai pieniä juttuja. Tai voit pohtia myös asioita, joista olet elämässäsi kiitollinen. Voit kirjoittaa asiat ylös tai vain pohdiskella niitä. Samalla mielikin rauhoittuu ja hiljentyminen ennen nukkumista auttaa sinua saamaan unen päästä paremmin kiinni.

5. Ole ystävällinen

Yksinkertainen ja helppo tapa tuottaa iloa sekä itselle että toisille on olla ystävällinen. Oven pitäminen auki tuntemattomalle tuo hyvän mielen kummallekin, mutta kuinka olla ystävällinen myös ärsyttävä työkaveri tai raivostuttavalle sukulaiselle?

Mieti, mikä toisessa rasittaa. Kiukkuinen ihminen voi yleensä huonosti ja paha olo tulee purettua muiden niskaan. Yritä suhtautua tilanteeseen neutraalisti, sillä viha, kostonhimo tai katkeruus saavat oman olon tuntumaan entistä huonommalta. Omaa energiaa on turha myöskään hukata siihen, että toivoo toisen käytöksen muuttuvan. Ainut asia, mitä voit muuttaa on oma suhtautumisesi.

6. Taltuta kiire

Katkaise stressikierre ja ahdistus ottamalla itsellesi pieni hetki. Mene paikkaan, jossa saat olla rauhassa – vessa toimii aina. Sulje puhelin tai laita se pois ja keskity vain hengittämiseen. Voit laittaa silmät kiinni ja kannustaa itseäsi sanomalla esimerkiksi, ettei sinulla ole mitään hätää ja kaikki järjestyy kyllä.

Pieni hengähdyshetki rauhoittaa ja selkeyttää ajatuksia. Sen jälkeen voit huomata, ettei kiire niin kamala ollutkaan.

Gustafsberg, Jutta, Mielenpäällä-kirja

7. Muista valinnanvapaus

Jos jokin asia elämässäsi tuntuu pakkopuurtamiselta, ajattele asiaa näin: sinulla on vapaus valita, teetkö sitä vai et. Samoin voit valita, kenen kanssa haluat aikasi viettää.

Kyseenalaista ja ravistele itsesi irti rutiineista. Voitko kenties tehdä jotain muutoksia elämässäsi? Mieti, mikä tekee sinut onnelliseksi ja lisää niitä asioita elämääsi. Asiat, joista ei tule hyvä mieli eikä onnellinen olo, kannattaa poistaa omasta arjesta.

 

Jutta Gustafsbergin yhdessä Harriet Piekkolan kanssa kirjoittama kirja Mielen päällä – työkaluja henkiselle polulle (WSOY) ilmestyi helmikuussa 2017.

Lue lisää:

Dieetti tarpeen ja elämäntapamuutos edessä? Saavuta tavoitteet Jutta Gustafsbergin ohjeilla
Päivi Storgård kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstään: ”Onnellinen arki on paras suoja sairauttani vastaan”
Onnellisuustutkija paljastaa vinkit onnelliseen elämään – ota opit käyttöön jo tänään
Ben Furman: ”Anteeksiantaminen, onnistumisen elämykset ja usko huomiseen ovat pohja hyvinvoinnille”
Ahdistaako jatkuva muutos? Näin vaalit onnellisuutta

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: Johanna Keponen
Kuvat: Sara Pihjala/Otavamedia ja Pia Inberg/WSOY

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti