Bolsteri on jokaisen joogaajan toivelistalla – katso ohje ja virkkaa oma bolsteri!

Joogassa apuna käytetty bolsteri on monen joogaajan hankintalistalla. Onneksi sellainen on helppo tehdä itse. Pitkä ja pyöreä tyyny sopii myös sisustuselementiksi.

Bolsteri eli putkityyny syntyy helposti virkkaamalla. Pitkulaiseen bolsteriin virkataan ensin pääty-ympyrä silmukoita lisäten. Väliin tehdään suora keskiosa kiintein silmukoin ja ketjusilmukoin. Toisessa päässä silmukat kavennetaan vastaavasti kuin ne alussa lisättiin, ja keskelle kiinnitetään tupsu.

Bolsterin pituus on noin 85 cm ja ympärys 62 cm.

Lue myös: Neulo joogasukat ja ranteenlämmittimet

Tarvikkeet bolsteriin

Lanka: Katia Scuby Soft (100 polyesteri, 100 g = 80 m).

Virkkuukoukku: Nro 5 tai käsialan mukaan.

Muut tarvikkeet: Vanua täytteeksi ja vuorikangasta 65 x 100 cm.

Tiheys: 13 s ja 13 krs kiinteitäsilmukoita = 10 cm.

Mallivirkkaukset: Virkkaa ks:ita spiraalina eli älä sulje krs:ia vaan siirry aina suoraan seuraavalle krs:lle. Tee lisäys siten, että virkkaat 2 ks seuraavaan s:aan. Tee kavennus siten, että *työnnät koukun s:n läpi, ota lanka koukulle ja vedä läpi*, toista *-* seuraavaan s:aan, ota lk koukulle ja vedä kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi kerralla.

Keskiosan mallivirkkaus:

1.krs: *tee 1 ks, 1 kjs, jätä 1 s väliin*, toista *-*.

2.krs: *1 kjs, jätä edellisen krs:n 1 ks väliin, tee 1 ks kjs-ketjun ympäri*, toista *-*.

3.krs: *tee 1 ks edellisen krs:n kjs-ketjun ympäri, 1 kjs, jätä 1 ks väliin*, toista *-*. Toista jatkossa 2.-3. krs:ia.

Langan menekki

Katia Scuby Soft -lankaa
tummanharmaata (302) 400 g
valkoista (300) 400 g

Bolsteri: ohje

Tee t.harmaalla langalla aloituslenkki ja virkkaa spiraalina

1.krs: 8 ks.

2.krs: *1 ks, lisää 1 s*, toista *-* = 12 s.

3.krs: *2 ks, lisää 1 s*, toista *-* = 16 s.

4.krs: *3 ks, lisää 1 s*, toista *-* = 20 s.

5.–8.krs: lisää joka krs 4 s samoissa kohdin, lisäysten väleihin tulee aina 1 uusi s. 8.krs:lla työssä on 36 s.

9.krs: *6 ks, lisää 1 s*, toista *-* ja tee 1 ks = 41 s.

10.krs: *6 ks, lisää 1 s*, toista *-* ja tee 6 ks = 46 s.

11.krs: *6 ks, lisää 1 s*, toista *-* ja tee 4 ks = 52 s.

12.krs: *6 ks, lisää 1 s*, toista *-* ja tee 3 ks = 59 s.

13.krs: *5 ks, lisää 1 s*, toista *-* ja tee 5 ks = 68 s.

14.krs: lisää 1 s, *tee 5 ks, lisää 1 s*, toista *-* ja tee 1 ks = 80 ks. Aloita sitten keskiosan mallivirkkaus. Kun olet virkannut mallivirkkausta 27 cm, virkkaa *2 krs valkoisella, 2 krs t.harmaalla*, toista *-*vielä 2 kertaa. Jatka mallivirkkausta valkoisella langalla. Kun olet tehnyt valkoisella 27 cm, aloita ks:t ja tee niiden aikana kavennukset vastaavasti kuin teit lisäykset.

HUOM:

Kun olet tehnyt 7 kavennuskerrosta, ompele kankaasta sisätyyny ja täytä se vanulla. Laita tyyny paikoilleen ja tee kavennukset loppuun. Kun työssä on jäljellä 8 ks, katkaise lanka, vedä s:iden läpi, kiristä umpeen ja päätä hyvin.

Bolsterin viimeistely

Tee t.harmaasta langasta n. 7 cm pitkä hapsutupsu. Letitä kahdella värillä palmikko ja kiinnitä tupsu sen toiseen päähän. Kiinnitä palmikon toinen pää tyynyn valkoisen osion päätöskerrokseen.

Bolsteri eli putkityyny on joogassa käytetty apuväline. Bolsteri sopii mainiosti myös sisustuselementiksi.

Bolsteri eli putkityyny on joogassa käytetty apuväline. Bolsteri sopii mainiosti myös sisustuselementiksi.

Lankatiedustelut Katia.com

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Bolsteri on jokaisen joogaajan toivelistalla – katso ohje ja virkkaa oma bolsteri!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X