Positiivinen viestintä vahvistaa parisuhdetta – 10 askelta kitkattomaan kommunikaatioon

Paisuiko huomautus likaisista astioista taas riidaksi? Positiivinen viestintä on rauhallista, selkeää ja toista kunnioittavaa. Lue vinkit, jotka vähentävät äksyilyä ja tuovat parisuhteeseen hyvää fiilistä.

Miksi et koskaan, miksi sinä aina? Hyökkäykseen vastataan herkästi hyökkäyksellä ja riita on valmis. Töksäyttelijä voi onneksi oppia positiivista parisuhdeviestintää. Fiksua dialogia voi myös opettaa kumppanille oman esimerkin avulla.

Ota nämä neuvot käyttöön, kun keskustelunne meinaa luisua ärräpäiksi:

1. Kuuntele toista

Jos et kuuntele tai muista toisen sanomisia, käyttäydyt kuin hän olisi sinulle ilmaa. Älä näperrä puhelinta tai puuhaile omiasi, kun toisella on asiaa. Anna hänen puhua ja keskity kuuntelemaan.

Jos kumppanisi huomio on muualla, sano, että ”haluaisin, että kuuntelet, sillä minulla on tärkeää asiaa”.

2. Käytä avointa elekieltä

Voit torjua tai hyväksyä toisen eleidesi avulla. Katso kumppaniasi silmiin, kun puhutte. Ilmaise nyökkäyksillä, että kuuntelet ja ymmärrät. Älä vedä käsiäsi puuskaan, vetäydy, haukottele tai pyörittele halveksivasti silmiäsi.

Valokuvat ovat tärkeä osa historiaa.

3. Vältä tuomitsevaa ja yleistävää puhetta

”Aina sinä” ja ”sinä et koskaan” ovat vaarallisia lauseita, sillä ne yleistävät ja tuomitsevat. Kun suustasi on lipsahtamassa tällainen syytös, pysähdy. Mieti realistisesti, toimiiko puolisosi muka aina ärsyttävällä tavalla. Onko kyse siitä, että kiinnität hänen käytökseensä huomiota vain silloin, kun hän toimii mielestäsi väärin?

Kun toinen käyttää yleistävää puhetta, pysyttele faktoissa. Yritä konkretisoida hänen ärsytyksensä. Jos kumppani syyttää, että ”et koskaan tee mitään”, varmista, että ”sinua siis ärsyttää, kun en käynyt kaupassa”.

 

4. Älä tyrmää eriävää mielipidettä

Toimivassakaan parisuhteessa ei tarvitse olla kaikesta samaa mieltä. Eriävä mielipide ei ole hyökkäys, joten älä nosta piikkejä pystyyn tai vastaa syytöksellä.

Kuuntele, mitä sanottavaa toisella on. Hänellä voi olla asiasta enemmän tietoa tai kiinnostava näkökulma. Jos kumppanisi haluaa olla aina oikeassa, muistuta, että dialogin idea on keskustella, ei voittaa toista.

Jos olette jostakin täysin eri mieltä, älkää taivutelko toisianne väkisin. Yrittäkää löytää kompromissi, jossa molemmat saavat hieman tahtoaan läpi.

5. Kokeile sinä-puheen sijaan minä-puhetta

Sinä-lähtöinen puhetyyli lipsuu helposti syyttelyksi: sinä sotket, sinä et huomioi minua.

Älä keskity toisen kritisoimiseen, vaan kokeile minä-puhetta. Älä sano, että ”sinä olet kylmä”, vaan kerro, että ”minusta tuntuu pahalta, kun et enää halaa minua”.

Minä-puhe auttaa kumppaniasi ymmärtämää tunteitasi. Syyttely saa toisen puolustuskannalle, mutta kun kerrot ajatuksistasi, hänellä on todennäköisesti enemmän motivaatiota muuttaa käytöstään.

Jos kumppanisi käyttää syyttelevää sinä-muotoa, käännä keskustelu hänen tunteisiinsa. Kysy, mikä konkreettinen asia toiminnassasi ärsyttää häntä. Muistuta, ettei sinun tarvitse kuunnella persoonasi täydellistä lyttäämistä.

6. Älä vihjaile ja mökötä

Passiivis-aggressiivinen viestintä tarkoittaa epämääräistä vihjailua ja mökötystä. Passiivis-aggressiivinen ihminen antaa ymmärtää, että jokin on vialla. Hän ei kuitenkaan kerro, mistä on kyse, vaan vetäytyy.

Päivittäinen mökötys on kiusaamista ja kiristämistä. Toisen on mahdotonta korjata toimintaansa, jos hän ei tiedä, mikä on vialla. Jos kumppanisi mököttää, kerro, että et voi muuttaa asioita, ellet tiedä, mikä häntä ärsyttää.

7. Älä oleta, vaan kysy

Jos olet epävarma toisen ajatuksista, kysy. Älä ruoki kielteisiä mielikuvia kumppanistasi, vaan varmista, oletko ymmärtänyt, mitä hän tarkoittaa. Monissa riidoissa on kyse väärinkäsityksistä. Niitä voidaan ehkäistä kysymällä enemmän ja olettamalla vähemmän.

8. Rauhoitu ja rauhoita

Jos olet temperamenttinen, opettele itsehillintää. Älä ota vaikeita asioita puheeksi kiihtyneenä. Kokeile konkreettisia rauhoittumistekniikoita: lähde kävelylle, ota kylmä suihku, tee jotain fyysistä tai laske sataan rauhallisessa tilassa.

Älä lähde mukaan kumppanisi rähinään. Jos hän loukkaa sinua, älä vastaa loukkauksella. Sano, että ymmärrät, että hänellä on paha olo, mutta keskustelet asiasta vasta, kun hän on rauhoittunut.

9. Pyydä anteeksi

Kaikki sanovat joskus typeryyksiä. Se on inhimillistä, eikä sitä tarvitse hävetä. Näytä toiselle, että olet pahoillasi. Pyydä anteeksi myös sanoilla, älä vain hyvittelevillä teoilla.

”Älä mene vihaisena nukkumaan” on hyvä kultainen sääntö. Selvitä riidat ennen nukkumaanmenoa, jotta saatte hyvät unet ja voitte aloittaa aamun puhtaalta pöydältä.

Yhdessä tekeminen kuuluu parisuhteeseen. Arki on parasta rakkaudessa.

10. Helli toista ja anna tunnustusta

Positiivisessa parisuhdeviestinnässä on puhumisen lisäksi kyse läheisyydestä. Kosketus saa mielihyvähormonit virtaamaan, ja mitä enemmän näitä hormoneja erittyy, sen enemmän haluamme läheisyyttä. Jos puhuminen on vaikeaa, läheisyys voi olla avain suhteen lukkoihin.

Kosketusten ei tarvitse olla seksuaalisia. Pyyteetön hellyys osoittaa, että rakastat kumppaniasi etkä odota aina vastapalveluksia. Jo se, että hipaiset toisen selkää ohi kävellessäsi, viestittää, että hän on sinulle tärkeä.

Anna kumppanillesi myös spontaania tunnustusta. Huomioi hänen onnistumisensa ja pienet mukavat tekonsa. Positiivinen käytös synnyttää usein hyvän kierteen ja toinenkin alkaa huomioida sinut.

Lähteet: Suomen mielenterveysseura, Terveyskirjasto, Väestöliitto

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: janica brander
Kuvat: istock

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti