Uuvahdatko lounaan jälkeen tai alkuillasta? Asiantuntija kertoo, mitä kannattaa tehdä

Vireystaso vaihtelee päivän mittaan. Tavallisimmin väsymys kolkuttelee päivän aikana alkuiltapäivästä ja -illasta. THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo, mistä on kysymys.

Väsymys aamulla voi kertoa esimerkiksi huonosti nukutusta yöstä tai liian vähäisestä unesta. Illalla kehomme taas viestii väsymyksellä olevansa valmis nukkumaanmenoon.

Väsymys saattaa kuitenkin yllättää myös päivän aikana.

Sulje mahdolliset sairaudet pois

Erilaisiin sairauksiin ja lääkityksiin voi liittyä väsymistä. Esimerkiksi sydänsairaudet, verenkiertoelimistön taudit, uniapnea, eri tulehdussairaudet tai masennus voivat väsyttää.

Tutkimuksiin on syytä hakeutua, jos väsymys on kehittynyt hyvin nopeasti viikkojen sisällä tai jos olet väsynyt pitkistä yöunista huolimatta. Väsymyksen syy kannatta  selvittää myös silloin, jos nukahtelet päivisin tai jos väsymyksen lisäksi on muita oireita, kuten laihtumista, lämmönnousua tai vatsakipuja.

Terveellä aikuisella väsymyksen syyt ovat kuitenkin yleensä yksinkertaisempia.

Väsymys lounaan jälkeen: nukutko riittävästi?

Kuulostaako tutulta: käyt lounaalla puolen päivän paikkeilla, ja kun jatkat töitä, tuntuu, että keskittyminen harhailee ja silmät painuvat kiinni?

Väsymys voi johtua raskaasta lounaasta, mutta tämä ei ole ainoa selitys äkkinäiselle väsähtämiselle.

”Huonosti nukuttu yö näkyy helposti alkuiltapäivän väsymyksenä”, THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen sanoo.

Jos mahdollista, tällöin voi ottaa lyhyet, noin 10–20 minuutin mittaiset päiväunet, jotka virkistävät. Päiväunilla ei kuitenkaan voi korjata säännöllistä yöunen puutetta, vaan niiden vaikutus on hetkellinen.

Aamuvirkuilla voi esiintyä luontaista väsymystä jo alkuiltapäivästä, kun keho ilmoittaa valmistautuvansa nukkumaanmenoaikaan. Tämä liittyy sisäisen kellon toimintaan.

”Normaalisti sopiva aikaikkuna nukkumaanmenolle avautuu iltayhdeksän ja yhden välillä, mutta aamuvirkuilla ikkuna voi avautua jo alkuillasta.”

Uuvahdus iltasella: lähde liikkumaan

Toinen tavallinen aika vireystilan notkahdukselle on alkuillasta, usein heti töiden jälkeen. Erityisen pitkä tai fyysisesti tai henkisesti raskas työpäivä vie veronsa, ja moni tuntee sohvan kutsun tultuaan töistä kotiin.

Alkuilta ei kuitenkaan ole hyvää aikaa päiväunille.

”Kehomme on rakennettu niin, että alkuillasta voi olla suorastaan mahdotonta saada unta. Se on unelle kielletty vyöhyke, ellei ole kyse aamuvirkusta, jonka uni-ikkuna avautuu muita aiemmin.”

Alkuillan väsymyksestä ei kannata hätkähtää tai jäädä paikoilleen, sillä alkuilta on erinomaista aikaa liikunnan harrastamiselle. Kevyt liikunta voi piristää hetkellisesti, mutta saa kehon väsymään luonnollisesti iltaan mennessä.

Säännöllinen liikunta myös parantaa unenlaatua.

Unen kannalta kuntoliikuntaa tulisikin harrastaa vähintään kaksi tai kolme kertaa viikossa ja se tulisi ajoittaa siten, että liikunnan lopettamisen ja toivotun nukkumaanmenoajan väliin jää vähintään kaksi tuntia. Jotkut vaativat pidemmänkin palautumisajan.

Lue lisää unesta:

Miksi uni katkeaa keskellä yötä? Tunnista syy yöheräilyyn
Vaikea herätä aamuisin? Asiantuntija selvittää syyt aamu-unisuuteen
Näin helpotat nukahtamista ilman lääkkeitä – 10 turvallista vinkkiä
Miksi en muista uniani? Asiantuntija paljastaa, mistä taipumus kertoo
Haluatko nukkua paremmin? Huomioi nämä tekijät makuuhuoneen sisustuksessa

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: Maaret Tiensuu
Kuvat: iStockphoto

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti