Vain kuudesosa suomalaisista saa tarpeeksi D-vitamiinia – näin selvität oman tarpeesi

D-vitamiinin puute on varsin yleinen tila, joka on korjattavissa D-vitamiinilisällä. Jos oma lisävitamiinin tarve mietityttää, asian voi tarkistaa helposti verikokeen avulla.

Suomalaisista 26 prosenttia miehistä ja 21 prosenttia naisista kärsii selvästä D-vitamiinin puutteesta. Luuston kannalta veren sopiva D-vitamiinipitoisuus on 75–80 nanomoolia litrassa tai tämän yli, kun taas 40–50 nanomoolia litrassa kertoo jo selkeästä puutoksesta.

Hälyttävää onkin, että vain kuudesosa suomalaista saa niin paljon D-vitamiinia, että määrä veressä on riittävä. Moni kärsii vähintään lievästä puutoksesta.

Mitkä tekijät altistavat D-vitamiinin puutokselle?

Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja, dosentti Kristina Hotakainen sanoo, että tietyt ryhmät kärsivät D-vitamiinin puutteesta toisia todennäköisemmin. Lisälle voi olla tarvetta, jos on ikääntynyt, kasvava tai jos ruokavalio on hyvin yksipuolinen tai erityisruokavalio. Pilvinen kesä vaikuttaa D-vitamiinin saantiin heikentävästi. Myös tumma ihonväri altistaa D-vitamiinin puutteelle, samoin ylipaino ja raskaus.

Tämän lisäksi D-vitamiinin imeytymisessä on paljon henkilökohtaisia eroja, joten aina pelkkä monipuolinen ruokavalio ei varmista D-vitamiinin riittävää saantia. Luontaista D3-vitamiinia on elintarvikkeista merkittävästi vain kalassa. D₂-vitamiinia on runsaasti esimerkiksi kantarelleissa. Suomessa D3-vitamiinia lisätään lisäksi nestemäisiin maitovalmisteisiin ja levitettäviin rasvoihin.

D-vitamiini kannattaa napsia ruoan lisäksi purkista.

D-vitamiinin puutos ei välttämättä paljastu lyhyellä aikavälillä mistään oireista, mutta pitkällä aikavälillä se voi altistaa infektioille, lihasheikkoudelle, sydän- ja verisuonitaudeille, masennukselle, lapsilla riisitaudille ja ikääntyvillä osteoporoosille.

”D-vitamiini vaikuttaa 300:an geeniin, joten puutteella voi olla paljon muitakin mahdollisia vaikutuksia,” Kristina Hotakainen toteaa.

Saannin voi mitata verikokeella

Jos oma D-vitamiinin saanti huolettaa, pitoisuuden voi mitata verikokeella. Verikokeita ei käytännössä tehdä julkisessa tai yksityisessä terveydenhuollossa automaattisesti, vaan testiä täytyy osata itse pyytää.

Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että mittaus maksetaan itse ja teetetään yksityisellä terveysasemalla. Hintaa mittaukselle tulee noin 40–80 euroa. Mittauksia saatetaan mainostaa syksyisin erilaisin tarjouksin, joten silloin sen voi saada hieman tavallista edullisemmin.

”Mittausten ongelma on siinä, että eri laboratoriot antavat eri tuloksen. Näin ollen eri laboratorioiden tulokset eivät sellaisenaan ole vertailukelpoisia,” Hotakainen muistuttaa.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos veren D-vitamiinipitoisuutta halutaan seurata, mittaukset on parasta tehdä samassa laboratoriossa.

D-vitamiinin lisätarve riippuu iästä

THL suosittelee, että kasvuikäiset nauttisivat ympäri vuoden 7,5 mikrogramman D-vitamiinilisän päivässä. Terveiden aikuisten suositus on 10 mikrogrammaa päivässä ja yli 60-vuotiaiden suositus on 20 mikrogrammaa päivässä.

D-vitamiini kannattaa napsia ruoan lisäksi purkista.

Suuremmasta lisästä ei ole haittaa, sillä päiväntasaajan lähellä asuvilla veren D-vitamiinipitoisuus on luontaisesti yli 100 nanomoolia litrassa, eivätkä läheskään kaikki vitamiinilisän käyttäjät pääse tällaisiin pitoisuuksiin. Korkea pitoisuus suojaa osteoporoosilta ja sillä saattaa olla muitakin hyviä terveysvaikutuksia.

100 mikrogrammaa on nykytiedon mukaan turvallinen päiväannos, joskin kesällä aurinkoisena päivänä jo vartin auringossa oleilu voi tuottaa 250 mikrogrammaa D-vitamiinia.

”D-vitamiinin yliannos on harvinainen ja sen saadakseen D-vitamiinia pitää nauttia moninkertaisesti suosituksiin verrattuna. Ei ole esimerkiksi tiedossa, että kukaan olisi saanut myrkytystä nauttimalla liikaa maitoa”, Kristina Hotakainen sanoo.

D-vitamiinin liikasaannin yleisimpiä myrkytysoireita ovat ruokahaluttomuus, laihtuminen, yleinen heikkous, sekavuus, oksentelu ja nestevajaus.

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: Maaret Tiensuu
Kuvat: iStockphoto

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti